Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39
Re: Nogmaals Varoa

Bericht door hansjochem » zo 16 nov 2014, 16:12

Iedereen die de middelbare school heeft doorlopen kan oxaalzuur afwegen en oplossen. Keuze lijkt mij snel gemaakt..
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Freek » zo 16 nov 2014, 16:26

Hans,

Dat is waar, echter als je niet zo'n muntenverzamelaars weegschaaltje hebt waarmee je tot op bijv. een tiende gram nauwkeurig kunt wegen wordt het aanmaken van een kleine hoeveelheid al knap lastig.
Vandaag weer hive clean gedruppeld. De volken staan er goed bij. Nog een dikke maand en dan is de kortste dag maar in de kasten zitten veel bijen doordat ze lang hebben doorgebroed zitten de kasten "vol" en zijn alle ramen bij veel kasten bezet. Daarna beginnen de moertjes weer meer eitjes te leggen. Heb bij een twee volken, een 6 raams buckfast en een 20 raams carnica, even heel voorzichtig gekeken heb het idee dat ze nu zo goed als stil staan qua broed. Zijn nog kleine broednesten zo groot als een flinke vuist bij mij, zag bij de buckfast nog het moertje lopen. Snel weer heel voorzichtig dicht gedaan...

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Kroese » zo 16 nov 2014, 21:42

Freek schreef:Hans,

Dat is waar, echter als je niet zo'n muntenverzamelaars weegschaaltje hebt waarmee je tot op bijv. een tiende gram nauwkeurig kunt wegen wordt het aanmaken van een kleine hoeveelheid al knap lastig.
Freek
Met een weegschaaltje van ik dacht €8,- kun je eenvoudig tot 1 gram nauwkeurig afwegen (max= 5 Kg)
Heb je een minder precies schaaltje, kun je altijd gaan versnijden mbv een dubbel gevouwen papiertje.
Iedere keer halveren, en je kunt zo ook kleinere hoeveelheden bepalen.
Bijlagen
20141116_213243.jpg

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Freek » zo 16 nov 2014, 21:53

Hennie,

Ik heb iets als hier:
http://www.weegschaalboer.nl/proscale-1 ... p-471.html
Afbeelding
Die is mooi voor heel kleine hoeveelheden, ik gebruik hem voor oxaalzuur maar ook als ik gewoon 10 gram tweecompnenten lijm of zo wil aanmaken simpel omdat ik niet meer nodig heb, enorm handig.
Maar ook eentje met ongeveer hetzelfde bereik als die van jou voor iets grotere hoeveelheden, die heb ik een keer bij de aldi gekocht, en is een digitale keukenweegschaal, want het kleine weegschaaltje kan maar tot 60 gram wegen.

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 17 nov 2014, 08:28

De mijtenval is bij mijn volken gedurende de HiveClean behandeling duidelijk afgenomen. Bij de eerste behandeling vielen veel meer mijten dan bij de laatste. 2 Volken staan er top bij, dik in de bijen, het derde volk blijft zorgwekkend. Het zou me verbazen als dat volk de winter door komt.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Freek » di 18 nov 2014, 23:39

Santtu,

Denk dat je wel een kans hebt dat zo'n klein volk de winter door komt maar als ie het overleeft heeft ie in het voorjaar heel weinig "momentum" en zal ie daarom heel langzaam groeien. Ik heb ook wel eens een heel klein volk in het voorjaar gehad die heel langzaam toch ging groeien en dan pas halverwege juni weer wat begon voor te stellen. Je kunt tegen het vroege voorjaar uit twee kiezen, op een andere zetten na verwijderen van de K of een raampje uitlopend broed toevoegen, en later paar raampjes uitlopend broed toevoegen als ie al wat gegroeid is. Niet meer toevoegen dan ie warm kan houden.Ik heb geen idee wat er nog in die kast zit, vier straatjes bijen?

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 19 nov 2014, 08:23

Freek,

Dit volk is een F2 Buckfast, dus stond sowieso op de nominatie om volgend jaar te verenigen met een van mijn twee F1 buckfast volken.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door FerryB » vr 21 nov 2014, 22:08

Vandaag naar de bijen geweest voor het eerst sinds we 10 dagen geleden toch nog een Hive Clean behandeling hadden gedaan. Ik kon helaas niet eerder kijken door ziekte.
Ondanks dat we half september nog een uitgebreide Mierenzuur behandeling hadden gedaan lagen er nu (vind ik) heel veel mijten op de lades en dan bedoel ik meer dan 100 per kast.
ik schrok daar toch wel behoorlijk van en heb vandaag maar weer een Hive Clean behandeling gedaan.
Alle volken zijn groot en sterk gemiddeld 8 tot 9 straten bijen. Ik ben er nu zeker van dat als we deze twee behandelingen niet extra hadden gedaan we volgend voorjaar niet veel volken meer over hadden gehad en vandaar ook dit bericht om iedereen te waarschuwen.

Durf nu wel te voorspellen dat landelijk het verlies van bijenvolken deze winter extreem hoog zal zijn met als oorzaak de erg hoge Varoa druk nu nog.
En daardoor dan weer erg veel aangetaste en dus zwakke en kwetsbare winterbijen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » za 22 nov 2014, 18:38

In augustus hebben alle kastvolken een mierenzuur behandeling gehad, doordat er nog steeds teveel mijten vallen heb
ik op 15 nov. met een bloemenspuit 2% oxaalzuur verneveld zo ook op de korfvolken deze heb ik nu 22 nov. nog niet
gecontroleerd.
De kastvolken zijn vandaag gecontroleerd en de mijten geteld, gemiddeld 140 stuks en twee kasten bijna 200 misschien
dat er nog meer vallen dat bezie ik volgende wel weer.
Bij een volk met een jonge koningin B70 van aug lagen geen mijten op de lade er zaten nog wel 2 ramen met broed in.
De meeste mijten zaten in de grootste volken, het is wel even schrikken als je zoveel mijten ziet.

GR. Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » vr 28 nov 2014, 18:34

Opnieuw de mijten geteld die in de tweede week zijn gevallen.
1 kast met jonge koningin had niks, de rest had tussen 60 en 100, behalve 2 kasten 1 van 160 en 1 van 200 varroa 's
of het laatste volk door de winter komt is een twijfel geval, de afgelopen zomer wilde dit volk niet groeien omdat er te veel mijten in zaten.
Over 4 maanden verwacht ik dat de volken goed uit de winterslaap komen.

Gr. Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten