Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Kroese » vr 28 nov 2014, 21:46

roelof1945 schreef:Opnieuw de mijten geteld die in de tweede week zijn gevallen.
1 kast met jonge koningin had niks, de rest had tussen 60 en 100, behalve 2 kasten 1 van 160 en 1 van 200 varroa 's
of het laatste volk door de winter komt is een twijfel geval, de afgelopen zomer wilde dit volk niet groeien omdat er te veel mijten in zaten.
Over 4 maanden verwacht ik dat de volken goed uit de winterslaap komen.

Gr. Roel
Dank Roel voor je schahtting van de 2e week na de behandeling.

Ik heb het zelfde geconstateerd. Bij mijn "ergste" volken zijn er in de 2e week ook nog vrij veel gevallen.
Ik heb sterk de indruk dat het mijten zijn, die uit het broed gekomen zijn na de behandeling op de 13e Nov.
Een voorzichtige conclusie dat de suikerwater oxaal oplossing opgeslagen wordt in de voerkrans, en in de afgelopen 14 dagen weer aangesproken is.
Die verdunde Oxaal oplossing werkt dan denk ik gewoon wat langer door.
Of heeft iemand een andere verklaring / uitleg?
Gelukkig heb ik buiten die zwaarder belaste volken ook nog veel volken die in de 2e week niet veel meer te zien gaven.

Ik ben benieuwd wat deze volken nog laten vallen bij de laatste behandeling tussen Kerst en Nieuwjaar.
Ik hoop dat we nu 3 weken lagere temperaturen zullen krijgen, zodat ze tegen die tijd minder broed zullen hebben.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » za 29 nov 2014, 19:32

Kroese schreef:Een voorzichtige conclusie dat de suikerwater oxaal oplossing opgeslagen wordt in de voerkrans, en in de afgelopen 14 dagen weer aangesproken is.
Hennie als deze theorie enigszins klopt dan zal de opgeslagen oxaalzuuroplossing meer mijten uit het volk laten verdwijnen.
Nu is de hoeveelheid in ml oxaalzuur suikerwater per volk wel belangrijk, per volk heb ik 60 ml verneveld dit is beter
dan druppelen want het valt niet tussen de raten door maar blijft in een dunne laag op de raten zitten.
Als de oplossing door de bijen opgeslagen wordt mag je aannemen dat het ook langer doorwerkt.
Volgende week zaterdag ga ik weer mijten tellen een goede indicatie zou zijn dat het laatste broed uitloopt en de mijten gaan vallen.

Gr. Roel

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door johan » za 29 nov 2014, 20:02

Volgens onderzoekers van de universiteit wageningen zou je na behandelen met oxaalzuur geen verhoogde concentratie oxaalzuur meer terugvinden in de honing. het zou een oxaalzuurbehandeling in juni bijvoorbeeld mogelijk maken. Ik twijfel er dus aan of het oxaalzuur lang in een volk aanwezig blijft.
Residuen

Voor oxaalzuur is bepaald dat een Maximale Residu Limiet (MRL) niet nodig is (zie wetgeving). Het is onwaarschijnlijk dat oxaalzuur in bijenwas of propolis terechtkomt. Het heeft hydrofiele (waterbindende) eigenschappen, waardoor het zich niet aan wasdeeltjes bindt. Voor honing is dit anders. Oxaalzuur komt van nature voor in honing in concentraties variërend van 3,3 tot 761,4 mg/kg. Het wordt onder andere aangetroffen in heidehoning, koolzaadhoning en bloemenhoning. De meeste honing heeft een concentratie lager dan 200 mg/kg.


Het gebruik van de sproeimethode bij broedloze volken en volken met alleen open broed in juni en juli resulteerde in een concentratie tussen 70 en 129 mg/kg (experiment bijen@wur, 2007). Vergelijkbare concentraties werden aangetroffen in volken die niet behandeld werden met oxaalzuur. Het oxaalzuur is daarom waarschijnlijk afkomstig van planten waarvan de bijen nectar verzameld hebben en de residuen als gevolg van de behandeling zelf zijn verwaarloosbaar.
bron:http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... dering.htm

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Imkeren » zo 30 nov 2014, 10:16

Heb 19-7 behandeld met mierenzuur : lage mijtenval
Dan met Hiveclean op 22-9, 2-10 en 17-11 omdat er veel mijten bleven vallen.
Ik heb ondertussen de helft van mijn volken verloren ( ledige kast ) en in de overblijvende kasten zijn relatief weinig bijen aanwezig.
Zou het kunnen dat door de meerdere behandelingen met Beehive mijn volken er onder door gaan ?

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Dylan Elen » zo 30 nov 2014, 11:34

Ik denk niet dat je de oorzaak bij de HiveClean moet zoeken, je had immers een mooie spreiding van je behandelingen en HiveClean is voor zover ik weet een vrij onschuldig product voor bijen. Jammer van je verlies, maar navenant ik al gehoord heb ben je zeker niet de enige die deze "winter" reeds sterfte heeft moeten vaststellen. Al is dat geen troost natuurlijk.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 nov 2014, 12:07

Imkeren schreef:Heb 19-7 behandeld met mierenzuur : lage mijtenval
Dan vraag ik mij af of deze behandeling effectief geweest is . Zie andere topic op dit forum dat deze werkzaam is , zelfs in gesloten broed .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 01 dec 2014, 08:45

Dylan Elen schreef:Ik denk niet dat je de oorzaak bij de HiveClean moet zoeken, je had immers een mooie spreiding van je behandelingen en HiveClean is voor zover ik weet een vrij onschuldig product voor bijen. Jammer van je verlies, maar navenant ik al gehoord heb ben je zeker niet de enige die deze "winter" reeds sterfte heeft moeten vaststellen. Al is dat geen troost natuurlijk.

Groeten,
Dylan
Een van mijn drie volken gaat het vrijwel zeker ook niet redden. Gisteren liet het plexiglas plaatje op het voergat spontaan los en ook de dekplank ligt los. Er kwam wel een bij omhoog lopen, maar dat was er dus maar 1...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 dec 2014, 11:13

Santtu Pikkarainen schreef:
Groeten,
Dylan
Een van mijn drie volken gaat het vrijwel zeker ook niet redden. Gisteren liet het plexiglas plaatje op het voergat spontaan los en ook de dekplank ligt los. Er kwam wel een bij omhoog lopen, maar dat was er dus maar 1...[/quote]

Om welke reden heb je dan niet even ( 10 seconden ) verder gekeken ??

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 01 dec 2014, 11:39

Jaap v.Popering schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:
Groeten,
Dylan
Een van mijn drie volken gaat het vrijwel zeker ook niet redden. Gisteren liet het plexiglas plaatje op het voergat spontaan los en ook de dekplank ligt los. Er kwam wel een bij omhoog lopen, maar dat was er dus maar 1...
Om welke reden heb je dan niet even ( 10 seconden ) verder gekeken ??

Jaap v P[/quote]
Even langsgelopen terwijl ik de hond uit aan het laten was en van bovenaf in het volk gespiekt (doe ik in de winter regelmatig). Ik had geen imkerspullen bij me en dit is niet echt een volkje om zonder bescherming te bekijken. Aankomend weekend zal ik wel even iets verder kijken wat er in die kast zit.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Bart de Coo » ma 01 dec 2014, 13:54

Wat een verhalen. Ik heb dit seizoen nog helemaal niet behandeld, wegens gedoe en geen zin. Ik ga eind december met oxaalzuur druppelen en vernevelen. Ik kan maar van drie volken zeggen hoe het ermee gaat, omdat ze in korven zitten. Het gaat goed met ze. Gisteren nog gekeken.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten