mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » wo 08 dec 2004, 19:57

in mijn haast citeerde ik je inderdaad verkeerd. 7 moet zijn 5, sorry

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door wilde » wo 08 dec 2004, 22:42

Over de houdbaarheid van de oxaalzuuroplossing:
In dit voorjaar heb ik 1 liter aangemaakt van een 3,7% oplossing. Ik bewaarde het in de koelkast gedurende een paar maanden. Iedere zwerm die ik schepte heb ik ermee behandeld. Dat deed ik meestal pas na enkele dagen, zodat er wat raat was gebouwd en de bijen dus wat in straatjes te behandelen waren. Ik heb niet gemerkt dat het spul bedorven was na verloop van tijd. Ik had veel te veel en in augustus heb ik de rest door de gootsteen gespoeld.
Morgen ga ik opnieuw een kleine hoeveelheid maken voor mijn korven, omdat het bij korven wat gemakkelijker is toe te dienen dan verdamping. De kasten ga ik over een dag of 10 behandelen met verdamping.
Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Kroese » do 09 dec 2004, 21:39

Hier staan duidelijke foto's en een goede beschrijving(engels) van een zeer ervaren grootimker. Hij heeft ook het verdampen ruim onderzocht, speciale bodems gemaakt, maar geeft nu de voorkeur aan de druppelmethode.
Een zeer aan te bevelen site.
Hennie....
Mogelijk dat u de site niet kon bekijken door een browser probleem.
Ik heb de rechtstreekse linken hieronder geplaatst.
De foto's zijn heel erg verduidelijkend

http://www.algonet.se/~beeman/research/ ... alic-0.htm
http://www.algonet.se/~beeman/research/ ... alic-1.htm

Hennie Kroese....

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Lammert van Beek » do 09 dec 2004, 22:53

van trijp schreef:
Hallo Henny
De houdbaarheid van een oxaaloplossing is volgens jou schrijven beperkt. Is dit onderzocht, of een veronderstelling van de schrijver.

gr.rini
Dat in deze tijd van het jaar Varroa en o.a. oxaalzuur ruime aandacht krijgen, is niet verwonderlijk en zelfs toe te juichen. Dat betekent overigens ook, dat soms onderwerpen en vragen aan de orde komen, die al eerder de revue passeerden.
Zo ook de kwestie rond de houdbaarheid van de tegen Varroa te gebruiken oplossing van oxaalzuur in suikerwater.
Waarschijnlijk twee jaren geleden zag ik op het imkerforum een link naar http://www.apis.admin.ch/english/Themes.htm. Nu is dat http://www.apis.admin.ch/de/krankheiten/oxal/php.
Als je daar gaat zoeken, vind je het volgende artikel met onderzoeksresultaten over het bewaren en de houdbaarheid van een oxaalzuuroplossing in suikerwater die tegen Varroa gebruikt kan worden: Storage of Oxalic Acid Sucrose Solution (pdf, 40k)
Dit artikel vermeldt dat de bewaartemperatuur een grote (nadelige) invloed heeft op de kwaliteit van de oxaalzuuroplossing. Opslag bij kamertemperatuur gedurende 3 weken of meer geeft een snelle, in feite ontoelaatbare toename van de HMF(hydroxmethylfurfural)- concentratie, wat schadelijk is voor bijen. HMF ontstaat overigens ook bij overmatige verwarming van honing. Zie over de schadelijkheid van HMF voor bijen ook de publicatie van Prandin et al (Apidologie 32 (2001) 451-452). Deze onderzoekers schrijven dat een concentratie van 150 mg HMF/L giftig is en bijensterfte veroorzaakt. Deze concentratie wordt bereikt wanneer je de oxaalzuuroplossing in suikerwater tussen 3 en 6 weken bij kamertemperatuur bewaart. Wanneer de bewaartemperatuur 4°C is of lager, dan blijft de HMF concentratie op een acceptabel niveau, ook wanneer de oxaalzuuroplossing tot één jaar wordt bewaard.
De conclusie van de uitgevoerde bewaarproeven luidt, dat het beter is om steeds vers bereide oxaalzuuroplossingen te gebruiken, of als dit niet kan, de oplossingen te bewaren in de koelkast.

Lammert van Beek

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Hennie Peters » vr 10 dec 2004, 10:36

Misschien is het HMF probleem te omzeilen door een oxaalzuuroplossing zonder suiker te maken met de juiste concentratie en deze te bewaren. De suiker kan dan op het laatste nippertje toegevoegd worden, bv in de vorm van beefit. De suikerconcentratie lijkt me minder belangrijk.
Op deze manier hoef je alleen bij het maken van de oxaalzuuroplossing met een nauwkeurig meetapparaat te werken.

groet,
Hennie

P.S. Er is ook een engelse variant van bovenstaande pagina: http://www.apis.admin.ch/en/krankheiten/oxal/php.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Kroese » vr 10 dec 2004, 12:21

De conclusie van de uitgevoerde bewaarproeven luidt, dat het beter is om steeds vers bereide oxaalzuuroplossingen te gebruiken, of als dit niet kan, de oplossingen te bewaren in de koelkast.
Lammert van Beek
Lammert, Prima informatie, ook de website geeft veel info.

Alleen dit zelfde verhaal, betreffende het bewaren geld ook (neem ik aan)voor de aangeboden flesjes "bienenwohl" die verkocht zijn door de diverse handelaren. Het hoofd bestanddeel is hiervan ook oxaalzuur.

Groeten Hennie.....

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Lammert van Beek » za 11 dec 2004, 00:55

Lammert van Beek schreef: Waarschijnlijk twee jaren geleden zag ik op het imkerforum een link naar http://www.apis.admin.ch/english/Themes.htm. Nu is dat http://www.apis.admin.ch/de/krankheiten/oxal/php.
Als je daar gaat zoeken, vind je het volgende artikel met onderzoeksresultaten over het bewaren en de houdbaarheid van een oxaalzuuroplossing in suikerwater die tegen Varroa gebruikt kan worden: Storage of Oxalic Acid Sucrose Solution (pdf, 40k)
Dit artikel vermeldt dat de bewaartemperatuur een grote (nadelige) invloed heeft op de kwaliteit van de oxaalzuuroplossing.
Door Hennie Kroese werd ik er terecht op geattendeerd dat de door mij genoemde links niet helemaal goed werken, als je de door mij genoemde onderzoeksresultaten over het bewaren en de houdbaarheid van een oxaalzuuroplossing in suikerwater wilt vinden.

Dat klopt (helaas), want ik heb in de haast enkele vergissingen gemaakt, plus dat het allemaal via een kortere route kan.
Via http://www.apis.admin.ch/en/krankheiten/oxal.php kun je door mij bedoelde Zwitserse publicatie 'Storage of Oxalic Acid Sucrose Solution (pdf, 40k)'

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 12 dec 2004, 00:10

bewaar dan de oplossingen niet buiten de koelkast!
In de koelkast is nog veel gevaarlijker, vooral als je kinderen hebt. Die gaan absoluut proeven of dat nieuwe 'drankje' lekker smaakt.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Lammert van Beek » zo 12 dec 2004, 23:59

Els Kleijnendorst schreef:
bewaar dan de oplossingen niet buiten de koelkast!
In de koelkast is nog veel gevaarlijker, vooral als je kinderen hebt. Die gaan absoluut proeven of dat nieuwe 'drankje' lekker smaakt.
Beste Els,

Ik ben het met je eens dat gevaarlijke chemicaliën niet zo zondermeer in een koelkast moeten worden bewaard, waarin kleine kinderen in een onbewaakt ogenblik een greep kunnen doen. Maar we hebben het hier niet over een gevaarlijke chemische stof, althans niet bij de verdunning waarvan hier sprake is.
Waar we het hier over hebben, is een oplossing van ca 3,5% oxaalzuur.dihydraat (= 2,5% oxaalzuur) in suikerwater. Heb je wel eens geproefd hoe zuur dat smaakt? Ter vergelijking: de azijn die in de keuken wordt gebruikt, bevat 5 tot 15 % azijnzuur en is dus beduidend 'zuurder'

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 13 dec 2004, 15:11

[:I][:I][:I]Lammert, zoals jij het beschrijft lijkt het wel een heel onschuldig goedje.[B)] Maar zo onschuldig is het volgens mij niet, als je de juiste concentratie druppelt gaan de mijten ervan dood en de bijen net niet. Een 2e behandeling is ook voor de bijen funest.
En als je de oxaalzuur verdampt en de dampen hiervan inademt gaan je longblaasjes er direct van kapot. Dus onschuldig spulletje???? [:(]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten