Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 dec 2014, 15:17

Bart de Coo schreef:. Ik kan maar van drie volken zeggen hoe het ermee gaat, omdat ze in korven zitten. Het gaat goed met ze. Gisteren nog gekeken.

Bart
Bart ......heb je helemaal geen bijen in kasten , ik bedoel ben jij korf Imker ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Bart de Coo » ma 01 dec 2014, 17:49

Nee, nee nee! Ik heb vijf spaarkasten, zes lattenkasten en drie korven ingewinterd. Ik overweeg om het aantal korven uit te breiden, omdat ik de korfimkerkunst steeds beter onder de knie krijg en omdat een korf eigenlijk maar weinig tijd kost. Maar we zouden het over varroa hebben.

Bart

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door FerryB » ma 01 dec 2014, 18:07

Bart de Coo schreef:Nee, nee nee! Ik heb vijf spaarkasten, zes lattenkasten en drie korven ingewinterd. Ik overweeg om het aantal korven uit te breiden, omdat ik de korfimkerkunst steeds beter onder de knie krijg en omdat een korf eigenlijk maar weinig tijd kost. Maar we zouden het over varroa hebben.

Bart
Bart ik ben heel benieuwd.
Kun je niet een nieuw item openen over korf imkeren.
Ik weet daar niks van behalve hoe een korf eruit ziet en dat het problemen geeft met zwerm beheersing maar het lijkt mij boeiend om daar meer mee te doen.
Zeker als het minder tijd kost ;-)
Ik heb trouwens wel een mooie korf. (Leeg dan)
Laatst gewijzigd door FerryB op ma 01 dec 2014, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Bart de Coo » ma 01 dec 2014, 18:13

Grote nadelen zijn er ook. Afgelopen jaar was er enorm veel voorjaars- en zomerhoning. Ik heb als een gek staan slingeren. Maar de hei deed niks. Toen stonden mijn korfvolken gewoon te verkommeren en op de voorraad in te teren. Uiteindelijk oogstte ik van drie korven nog geen tien kilo honing. Hadden die volken nou gewoon in kasten gezeten...

Dat is óók korfimkeren.

Hou de rubriek 'korventeelt' in de gaten. Ik ga daar zeker nog leuke dingen publiceren. Ik heb ook al ontdekt hoe ik YouTube-filmpjes moet publiceren. Kijk eens aan.

Maar nu gauw terug naar de varroa.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 dec 2014, 18:58

Ik heb dat gevraagd omdat je schrijft ;... Ik kan maar van drie volken zeggen hoe het ermee gaat, omdat ze in korven zitten. Het gaat goed met ze. :think:

Ik ben veel meer benieuwd naar je andere volken omdat korven meestal volken van minder dan een jaar oud dus ook minder last van de varroa zullen hebben .....denk ik ...en dan ook minder behandelingen nodig zullen hebben ... denk ik .....maar ik ben geen korfimker .

Jaap v P

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » za 06 dec 2014, 16:29

3 weken geleden alle volken besproeid met 2% oxaalzuur, er vallen nog steeds teveel mijten.
De 2 volken waarvan de vorige week 160 en 200 waren geteld hadden nu 35 en 40 een gemiddelde van 6 per dag en dit is nog steeds te hoog.
De rest zat tussen 0,5 tot 3 per dag behalve 1 kast deze ging van 60 naar ruim 100 per week, wat er hier aan de hand is weet ik niet, het kan zijn dat dit volk
zwaar besmet is of het oxaalzuur werkt nog steeds, dit laatste hoop ik.
Zou wel willen weten of een onderzoeker en imker een test gedaan heeft hoelang oxaalzuur werkzaam is in een bijenvolk.

Gr. Roel

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » di 09 dec 2014, 09:42

Oxaalzuur laat nog tot 4 weken na de behandeling mijtenval zien met een hoogtepunt tussen de 2e en 4e dag na de behandeling.
Groet Ben

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door janmol1h » wo 17 dec 2014, 19:21

Een week geleden de onderleggers er onder gedaan en es gekeken naar mijten, als een soort nul meting.
Ik heb er maximaal 11 gezien bij een volk, de rest had minder of geen.
Ik heb eind juli en eind augustus behandeld met mierenzuur en toen viel er ook niet heel veel.
Alle volken leven gelukkig nog.
Het zal wel begin jauari worden als ik oxaalzuur ga druppelen.
Lastig te bepalen wanneer het beste moment is deze winter!

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 17 dec 2014, 22:11

Het gunstigste tijdstip is als het volk broedloos is, of zo weinig mogelijk broed heeft. De grootste kans op zo'n moment is er na een koudeperiode.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » do 18 dec 2014, 08:54

Vrijwel alle volken zullen circa 10 dagen na de winterzonnewende (21-12) weer langzaam in het broed komen. Wacht dus niet tot ver in januari met oxalen, dan ben je te laat en hebben de mijten zich weer deels verstopt in het broed. Voer de behandeling in principe altijd uit in december. Eind volgende week treedt er volgens de weersvoorspelling weer kou in! Grijp je kans!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten