mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » ma 13 dec 2004, 15:16

Mooi stuk, Lammert,

Els, da's appels met peren vergelijken en bijen zijn geen mensen...
Verdampen en druppelen mag je absoluut niet met elkaar vergelijken !
Wat de dosis betreft voor kleinere en grotere wezens (mijten en bijen) even een voorbeeldje : Op de camping waar ik zomers sta, staat een mannetje dat zelf graag jenever lust. Hij wordt er zelf vrolijk van. Dezelfde jenever gebruikt hij om er graankorrels in te weken. Hiermee vangt hij vervolgens fazanten die je zomaar dronken kunt oprapen naast de caravan...
Misschien een vergezocht voorbeeld, maar toch ...

Maargoed, oxaalzuur druppel ik met blote handen (zie elders). Azijnzuur gebruik ik bij het maken van mie. Ik schenk het echter bij met handschoenen aan omdat ik anders mijn handen verbrand aan de pan.


Groeten, Thomas

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Peter Bal » vr 17 dec 2004, 23:30

heidecap schreef:
Mooi stuk, Lammert,



Maargoed, oxaalzuur druppel ik met blote handen (zie elders). Azijnzuur gebruik ik bij het maken van mie. Ik schenk het echter bij met handschoenen aan omdat ik anders mijn handen verbrand aan de pan.


Groeten, Thomas
Oxaalzuur wordt wel door de huid opgenomen. Azijnzuur zeker niet.
Chemiekkaartenboek 1996: (Letterlijk over getikt)
Directe gevolgen: De stof werkt bijtend op de ogen, de huid en de ademhalingsorganen. Bij inslikken bijtend. Blootstelling kan shock en toevallen veroorzaken. In deze gevallen kunnen nierbeschadigingen voorkomen. Blootstelling kan bij hoge concentraties de dood tot gevolg hebben. Na blootstelling onder medische observatie stellen.
Gevolgen bij langdurig, herhaaldelijke blootstelling:
Kans op aandoeningen van de longen bij herhaaldelijke of langdurige blootstelling aan stofdeeltjes. De stof kan op de nieren inwerken met als gevolg het voorkomen van nierstenen. Herhaaldelijk of langdurig contact met de handen kan leiden tot pijn en verkleuring van de vingers, zelfs tot afsterven van weefsel .

De korte termijn effecten lijken wel mee te vallen maar Oxaalzuur is toch een stof die met de nodige voorzichtigheid moet worden gehanteerd. De huidopname kan voor rare verassingen zorgen!

Groeten,
Peter

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door tory » za 18 dec 2004, 11:23

Een imker vertelde mij ook eens dat de vellen er bij hingen en een ander had het een tijd benauwd. Vaak zijn lang niet alle effecten bekend; en dan heb ik het over de mens. De bijen zelf hebben er ook moeite mee schrijft men, de mijten gaan dood, maar de bijen overleven het (op een paar na). Zoals ik eerder schreef hoorde ik dat je het ''bijenmilieu'' in de kast zodanig verstoord dat de weerstand van het volk behoorlijk af neemt.
Lijkt mij dat je er heel voorzichtig mee moet zijn naar de bijen toe. Zelf gebruikte ik dit (beginners-)jaar api-life-var (= grotendeels thymol.
Bert.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » zo 19 dec 2004, 00:09

Hallo, Peter,

mag ik van je weten over welke concentratie jij het hebt ?
Vast niet de 4% oplossing waar ik het over had !
Pas op met het appels em peren met elkaar te vergelijken ...

Groeten

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Hennie Peters » zo 19 dec 2004, 01:11

Thomas,
Maargoed, oxaalzuur druppel ik met blote handen (zie elders). Azijnzuur gebruik ik bij het maken van mie. Ik schenk het echter bij met handschoenen aan omdat ik anders mijn handen verbrand aan de pan.
Nu je het toch over appels met peren vergelijken hebt.
Trek jij ook handschoenen aan bij het hanteren van 4% azijnzuur ?
Dan heb je het namelijk over zoiets als huishoudazijn :-)

groet,
Hennie

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Peter Bal » di 21 dec 2004, 21:13

heidecap schreef:
Hallo, Peter,

mag ik van je weten over welke concentratie jij het hebt ?
Vast niet de 4% oplossing waar ik het over had !
Pas op met het appels em peren met elkaar te vergelijken ...
De concentratie speelt in dit geval geen belangrijke rol. Het gaat niet om het corrosieve effect maar om de systeemeffecten op de weefsels. Feit blijft dat oxaalzuur de huidbariere kan passeren en in de onderliggende lagen rare dingen kan doen. OF dat op zal treden is van diverse factoren afhankelijk onder andere individuele gevoeligheid, de temperatuur (porien open of meer gesloten) maar ook de concentratie, het blootgesteld oppervlak en het gebruik van ongeschikte handschoenen. Een ongeschikte handschoen zorgt ervoor dat er veel intensiever contact is met de stof, als de stof door de handschoen heen dringt.
Nogmaals, ik zeg niet dat allerhand enge dingen zullen optreden, maar ik zou huidcontact toch zoveel mogelijk beperken. Gangreen (weefselversterf) wordt genoemd als mogelijk effect bij blootstelling aan oxaalzuur.

Peter

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Hennie Peters » di 21 dec 2004, 21:36

Peter, Thomas,

Omdat ik schrok van de gegevens die Peter eerder liet zien ben ik even gaan zoeken op 't net.
Ik kwam een pagina tegen waarop stond dat de dodelijke dosis voor een persoon van 65 kg 25 gram oxaalzuur is. Deze dosis komt overeen met 5 kg rabarber (0.124 - 1.360 %)
Ik denk dat Thomas een redelijk punt heeft als hij vraagt of het om puur oxaalzuur gaat of om een verdunning. Thomas gebruikt een oxaalzuurdosis die grofweg 3 keer zo geconcentreerd is als rabarber.
Moeten we ons daar echt zorgen om maken ?

(bron: http://www.rhubarbinfo.com/rhubarb-poison.html)


groet,
Hennie

PS. oxaalzuur komt o.a. voor in: rabarber, postelein, onrijpe kruisbessen, spinazie, tomaten, asperges, peterselie, sterke koffie of thee, oploskoffie, chocolade
Het gehalte oxaalzuur in rabarberblad schijnt niet hetzelfde te zijn als dat in de stelen.
Ik zoek nog even verder... mogelijk moet "grofweg 3 keer" aangepast worden.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » di 21 dec 2004, 22:15

Peter Bal schreef:
De concentratie speelt in dit geval geen belangrijke rol.

Goedenavond, Peter,

ik denk inderdaad dat je je vergist.
Wel stel ik jouw inbreng bij dit onderwerp erg op prijs.
Waarschijnlijk zit zelfs in kraanwater oxaalzuur.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om de concentratie.
Ikzelf zie niet zozeer de acute gevaren van zo nu en dan een druppeltje 4% oxaalzuur op mijn handen.
De kristallen die vrijkomen bij verdamping lijken me veel gevaarlijker ...

Groeten, Thomas


P.S. : Frans, hoe gaat het eigenlijk met jouw mijtenstrijd ??
Heb je nog gedruppeld of denk je dat je de mijten inmiddels
de baas bent?

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Lammert van Beek » di 21 dec 2004, 22:53

Els Kleijnendorst schreef:
[:I][:I][:I]Lammert, zoals jij het beschrijft lijkt het wel een heel onschuldig goedje.[B)] Maar zo onschuldig is het volgens mij niet, als je de juiste concentratie druppelt gaan de mijten ervan dood en de bijen net niet. Een 2e behandeling is ook voor de bijen funest.
En als je de oxaalzuur verdampt en de dampen hiervan inademt gaan je longblaasjes er direct van kapot. Dus onschuldig spulletje???? [:(]
Beste Els,

Voor een deel klopt, wat jij hierboven aangeeft,
Ik ben het met je eens dat oxaalzuur niet geheel onschuldig is, want het doodt de Varroamijt. Gelukkig is dat bij een concentratie die niet dodelijk is voor de honingbij. Daar moeten wij ons voordeel mee doen. We hebben hier met hetzelfde principe te maken als wanneer wij een medicijn krijgen dat werkt tegen een infectie van b.v. een ziekteverwekkende bacterie. De bacterie gaat dood en de patient gaat niet dood maar wordt beter.

Jij schrijft dat een tweede behandeling met oxaalzuur ook voor de bijen funest is.
Heb jij die ervaring zelf opgedaan of heb je dat elders uit betrouwbare bron, b.v. uit (gepubliceerd) onderzoek dat elders is uitgevoerd? Dan zou ik dat graag van je vernemen, het liefst met de (literatuur)bronvermelding. Hieronder wordt duidelijk waarom.
Ikzelf had in het najaar van 2003 te maken met een behoorlijke Varroabesmetting, wat bevestigd werd toen ik mijn bijenvolken op 17 december 2003 volgens de sproeimethode met oxaalzuur behandelde.
Omdat ik niet gerust was op de toekomstverwachting van mijn besmette bijenvolken, heb ik drie volken waar ik na de oxaalzuurbehandeling in december de hoogste mijtensterfte noteerde, op 2 februari 2004 nogmaals met oxaalzuur behandeld volgens dezelfde sproeimethode.
Ik telde daarna wederom de aantallen dode mijten op de bodemladen en kon zodoende berekenen dat ik in totaal met twee oxaalzuurbehandelingen meer dan 99% van de mijtenpopulatie heb gedood.
Alle tweemaal met oxaalzuur behandelde volken ontwikkelden zich daarna net zo goed als de volken die ik éénmaal met oxaalzuur had behandeld. Het werden in 2004 prima productievolken! Ik smul nu nog van de heerlijke heideraathoning die deze volken mij bezorgden.
Mijn conclusies waren:
1. Met oxaalzuur toegediend volgens de sproeimethode wordt in de broedloze periode bij elke behandeling, mits goed gecontroleerd uitgevoerd, meer dan 95% van de totale mijtenpopulatie gedood. Dat is een bevesting van de resultaten uit de gepubliceerde onderzoeken, die mij bekend zijn.
2. Een tweede behandeling met oxaalzuur volgens de sproeimethode, mits goed gecontroleerd uitgevoerd, is niet funest voor de bijen!!

Ik heb alle behandelingen steeds uitgevoerd volgens de methode beschreven onder de titel: Oxalsaüre sprühen '“ eine hochwirksame Behandlung im Spätherbst gegen Varroa destructor, met als auteurs Charrière, Imdorf en Fluri, van het Schweizerisches Zentrum für Bienenforschung (2001). Helaas is de naam van het tijdschrift niet vermeld bij het artikel.

Dan wil ik hier toch ook enkele kritische opmerkingen plaatsen bij jouw volgende bewering: "En als je de oxaalzuur verdampt en de dampen hiervan inademt gaan je longblaasjes er direct van kapot. Dus onschuldig spulletje????"
Ik had het in mijn bijdrage in de forumkrant, waar jij op reageerde, niet over oxaalzuur verdampen maar over het gebruik van een oxaalzuuroplossing van niet meer dan 3%.
Als je oxaalzuur gaat verdampen, b.v. met een electrische verdamper, dan moet je de op papier meegeleverde voorzorgsmaatregelen nemen, en daaronder valt het dragen van een beschermend ademhalingsmasker!
Op die manier kun je geen oxaalzuur inademen. Overigens gaan je longblaasjes niet direct kapot wanneer je oxaalzuur inademt!
Ik maak deze opmerkingen niet om te katten, maar ik ben van oordeel dat wij moeten voorkomen dat op het imkerforum onjuiste informatie wordt gebracht, die onnodig en onterecht mensen angst aanjaagt. Het imkerforum is er volgens mij om collega imkers te helpen, en dat doe je alleen door een gewogen oordeel te ventileren dat gebaseerd is op juiste, gecontroleerde informatie.

Lammert van Beek

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » di 21 dec 2004, 22:55

Hallo Thomas,
Met m'n mijten gaat het wel goed , denk ik..
Met de bijen ,vermoed ik, minder..!
-
Als ik die mooie boekjes (in de aanbieding) doorblader, word ik af en toe treurig van die opgedane mijtenzooi na 1985.
Een soort terrorisme in het bijenvolk.
Wij moeten de AIVD er maar eens op los laten !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten