De verdwijnziekte slaat toe !
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe !
Beste Marc
Misschien ben ik niet duidelijk geweest.Het stuifmeel aanbod bij mij is uitstekend de ingewinterde volken kunnen dus wel halen maar doen dit nauwlijks. De volken die nog niet ingewinterd zijn halen wel massaal. Naar mijn mening is er dan ook geen rechtstreeks verband tussen laat stuifmeel verzamelen en gezonde bijen.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest.Het stuifmeel aanbod bij mij is uitstekend de ingewinterde volken kunnen dus wel halen maar doen dit nauwlijks. De volken die nog niet ingewinterd zijn halen wel massaal. Naar mijn mening is er dan ook geen rechtstreeks verband tussen laat stuifmeel verzamelen en gezonde bijen.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
is er trouwens echt niemand op het forum die meer weet over de relatie varroa/stuifmeelvoorziening in een volk
Ik heb wel eens vernomen dat er een onderzoek instituut is waar nog al wat subsidiegeld naar toe gaat Zou die iets weten?[:)]
Ik heb wel eens vernomen dat er een onderzoek instituut is waar nog al wat subsidiegeld naar toe gaat Zou die iets weten?[:)]
Ad, dat je vroeg ingewinterde bijen nog weinig stuifmeel halen zou dus met de soort bij te maken kunnen hebben die je houdt, en die de eigenschap bezit omstreeks september af te bouwen. Bij jou dus het klassieke beeld :
- augustusbijen zijn winterbijen
- de juli-bijen met goed voedersappen zijn de opvoedsters
- geen verschuiving merkbaar
De kasten die later terug komen (oktober) van de bestuiving stonden waarschijnlijk op een monocultuur of in kassen, niet dadelijk een superaanbod aan gevarieerd stuifmeel (waar ook Ria op inspeelt) denk ik. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat deze volken bij thuiskomst op de rijkere thuisstand, verplicht zijn het thuisaanbod aan stuifmeel te benutten om hun achterstand in te lopen en hun overwinteringskans te vergroten. Zou hierin niet eerder de reden voor de grotere stuifmeelvluchten kunnen liggen dan in het toevallig gelijktijdig inwinteren ? Ik denk dat als niet gelijktijdig wordt ingewinterd de stuifmeeldracht even intensief zou zijn.
Je bestuivingsvolken vormen wel interessante studieobjecten omdat zij wat verzwakking betreft toch op het randje zitten.
Als het verhaal van de klimaatverschuiving zou kloppen en je in een rijke stuifmeelomgeving zit,
is het dan mogelijk dat je met deze volken de laatste jaren minder wintersterfte hebt dan vroeger ? (omdat ze door de verschuiving nu later kunnen vliegen om alsnog in oktober hun eiwitachterstand min of meer recht te zetten, waar dat vroeger minder het geval was).
Romée, ik neem aan dat dit ook jou interesse opwekt.
Heb je al enig beeld over de relatie tussen de sterfte en het soort bijen (vroege broedstop / late broedstop).
Waar blijft de rest ?
- augustusbijen zijn winterbijen
- de juli-bijen met goed voedersappen zijn de opvoedsters
- geen verschuiving merkbaar
De kasten die later terug komen (oktober) van de bestuiving stonden waarschijnlijk op een monocultuur of in kassen, niet dadelijk een superaanbod aan gevarieerd stuifmeel (waar ook Ria op inspeelt) denk ik. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat deze volken bij thuiskomst op de rijkere thuisstand, verplicht zijn het thuisaanbod aan stuifmeel te benutten om hun achterstand in te lopen en hun overwinteringskans te vergroten. Zou hierin niet eerder de reden voor de grotere stuifmeelvluchten kunnen liggen dan in het toevallig gelijktijdig inwinteren ? Ik denk dat als niet gelijktijdig wordt ingewinterd de stuifmeeldracht even intensief zou zijn.
Je bestuivingsvolken vormen wel interessante studieobjecten omdat zij wat verzwakking betreft toch op het randje zitten.
Als het verhaal van de klimaatverschuiving zou kloppen en je in een rijke stuifmeelomgeving zit,
is het dan mogelijk dat je met deze volken de laatste jaren minder wintersterfte hebt dan vroeger ? (omdat ze door de verschuiving nu later kunnen vliegen om alsnog in oktober hun eiwitachterstand min of meer recht te zetten, waar dat vroeger minder het geval was).
Romée, ik neem aan dat dit ook jou interesse opwekt.
Heb je al enig beeld over de relatie tussen de sterfte en het soort bijen (vroege broedstop / late broedstop).
Waar blijft de rest ?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Bertus,
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/hommel.jpg[/img]
Hennie oes
Een onderzoeksinstituut doet onderzoek naar dingen die je niet weet. Als je iets wilt weten, moet je daar niet zijn..Ik heb wel eens vernomen dat er een onderzoek instituut is waar nog al wat subsidiegeld naar toe gaat Zou die iets weten?
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/hommel.jpg[/img]
Hennie oes
Hennie,
Ati vroeg eerder :
Buiten de late sneeuwbessenfamilie, kom ik op niet veel
Jij kan daar welicht beter op antwoorden.
Ati vroeg eerder :
Het was vooral bedoeld naar streekontwikkelaars en gemeenten toe die uitsluitend streekeigen struiken en bomen wensen aan te planten.De vraag is: wat is nog meer een goede streekeigen late dracht?
Buiten de late sneeuwbessenfamilie, kom ik op niet veel
Jij kan daar welicht beter op antwoorden.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Streekeigen late dracht bestaat vooral uit bloeiende vaste planten en 2-jarigen die vroeger kansloos waren door intensief maaien en spuiten, struiken en heesters die zo laat bloeien zijn er in het wild niet zoveel na augustus.
-
- Contacteer:
Marc tot nu toe in al de jaren dat ik al bijen heb (ongeveer 30j) heb ik nog maar één volk verloren na de winter,de oorzaak was dan ook aan een darrebroedige moer te wijten .Maar dit jaar ben ik met mijn 23 volken volledig op buckfast overgeschakeld en ik hou mijn hart vast,omdat ik bij het laatste nazicht de indruk had dat er toch zo weinig bijen in de kasten aanwezig waren,maar overal was nog een broednest .Als ze het nog een maand kunnen volhouden dan is er terug vers stuifmeel van de sneeuwklokjes en helleborissen die hier overvloedig aanwezig zijn.marc schreef: Romée, ik neem aan dat dit ook jou interesse opwekt.
Waar blijft de rest ?
groetjes
roger
Never change a winning team, Roger. Waarom omschakelen ?
Zoals ik al eerder zei, alle bijen zijn prima van zwart tot geel, als ze maar de gewenste kwaliteiten hebben voor de plaatselijke omstandigheden en datgene wat we ermee willen bereiken.
Zoals ik al eerder zei, alle bijen zijn prima van zwart tot geel, als ze maar de gewenste kwaliteiten hebben voor de plaatselijke omstandigheden en datgene wat we ermee willen bereiken.
Correctie van een eerdere reactie van mij aan Ad :
Ik zei :
Als er sprake is van een grote stuifmeeldracht kan dit maar één zaak betekenen : jong broed in de kast.
Ook over het inwinteren bestaat er geen twijfel, inwinteren betekent zeker geen broedstop maar stimuleert daarentegen de broedaanzet.
Ik zei :
Onderweg vandaag vond ik dit niet helemaal waar.De kasten die later terug komen (oktober) van de bestuiving stonden waarschijnlijk op een monocultuur of in kassen, niet dadelijk een superaanbod aan gevarieerd stuifmeel (waar ook Ria op inspeelt) denk ik. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat deze volken bij thuiskomst op de rijkere thuisstand, verplicht zijn het thuisaanbod aan stuifmeel te benutten om hun achterstand in te lopen en hun overwinteringskans te vergroten. Zou hierin niet eerder de reden voor de grotere stuifmeelvluchten kunnen liggen dan in het toevallig gelijktijdig inwinteren ? Ik denk dat als niet gelijktijdig wordt ingewinterd de stuifmeeldracht even intensief zou zijn.
Als er sprake is van een grote stuifmeeldracht kan dit maar één zaak betekenen : jong broed in de kast.
Ook over het inwinteren bestaat er geen twijfel, inwinteren betekent zeker geen broedstop maar stimuleert daarentegen de broedaanzet.
hallo even een berichtje uit texel.ik heb woensdag even een volk met de druppelmethode van ppo bijen uitgevoerd en vandaag even op de lade gezien en het was zoals ik dacht raak! enige honderden mijten. ook heb ik een volk met een verdamper voor oxaalzuur gedaan hier was het resultaat minder mijten.ik ga nu al mijn weer bestrijden.het resultaat meld ik volgede week wel.
jager
jager