Antibiotica

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Antibiotica

Bericht door hbeugeling » vr 17 apr 2009, 18:29

Het verbaast mij dat niemand een reactie heeft gegeven op de toch veel beluisterde radiozender Radio1. Daarop was op donderdag 16 april een reportage over de bijenziektes en eventuele bestrijdingen daarvan. Romee van der Zee was uitvoerig aan het woord hierin. Nosema bestrijding d.m.v. antibiotica werd hierin besproken. In Engeland en Spanje gebruikt, in Nederland verboden. Zijn wij hierin de braafste jongetje van de klas of heeft Romee hier, in haar onderzoeksfase goede argumenten om dit niet te gebruiken. Ik vond het wel steekhoudend toen werd gesteld dat bij het bestrijden van virussen en mijten met name gekeken moet worden naar de groei van resistentie in plaats van de algehele bestrijding, omdat het vrijwel onmogelijk is de laatste mijt of het laatste virus uit te schakelen. Ben reuze benieuwd hoe het onderzoek verder afloopt.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 17 apr 2009, 19:20

Jammer dat het vaak niet bekend is dat er een belangrijk onderwerp besproken wordt in de media zoals nu op radio, en daarom ook niet gehoord.
Wellicht dat Romee een beknopte samenvatting kan geven of is het programma via "uitzending gemist" nog ergens te horen?
In Amerika wordt al decenia lang standaard antibiotica gebruikt bij de bijenteelt.
In Europa is het ten strengste verboden om antibiotica in voedings- levensmiddelen aan te treffen en mag het dus ook beslist niet in onze honing komen.
Dat EU landen als Spanje en Engeland hier dan wel mee werken komt vreemd over, maar daar kan Romee dan wel antwoord opgeven.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door macwlem » vr 17 apr 2009, 21:34

Inderdaad erg stil. Sinds een week staan de media bol van meldingen hierover en de eventuele doorbraken bij oplossing van de CCD. Ik zou zeggen google eens even hierop en je komt ze allemaal tegen. Of voor de luien onder ons volg deze link: http://news.google.nl/news?pz=1&ned=nl_ ... ma+ceranae

Groet,
Willem

http://www.bijenhouders.nl - Algemene Ledenvergadering op 18 april 2009!
http://www.imkerplatform.nl - Werken aan een moderne imkerij!

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 19 apr 2009, 10:28

Deze onderzoeken lopen al sinds 2004, vooral in Spanje waar men Ceranae heeft geconstateerd na verlies van veel volken.
In 90% van de 3000 volken werd Ceranae ontdekt, en het jaar erop, 2005 in 97% van 800 gehouden steekproeven in bijenvolken.
In een nieuwsbrief van VCI heeft J. Trip hier medio eind 2006/begin 2007 naar verwezen.
(Jan Kruit zet die link er nog eens bij!)
PPO (nu PRI) zou medio april 2007 de beschikking krijgen over een aantal studenten van de hogeschool Leiden om hier een jaar lang onderzoek naar te doen.
Misschien dat Tjeerd Blacquiere hier nog eens een korte samenvatting van kan geven wat het resultaat hiervan geweest is.

Het nu omschreven middel Fumagillin werd eind oktober 2006 (!!!) in dat onderzoekspublicatie van de veterinaire faculteit van de universiteit te Madrid ook al genoemd als middel tegen microsporidiosis in de bijen. Het nieuws is dus geen nieuws alleen een andere verpakking.
Romee, breng uitkomst wat nu nieuw(s) is[8D]

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door Piet Jager » zo 19 apr 2009, 18:21


kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door kreydt » zo 19 apr 2009, 21:16

Ik wil geen contraverse ontketenen over het al dan niet gebruik van antibiotica in de landbouw, veeteelt en niet te vergeten de visteelt. Iedereen kent toch mijn standpunt aangaande. Ik stel alleen vast dat er een discripantie zit in de toelating van, laat ik ze zo noemen, pesticiden in de EU. ILLEGAAL in het ene land en VRIJ te verkrijgen in een ander.( Niet alleen voor antibiotica maar voor zowat alles. ) Dat kan toch niet? nietwaar.

Als ik de volgende officiële tekst goed begrepen heb, is er ALLEEN; "slechte wil" of een sterke lobby aanwezig, om fumidil B voor te schrijven of toe te laten in de andere EU-landen. ( volgens het cascade systeem moet dit mogelijk zijn )

Wat voor GB telt, moet ook voor alle lidstaten tellen.
De EU verbiedt fumidil omdat er geen eensgezindheid is over de MRL en GB laat het toe omdat er geen MRL is vastgelegd. Onbegrijpelijk.

http://www.parliament.uk/documents/uplo ... search.pdf

In Spanje is een MRL vastgelegd voor Fumagilline van 10 microgram.

kg

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door Romée van der Zee » ma 20 apr 2009, 18:24

Het radioprogramma waarin ik werd geinterviewd heet de praktijk en is terug te beluisteren op:
http://player.omroep.nl/?aflID=9291363

Wat betreft Nosema ceranae:
(1) Nosema ceranae is voor het eerst in Europa vastgesteld op Apis mellifera bijen eind 2006. Door mij werd het in Nederland voor het eerst in 2007 vastgesteld. Sinds die tijd heb ik erover in Bijenhouden gepubliceerd.
(2) Fumigilin onderdrukt een Nosema ceranae infectie effectief gedurende 6 maanden. Het middel is verboden in Europa, ook in Spanje.
(3) Ik onderzoek bij een aantal testvolken de ontwikkeling van een Nosema ceranae infectie onder Nederlandse omstandigheden. Doel is om vast te stellen onder welke omstandigheden deze infectie wel of niet fataal is voor een bijenvolk. In dit onderzoek werk ik nauw samen met de genoemde Spaanse onderzoekers. In mei zijn ze (Higes en Martin Hernandez) aanwezig bij de bemonstering op de eilanden, waar het zwaartepunt van mijn onderzoek ligt.
(4) In 2008 kon ik een significant verband vaststellen tussen de bijensterfte in de voorafgaande winter en de mate waarin Nosema ceranae positieve volken op de stand aanwezig waren.
(5) In het interview geef ik een mogelijk verklarend concept voor de optredende bijensterfte, energetische stress. Kort door de bocht daarover het volgende. Gastheer en parasiet hebben een competitie in het verkrijgen/behouden van energie. Bij een parasitaire belasting reageert de gastheer (individuele bij) met een immuun respons. Dit kost op zichzelf energie en maakt de bij uiteindelijk meer vatbaar voor (ook andere) parasieten. Nosema ceranae heeft geen ribosoom en is daardoor in hoge mate afhankelijk van het verwerven van koolhydraten (energie) in het epitheel van de middendarm van de bij. Daar komt tenslotte nog bij dat infecties zich voltrekken in volwassen, haalbijen. Deze verbruiken ook nog energie om te fourageren. Uiteindelijk wordt een kritieke grens in het energieverlies overschreden.
(6) Mijn advies, naar mijn inzicht op dit moment, is alsvolgt. (a) Zorg dat op geen enkele moment een voedseltekort (stuifmeel, honing) in het volk ontstaat. (b) Gun het volk een broedstop. Dit heeft vermoedelijk een dempende werking op de infectie ontwikkeling.

Romée

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door kreydt » di 21 apr 2009, 01:44

Romee,

Is er een onderzoek gedaan naar de efficientie van sulfaclozine op N.ceranae?
En is deze actieve stof ook opgenomen in het honingonderzoek?





kg

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door Romée van der Zee » di 21 apr 2009, 09:44

Dag Kreydt
Sulfaclozine is eveneens een antibioticum. De werkzaamheid is gericht op o.a. protozoa. Vandaar waarschijnlijk de vraag, want Nosema ceranae behoort ook tot de protozoa.
Protozoa betekent letterlijk oerdiertje. Binnen de oerdiertjes behoort het tot de groep Sporozoa, ofwel sporendiertjes.
Tegenwoordig wordt Nosema (ceranae) op basis van genetisch onderzoek gerekend tot de schimmels (Fungi).

Onderzoek naar de werkzaamheid van Sulfaclozine tegen Nosema ceranae is mij niet bekend.

Romée

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Antibiotica

Bericht door kreydt » di 21 apr 2009, 13:32

Romee,

Neen, niet omdat Sulfaclozine een germicide is maar omdat het een stof is die tegen nosema wordt ingezet onder de naam van ESB-3 en in belgie in iedere apotheek vrij verkrijgbaar.

Baycox ( actieve stof;toltrazuril en ook gebruikt tegen nosema onder de naam ZURILNOS ) bijvoorbeeld is een oud ( nu nog te verkrijgen in de dieren-speciaal-zaken ) middel, dat in de duivensport wordt ingezet. Nu vervangen door Baytril maar dat heeft een andere samenstelling.


http://www.conasamexico.org/mesa7USO%20 ... LONIAS.pdf
( Als het je interesseert, wil ik wel een samenvatting plaatsen. )

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten