Bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 jun 2009, 13:55


Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jeroenvt » vr 05 jun 2009, 11:34

Waarbij je (en ook Blacquiere) dus volledig voorbij gaat aan de regionale verschillen die optreden ondanks juiste en identieke bestrijding.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door pxsloot » vr 05 jun 2009, 11:37

(oh, hai Jeroen. Zelfde gedachte, zelfde tijd)

Zucht, hou nou toch eens op.

Iedereen (Blaquiere, van der Zee, van Engelsdorp, etc) is het er over eens dat Varroa en imker(on)kunde voor bijensterfte zorgt. En dat allerlei metingen aangeven dat dat rond 20% ligt in heel Nederland. Met dezelfde omstandigheden en dezelfde methoden, zowel in het westelijke deel als in het oostelijke deel van Nederland.

Waar het artikel over gaat is de onverklaarbare 23% in het westen (kort door de bocht: 43% in west - 20% gemiddeld = 23%). Zoals in het COLOSS verslag uit Nederland staat, waar zowel van der Zee als Blaquiere hun naam onder hebben gezet: 'ook al zijn alle omstandigheden gelijk, in het westen van Nederland is er een beduidend hogere bijensterfte waar te nemen als in de rest van Nederland. Varroa en imkerkunde zijn het niet. En we weten niet waar het dan wel aan ligt.'
Wat zoveel betekent als 'we zeggen wel "dezelfde omstandigheden en dezelfde methoden", maar we hebben wat over het hoofd gezien, en daar moeten we naar op zoek'

Als bijen(APENSTAART)wur dan weer gaat vertellen dat het wel aan Varroa en imkerkunde ligt, dan is dat raar. Dan negeren ze gegevens 'waar ze goed bekend mee zijn'.
Vandaar het artikel.

grgr

Peter S.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 05 jun 2009, 13:59

. . . . Verdwijnziekte is puur goedpraterij van eigen nalatigheid.
. . .

Ik word van dit soort uitlatingen zo verschrikkelijk moe en ontmoedigd. En wat verschrikkelijk kortzichtig.
In de 26 jaar dat ik nu imker, 1 volk totaal in 23 jaar verloren :D en de laatste 3 jaar verliezen die lopen van 75%, naar 50% en tenslotte 30%. [V][:(][V].
Zou ik nu echt ineens een onkundig en nalatig imker zijn geworden? En oh, al die jaren imker ik met gemiddeld een volk of 14.

Wilfred, ik zou je bijna ook CCD toewensen (maar absoluut niet je bijen).[}:)][}:)][}:)]

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door pxsloot » vr 05 jun 2009, 14:13

Wilfred, ik zou je bijna ook CCD toewensen (maar absoluut niet je bijen).[}:)][}:)][}:)]


da's niet aardig! en niet netjes

grgr

Peter S.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door LWPisa » vr 05 jun 2009, 15:07

De sterfte. De zomer. De mijten. De behandeling.

Tis fraai.

Misschien moeten "we" eerst eens data verzamelen van het probleem gedurende een paar jaar. Ik heb nooit de sterftecijfers van de laatste 10 jaar achter elkaar gezien (dat kan aan mij liggen). Als ik hier in mijn raporten een trend aangeef op basis van maar een paar waarnemingen dan moet ik dat echt goed indekken. Meer data en een goede gestandariseerde proefopzet gedurende enige jaren zouden goed zijn.

Els...misschien zijn er wel dingen veranderd waar jij geen weet van hebt...in je bijen, mijten, omgeving...

CCD in het westen...ik zit in het westen en heb vooral last van CEP (Colony Expansion Problem) en SIBAP (Swarming in Beekeeper Absence Problem). De bijen groeien me boven m'n hoofd.

L

Duppie
Berichten:26
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 21:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Duppie » vr 05 jun 2009, 16:07

LWPisa schreef:
CCD in het westen...ik zit in het westen en heb vooral last van CEP (Colony Expansion Problem) en SIBAP (Swarming in Beekeeper Absence Problem). De bijen groeien me boven m'n hoofd.

Dat laatste geloof ik letterlijk. Zie fotoserie koninginnekweek.


vriendelijke groet,

Maarten J. Dubbeling

Broek op Langedijk

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 05 jun 2009, 19:08

Dat mijn opmerking niet aardig was, beaam ik direct.
Maar het was een reactie op: Verdwijnziekte is puur goedpraterij van eigen nalatigheid.
Een opmerking die absoluut niet aardig en netjes is en bovendien over het algemeen onwaar.

Overigens is de door Wilfred gedane stelling een die al een aantal malen eerder op het forum is gemaakt.

Maar mensen die blijven beweren dat het CCD probleem grotendeels te wijten is aan de imker zelf, dus "eigen schuld, dikke bult", zijn m.i. alleen te overtuigen dat er aanzienlijk meer aan de hand is dan onkunde van de imker, als hun bijen zelf getroffen zouden worden. Maar dat wens ik geen enkel bijenvolk toe.

Fabke
Berichten:5
Lid geworden op:do 04 jun 2009, 12:02
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Fabke » vr 05 jun 2009, 19:47

de varao zit er wel voor tussen maar vergeet de pesticiden niet.

volgens mij zijn de pesticiden één van de hoofdoorzaken van al die miserie.

Fabke
Berichten:5
Lid geworden op:do 04 jun 2009, 12:02
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Fabke » vr 05 jun 2009, 19:49

geen edit functie [8)]


met welk producten zullen jullie dit jaar de varroa bestrijden? en hoeveel keer behandelen jullie de korven?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten