De noodklok

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: De noodklok

Bericht door maartenkleijne » zo 21 jun 2009, 19:36

"ieder moet zelf kijken naar zijn eigen dracht omstandigheden evt reisplan wat een te groot of te klein volk is."
Je hebt gelijk Dominique: als iemand goed uit de voeten kan met megavolken hoor je mij niet protesteren.

gr,
m

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door Chris » di 23 jun 2009, 11:42

ik denk dat piet toch wel wat gelijk heeft. Er wordt veel te veel met bijen gelormmeld en veel te weing geimkert.
Bijen als een geheel zien is iets prachtigs waar je veel voormoet kijken en luisteren.

Altijd alles wetenschappelijk proberen uit te leggen gaat niet.
Altijd maar zeggen is dit gezien of wetenschappelijk onderbouwt. Als die wstudies kunnen wel heel mooi zijn maar hoeveel is er vanjuist? Hoeveel is er van toepassing bij ons? Als een studie in spanje is uitgevoerd is de kans groot dat ze bij ons anders is.

Zwarte bijen gaan inderdaad in een broedstoop als er te weinig eten is. Dit is een aanpassing doorheen vele eeuwen. Waarom zouden wij dan bijen halen die dit niet doet en dan moeten zorgen maken over hoen hoeveel, waneer bij te voederen?

Hubert gurriat, van de zwarte bij in Chimay is Prof ecologie en specialtieit lokaal en micro biotoop en klimaat. Als je daarover meer wil weten neem dan maar contact op met hem.

Bijen selecteren is leuk voor sommigen maar we selecteeren enkel op zaken die we zien en niet op wat het belangrijkste is voor de bijen. Door KI verergerd dit enkel en kun je op kortere tijd meer goede of slechte dingen doen. KI beschouw ik toch al als prutsen met genen.

Ik vind het ook spijtig dat de imkers nooit eens overeen kunnen komen en net zoals in deze discusie harde woorden gebruiken die voor nets nodig zijn.

Sorry voor dit nei al te sammenhangend geheel maar dit wou ik even kwijt.

Chris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten