bestrijding Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door Bart de Coo » zo 19 jul 2009, 23:07

Ik vraag mij af of ik niet al klaar ben voor dit seizoen.

Ik heb al mijn vegers, zwermen en productievolken (Op het moment dat de jonge moer net aan de leg was) behandeld met oxaalzuuroplossing. Dat is allemaal net anderhalve maand geleden, op zijn hoogst. Ik weet niet of het erg zinvol is om de bijen nu ook nog eens te gaan pesten met thymovar. Ik moest maar eens gauw de schuifladen eronder doen om te kijken of er wat valt.

Ik denk het bijna niet, trouwens. Ik heb op dit moment drie volken in korven. Het zijn zwermen van eind mei/begin juni. Ook die volken heb ik behandeld met oxaalzuuroplossing. Dat zijn volken waarbij je permanent de mijtenval kunt bijhouden door even de korf van zijn plaats te halen. Er valt er echt geeneen. Verder probeer ik de volken altijd zo veel mogelijk ruimte te geven. Hoe verder van elkaar, hoe beter. Zo zou je toch vervliegen moeten kunnen voorkomen en zo zou je wellicht kunnen bijdragen aan een evenwicht tussen mijten en bijen.


Groet,


Bart de Coo

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door joselito » zo 19 jul 2009, 23:21

Dan kan je gerust zijn. Ik zou ze dan ook niet gaan plagen met nog een ander bestrijdingsmiddel. Geef je ze ook nog een winterbehandeling en met wat?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door A.A. Staals » ma 20 jul 2009, 07:40

Bart de Coo schreef:
Ik vraag mij af of ik niet al klaar ben voor dit seizoen.


Bart dat weet je alleen door enkele volken te behandelen ter controle. Je hebt namelijk geen idee van wat is aan komen vliegen.

ad staals

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door jaap » ma 20 jul 2009, 10:13

gewoon geen risico nemen en de hele stand voor dat de eitjes van winter bijen komen bestrijden en op advies van wur behandelen met mierenzuur.goed kontroleren na tien dagen op de varoa lade als er werkelijk geen mijten meer vallen. er is altijd een volk wat weinig mijten heefd maar ook altijd een volk die veel heeefd en die besmet dan de hele stand weer.

jager

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door Bart de Coo » ma 20 jul 2009, 19:59

Joselito,

Geef je ze ook nog een winterbehandeling en met wat?


In de loop van december bedruppel ik de volken met 37gr. oxaalzuurpoeder, opgelost in een suikeroplossing van 1:1. Ik heb dit nu twee seizoenen zo gedaan en ik winter zo schoon uit, dat ik het eerste darrenraam gewoon laat uitlopen.

Ad,

Bart dat weet je alleen door enkele volken te behandelen ter controle. Je hebt namelijk geen idee van wat is aan komen vliegen.


Ja maar Ad, kan ik niet beter eerste even een weekje de schuifladen eronder doen om te kijken hoeveel er valt? Ongezien gaan bestrijden vind ik weer zo kras.


Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door A.A. Staals » ma 20 jul 2009, 20:25

Bart

Als ik op de lades kijk denk ik dat ik nooit hoef te bestrijden.
Ik had in jou geval de laatste behandeling achterwege gelaten en nu dit jaar voor het eerst bestreden. Je zult de laatste keer vast ook heel weinig mijten gehad hebben. Ik controleer na het maken van de vegers door in een aantal kasten een raam darrenbroed te hangen en later te kijken hoeveel mijten ik aantref. Hier na beslis ik of ik een bestrijding uitvoer. Dit jaar niet. Mijn eerste indruk nu is ook weinig mijten.

ad staals

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door joselito » di 28 jul 2009, 12:49

Het aantal bijen dat door het gras kruipt is sterk verminderd. Er zijn nu nog weinig bijen met mismaakte vleugels. Wel zijn er nog bijen die niet kunnen vliegen alhoewel ze op het eerste zicht normaal zijn. Waarschijnlijk gaat het nu niet meer om het Deformed Wing Virus (DWV), het virus dat verantwoordelijk is voor de mismaakte vleugels, maar het Acute bee paralysis virus (verlammingsvirus) . Beide virussen worden verergerd door de aanwezigheid van Varroa. De vraag die ik mij stel is hoelang deze virussen nog doorwerken, ook al is de kast praktisch mijtenvrij. En kunnen deze virussen ook massaal voorkomen zonder dat er echt sprake is van een grote mijtendruk op de kast.
Ergens las ik dat er hommels gevonden waren met mismaakte vleugels. Na onderzoek van het nest bleken er geen Varroa mijten aanwezig te zijn, maar toch was het virus aanwezig. Een gedachte was dat deze hommels ergens in een bijenkast voedsel gestolen hadden en op die manier besmet waren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten