CCD door DWV en IAPV

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Berend » wo 26 aug 2009, 20:15

joselito schreef:
Het lijkt wel of sommige mensen hier ontgoocheld zijn


Ik neem aan dat ik 'sommige mensen' ben (aangezien ik geen andere reacties over de pesticides zie), maar ik ben niet ontgoocheld hoor.


Het is alleen maar beter als pesticides niet een (directe) invloed op de bijen hebben. Maar als ik het woord 'virus' hoor/lees dan denk ik aan weerstand en imuunsysteem. En het kan best zijn dat pesticiden invloed op het imuunsysteem hebben, wie zal het zeggen.

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door bee-watch » wo 26 aug 2009, 20:27

De BBC tekst is niet geheel door "Elsevier"vertaalt, zo worden de genoemde Picorno virussen hierin niet omschreven.
Bijzonder is nu dat deze weer ter sprake komen terwijl in november 2006 dit reeds door een Amerikaans onderzoek is omschreven:
[22 november 2006 - 08:21]

Volgens een Amerikaanse studie zouden sommige vormen van geheugenverlies verband kunnen houden met virussen die tot de familie van de picornavirussen behoren.

U kent ze ongetwijfeld: het zijn zij die een banale verkoudheid en bepaalde vormen van gastro-enteritis veroorzaken. Ze kunnen echter ook veel ergere ziekten doen ontstaan, zoals kinderverlamming (poliomyelitis) en hersenvliesontsteking. Elk jaar worden naar schatting meer dan één miljard mensen besmet met het picornavirus.

Prof. Charles Howe van de Mayo Clinic in Rochester bestudeerde het brein van muizen die besmet waren met een virus dat sterk verwant is met het poliomyelitisvirus. De knaagdieren werden in een labyrint geplaatst en hadden de grootste moeite om er hun weg in te vinden. Howe en zijn team stelden namelijk vast dat het virus de hippocampuscellen had vernietigd. De hippocampus is de hersenzone die de leer- en geheugenprocessen stuurt. "Ons onderzoek wijst uit dat herhaalde infecties met het picornavirus op lange termijn het cognitieve kapitaal zouden kunnen aantasten."

Maar ook een aan de universiteit Wageningen afgestudeerde Juliette Ongus heeft hier haar afstudeerwerk van gemaakt.
Ongus concludeert dat de varroamijt de overbrenger is van dit virus, dat behoort tot de grote groep picorna-achtige virussen. Onlangs hebben andere onderzoekers al vastgesteld dat de varroamijt het afweersysteem van de bij uitschakelt en dus virusinfecties meer kans geeft. De grote voorjaarssterfte onder bijen die de laatste paar jaar is waargenomen in Europa, valt hierdoor te verklaren.

Uit het onderzoek van Ongus blijkt dat virussen een belangrijke factor zijn in de teloorgang van bijenpopulaties. Volgens Ongus kunnen meerdere virussen tegelijkertijd in de bij en mijt aanwezig zijn. Verder onderzoek moet uitwijzen wat het totale effect van die virussen nu precies is.


Jammer dat we inmiddels drie jaar verder zijn.
En wat heeft de universiteit en de bijenmensen van PRI hiermee gedaan????

Maar stap voor stap wordt de oplossing van deze legpuzzel steeds duidelijker zichtbaar.
Het probleem pesticiden moet echter niet onderschat worden, en is met dit bericht te kort door de bocht om zo maar te concluderen dat dat dus in het geheel geen rol zal spelen.
Dit is en blijft een tijdbom met de niet tot slecht afbreekbare reststoffen die achter blijven in grond- en oppervlakte water.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Tieme » do 27 aug 2009, 09:33

Beste allemaal,

Ik ben alleen wel benieuwd hoe er dingen kunnen worden bepaald aan bijen die zijn verdwenen. Die beestjes zijn immers notoir moeilijk te onderzoeken. Of is dat flauw?

Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door A.A. Staals » do 27 aug 2009, 12:28

Ik ben alleen wel benieuwd hoe er dingen kunnen worden bepaald aan bijen die zijn verdwenen. Die beestjes zijn immers notoir moeilijk te onderzoeken. Of is dat flauw?

Tieme
Ik heb nog niet gehoord van volken die zijn onderzocht en later verdwenen zijn. Ik geloof ook niet dat de oorzaak voor elk verdwenen volk het zelfde is. De situatie hier en elders is ook niet gelijk. Wel heb ik zelf geconstateerd dat eind juni zeer sterke volken zeer snel in verval raakten. Onmiddellijk een varroa bestrijding gedaan (zeer veel varroa) waarna de volken weer opknapten.Aan zulke volken zou je onderzoek moeten doen. Maar ik denk dat dat moeilijk is omdat je die situatie later in het jaar niet onderkent.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Tieme » do 27 aug 2009, 13:14

Hallo Ad,

Precies, daarom denk ik ook dat nu jubelen dat "het" gevonden is, misschien de complexiteit van het probleem onderschatten is.

Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 aug 2009, 16:23

De Virologen in Duitsland zijn in 2003 al tot een soortgelijke conclusie gekomen .

Volgens mij is daar in Nederland nooit iets over in het toenmalige Bijenblad vermeld .
Als dit wel gebeurd was had dit misschien veel nare ervaringen voor, vooral de onervaren Imker kunnen voorkomen .
Misschien kan nu het geld van het minister Verburg besteed worden om de vraag te beantwoorden waarom dit nooit gebeurd is .

Jaap v P

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Ruinerweg » za 29 aug 2009, 17:07

Verzwakte levende wezens zijn vatbaarder voor infekties, bacterien en virussen. Uit recent onderzoek in o.a. i Duitsland en ook in Nederland is gebleken dat in de meeste bijenvolken (ook gezonde!) allerlei virussen aanwezig waren. De varoamijt lijkt mij dan in dit verband een cruciale rol te spelen, deze parasiet leeft immers van het heamolymfe van de bij! Hij prikt gaatjes in het pantser van de bij en de bijen verzwakken: het eiwitvetlichaam komt van de larven in de cel komt onvoldoende tot ontwikkeling en wordt waarschijnlijk mogelijk al geinfekteerd door de voedsterbijen! Deze larven groeien zeker uit tot verzwakte bijen met als resultaat dat de populatie niet gezond is en het volk genoodzaakt is tot laat in het zeizoen een broednest aan te houden.
Imkers die ik ken en die het hele jaar door consequent de varoa bestrijden en hier met name na de zomerdracht veel aandacht aan besteden hebben weinig sterfte onder hun volken.

Voeg hier de verminderde drachtomstandigheden, het kwalitatief vaak mindere stuifmeel van windbestuivende planten bij, terwijl ook de in de landbouw gebruikte gewasbeschermingsmiddelen waarschijnlijk wel een parameter zullen zijn. Ook dit is in een aantal landen al wel aangetoond.
Verder zullen er nog wel veel onduidelijkheden en vragen zijn die vragen om meer onderzoek.

Wat ik hier schrijf is ook steeds betoogd op de lezingen die bij onze afdeling Ruinen elk jaar door PRI-WUR uit Wageningen worden
gehouden. Trouwens ook in Zuidlaren is dit betoogd! Een samenvatting met de balangrijkste conclusies is op onze site [url][/url]www.ruinerimkers.nl na te lezen!

Groet,

Roel

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door henkvanderscheer » za 29 aug 2009, 20:07

Misschien kan nu het geld van het minister Verburg besteed worden om de vraag te beantwoorden waarom dit nooit gebeurd is .

Jaap,
Je vraagt naar de jou bekende weg.
Met groet,
Henk

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Imkerij Westland » vr 04 sep 2009, 14:37

Roel,

Mooi samengevat, ik kan hier helemaal achterstaan. Dit is ook mijn ervaring de laatste 5 jaar. Ik bestrijdt de varoa zolang Thymovar (en voordien met een ander toegelaten middel) op de markt is al begin juli. Gevolg is geen honing meer te winnen is in dat jaar maar daarnaast zijn er in elk geval een aantal generaties (steeds) gezonderde bijen, voordat de winterbijen geboren worden. Het sterfte cijfer is in deze jaren nooit hoger geweest dan 7% en in dit getal zitten ook de oude bestuivingsvolken die in november uit de kas komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten