CCD door DWV en IAPV

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

CCD door DWV en IAPV

Bericht door AndreasH » di 25 aug 2009, 11:00

Hier een berichtje van de BBC news website over CCD.

Strekking van het verhaal is dat ribosomen worden aangevallen door virussen waaronder het Deformed Wing Virus en Israeli Acute Paralisys Virus: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8219202.stm

Gr,

Andreas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door maartenkleijne » di 25 aug 2009, 11:24

Ook op Nu.nl: http://www.nu.nl/wetenschap/2067960/mas ... ciden.html. (even copie pasten)

gr,
m

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door dickvanleeuwen » di 25 aug 2009, 22:27


Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Berend » di 25 aug 2009, 23:38

De kop van het bericht op nu.nl:
Massale bijensterfte komt niet door pesticiden


Beetje kort door de bocht naar mijn mening.

Als de sterfte door een virus komt, dan kunnen bestrijdingsmiddelen nog steeds een belangrijke rol spelen in de sterfte.
Bestrijdingsmiddelen zouden invloed kunnen hebben op het immuunsysteem van de bij, waardoor het virus niet geweerd kan worden.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Bart de Coo » di 25 aug 2009, 23:56

Berend schrijft:

Als de sterfte door een virus komt, dan kunnen bestrijdingsmiddelen nog steeds een belangrijke rol spelen in de sterfte. Bestrijdingsmiddelen zouden invloed kunnen hebben op het immuunsysteem van de bij, waardoor het virus niet geweerd kan worden.


Beter lezen, Berend. In het BBC-artikel staat:

Previous theories for CCD have included pesticide poisoning as well as infection and mite infestation.

But the team's genetic analysis of the bees' guts failed to reveal elevated expression of pesticide response genes


Laatste zin provisorisch vertaald: 'Maar de analyse van de onderzoekers leverde geen bewijs voor een genetische respons op pesticiden.'

Deze beweringen lijken mij allerminst kort door de bocht. Volgens mij getuigen ze juist van een ongelooflijke gedetailleerdheid, verfijning en kennis van zaken.

Ik vind dit nogal spectaculair nieuws, geloof ik.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Berend » wo 26 aug 2009, 02:01

Ik heb het over het imuunsysteem van de bijen, niet over de directe invloed van pesticide op de bijen.

Als de sterfte wordt veroorzaakt door een virus, dan moet je toch gaan kijken waarom zo'n virus de kans krijgt om schade aan te richten m.a.w. waarom kan het imuunsysteem dat virus niet weren?



Binnenkort dus de Monsanto-bij en de bijen-vaccinatie (kunnen we eindelijk terug prikken :D)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door LWPisa » wo 26 aug 2009, 09:09

Als de oorzaak van een hogere sterfte een virus is dan is daar goed mee te werken op het gebied van teelt en selectie denk ik...dikke kans dat er bijen zijn met een geschikte "immuunrespons" (degenen die niet sterven). En virussen kunnen heel snel veranderen over het algemeen, sneller dan bij mijten kunnen de meest aggresieve eruit zijn. Met medenemen van veel bijen, dat dan wel.

Off topic...een monsanto bij zou mij een gruwel wezen. Een patent op een GMO bij. Met terminator genen erin zodat je ze niet door kan telen en ze steeds onder licentie moet kopen. Rechtszaken doordat darren met de patent genen ze toch doorgeven aan andere imkers die dan gebruiksrecht moeten betalen. Mijns inziens zijn bijen (en gewassen) een erfgoed van de MENSHEID en ik vind het heel erg als een bedrijf iets aan een organisme veranderd waardoor het opeens een soort copyright eigendom wordt en de oorspronkelijke gebruikers er voor moeten gaan betalen. Na duizenden jaren van evolutie en selectie door gebruikers in de lucht is een bij opeens iemands intellectuele eigendom. Puur voor geld.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door joselito » wo 26 aug 2009, 09:17

Het lijkt wel of sommige mensen hier ontgoocheld zijn dat er met de vinger niet voor de zoveelste maal naar pesticiden en de reeds veel geplaagde landbouwers gewezen wordt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Bart de Coo » wo 26 aug 2009, 14:24

Het lijkt wel of sommige mensen hier ontgoocheld zijn dat er met de vinger niet voor de zoveelste maal naar pesticiden en de reeds veel geplaagde landbouwers gewezen wordt.


Joselito,

Je formuleert het gelukkig heel neutraal en vriendelijk allemaal, maar pas op hoor, je betreedt nu wel heel gevaarlijk en gevoelig terrein.

Overigens denk ik dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Als de bewering waar is - 'verdwijnziekte wordt veroorzaakt door een virus' - dan staan de mensen die al jaren met veel applomb verkondigen dat het aan andere dingen ligt (bodemverontreiniging, bestrijdingsmiddelen, chemische varroabestrijding, 'straling', moderne bedrijfsmethoden, teruglopende dracht, ondeskundige imkers op leeftijd, enzovoort) een beetje in hun hemd.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: CCD door DWV en IAPV

Bericht door Tieme » wo 26 aug 2009, 15:26

Bart, het één sluit het ander niet uit.

Gebrek aan kennis onder imkers, verontreiniging en verarming van de dracht spelen vrijwel zeker mee. Dit zijn ook dingen die belangrijk zullen blijven om wat aan te doen.

Maar wat echt interessant is: hoe nu verder?

Het antwoord lijkt hem te zitten in goed varroa bestrijden, veel was omzetten (veel laten bouwen), niet teveel volken op één plaats en regelmatig het spulletje schoonmaken.

En natuurlijk flink bezig met de koninginnenteelt.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten