Mierenzuur en voeren - niet doen!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Mierenzuur en voeren - niet doen!

Bericht door BBBeez » wo 23 sep 2009, 09:34

Ik heb vorige week een domme fout gemaakt door een zesramertje te behandelen met mierenzuur (sponsdoekmethode 2ml 65% per bijenstraatje) terwijl er nog een voerbakje op stond met een centimeter voer.

Vier dagen later tref ik een voerbakje propvol bijen aan met vele dode bijtjes op de bodem. Ik denk dat de bijen naar het voerbakje gevlucht zijn om aan de mierenzuurdampen te ontsnappen.

Resultaat onnodig dode bijtjes en een mierenzuurbehandeling die waarschijnlijk niet effectief is geweest.

Had ik maar....

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Mierenzuur en voeren - niet doen!

Bericht door Bok » wo 23 sep 2009, 10:11

Tja, volgens mij zelfs 2 fouten :D

Sponsdoekmethode is een korte behandeling dus na 4 dagen de fout ontdekken is wat aan de late kant. De andere wist je al.

Voor de algemene kennis. Hoe maak je van 85% mierenzuur oplossing 65% (overigens geeft Pohl aan dat je het met 60% oplossing doet)

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mierenzuur en voeren - niet doen!

Bericht door Bart de Coo » do 24 sep 2009, 22:36

BBBeez,

Cynisch genoeg denk ik dat de dooie bijen bewijzen dat de behandeling juist wel succesvol is geweest. Ik denk dat je (bijna) alle mijten trefzeker naar het mijtenwalhalla hebt geholpen.

De vraag is alleen of deze aanpak de schoonheidsprijs verdient en of je het voortaan net zo moet doen. Nee dus.

Ik meen mij van de gevorderdencursus het volgende te herinneren. Voer nooit een mierenzuurbehandeling uit in combinatie met het inwinteren (dwz, grote hoeveelheden suiker voeren). De reden zou zijn dat de bijen het water van het wintervoer indampen bij het opnemen en opslaan van de suikerstroop. Door dit indampen van de suikerstroop zal het mierenzuur veels te snel gaan verdampen, waardoor de concentratie veels te hoog wordt en waardoor onnodig veel bijen het loodje zullen leggen.

Bekende truc: leg je sponsdoek met mierenzuur een nachtje in de vriezer en leg het doekje daarna onder het volk. Nu zal de verdamping veel langzamer gaan.


Groet,


Bart de Coo

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur en voeren - niet doen!

Bericht door jaap » vr 25 sep 2009, 09:00

Mijten bestrijden met mierenzuur is oke als je het maar doet volgens de voorschriften van de WUR. Gewoon met een verdamper.Kijk op de website van WUR het staat goed beschreven hoe het moet en dan gaat het goed ,ik doe het al 12 jr zo en heb geen sterfte als oorzaak de mijten.

jager

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten