varroa grote tot de mens.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Piet Jager » do 04 feb 2010, 18:11

Jaap,

Wat denk je van zo'n plakkaat - al dan niet met rugnummer - op de moer?

!Piet

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door jaap » do 04 feb 2010, 23:06

Het gaat mij erom dat iedereen beseft wat bijen voelen als ze veel mijten hebben, Imkers die niet bestrijden die weten niet goed wat men de bijen aan doet.Zo zie ik dat.De verdwijn ziekte en nosema etc zie ik als voornaamste oorzaak teveel mijten.<verzwakking van het volk> en zolang er nog niet een <soort> bij gekweekt is die de mijt aan kan dan moet de imker blijven bestrijden.

jager

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Piet Jager » vr 05 feb 2010, 10:49

En als al dat bestrijden nou eens DE oorzaak is?
Wat zouden de bijen voelen bij een oxaalzuur behandeling?
Wat zouden ze voelen bij een mierenzuurbehandeling?
Wat zouden de bijen voelen bij al die andere chemische stoffen?
Ja, ik weet heus wel dat ze tegenwoordig spreken van 'bijen-geneesmiddelen' om druk op de ketel wat te verminderen.
Voor het gevoel van de bijen blijven de bijwerkingen echter hetzelfde.
Wat zit er na 25 jaar bestrijden niet allemaal aan 'niet eigen wasstoffen' in onze kunstraat?
Willen we nog 25 jaar doorgaan met bestrijden?
Staan we wel open voor al die signalen wereldwijd?
Ik zou niet eens met 'zo'n hobby' willen beginnen!!!

Moeten we straks 'the last post' blazen???

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door marc » vr 05 feb 2010, 12:15

In huidige arme bijentijden zouden we ze extra in de watten moeten leggen (dracht verzorgen, goede kasten, ze gerust laten in de winter maar goed opvolgen...). Het tegengestelde is echter het geval, jonge imkers worden nog steeds opgeleid om de bijen nog meer te kwellen en het ergste van al is dat de behadelingen een standaardwerkje zoals het inwinteren zijn geworden. Er wordt hier regelmatig op het forum de vraag gesteld naar een goed cursusboek, wel op het gebied van bijengezondheid ken ik er geen, ze praten elkaar allemaal na.

De kwaliteit van een goed bestrijdingsmiddel is nu gebaseerd op 'de bijen gaan er niet dood aan'.
Maar ook hier weer, niet de kortlevende bijen, die misschien door een behandeling een dag of wat minder lang zullen leven (wat niet direct opvalt), is belangrijk maar wel het doorlevende nest (kolonie en voorraden) in zijn geheel dat steeds meer aangetast raakt.

Wie de oorlog goed wil voeren tegen de varroamijt moet tegewoordig zijn afleggers of zwermen in juni met oxaalzuur behandelen, de productievolken na honingafname in juli met mierenzuur, door het langer doorbroeden en de ontwikkeling van de mijt, tussen augustus en november nog enkele malen met mierenzuur of thymol en in de winter nog eens met oxaalzuur. De kans is dan groot dat je de meeste mijten kwijt bent, niemand die zich vragen stelt hoe 'het nest' het er van af brengt.

Als we dan toch de bij met de mens willen vergelijken dan moet we die behandelingen ook maar eens op mensen uittesten, wie meldt zich aan ?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 feb 2010, 14:13

Piet Jager schreef:
En als al dat bestrijden nou eens DE oorzaak is?
Wat zouden de bijen voelen bij een oxaalzuur behandeling?



Piet

Wat voelde jij tijdens de oorlog ( 40-45 ) van een behandeling met D.D.T. tegen hoofdluis ?? [?]

Jaap v P

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door jaap » vr 05 feb 2010, 15:43

Naar mijn idee kan de mens ook niet meer zonder inentingen <bestrijdings middelen> dus de bijen ook niet.Volgens mij moeten we de bijen meer als een agrariers dier beschouwen en niet als een knuffeldier. dat wordt nog teveel op die manier beleefd door vooral de imker met enkele volken.Men vind gauw dat door bestrijden van mijten zielig voor de bijen maar niet bestrijden is veel slechter. Het kweken van resistente bijen is volgens mij een zaak van de wetenschap.

jager

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Piet Jager » vr 05 feb 2010, 18:49

Jaap: 'Wat voelde jij tijdens de oorlog ( 40-45 ) van een behandeling met D.D.T. tegen hoofdluis ??'
Wij moesten rechtop gaan staan en moeder verstoof met een kartonnen stuifbus de DDT over ons hoofd. Daarna streek ze met haar hand door de haren om het poeder een beetje beter en dieper te verspreiden. We knepen de ogen stijf dicht en hielden onze adem zoveel mogelijk in. Verder voelde je er niets van! Onze haren waren veelal erg kort geknipt. In de land- en tuinbouw en de pluimveeteelt werd het destijds veel gebruikt totdat men er achter kwam dat het erg schadelijk en zeer moeilijk afbreekbaar was. Het is nu in Nederland al vele decennia verboden!

Maar je bedoelde uiteraard of het hinderlijke jeuken van die luis, dat daardoor plotseling over was geen goed gevoel gaf. Ja, natuurlijk was dat een goed gevoel, maar 'k was achteraf maar wat blij dat het niet al te lang geduurd heeft. De mensen in die tijd wisten niet waar ze mee bezig waren. En ik denk dat dat evengoed geldt voor onze huidige varroabestrijding!. Maar goed als het kalf verdonken is dempt men de bestijdingsmiddelen-put en kunnen we met z'n allen 'the last post' blazen.

P.S. Tussen DDT-poeder verstuiven of een oxaalzuur behandeling via druppelen, sproeien, vergassen of door het voer toedienen zit toch wel een beetje verschil. Als mijn moeder de DDT in een beker warme melk had opgelost en mij had toegediend dan was ik er nu allang niet meer geweest.

Een DDT behandeling kun je dan ook niet vergelijken met een oxuurzuurbehandeling. Een behandeling van een mens niet met een behandeling van een insect. Ook inentingen van zoogdieren en pluimvee kun je niet zondermeer vergelijken met bestrijdingsmiddelen voor insecten.

Door schade en schande wordt de mens soms wijs en soms verblind (zie 't varroa-brilletje van Henny Kroese) en ziet men door de varroa's het bijenvolk niet meer!

!Piet

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 feb 2010, 18:54

Piet Jager schreef: moeder strooide met een kartonnen strooibus de DDT over ons hoofd. Daarna streek ze met haar hand door 'k was achteraf maar wat blij dat het niet al te lang geduurd heeft. De mensen in die tijd wisten niet waar ze mee bezig waren. En ik denk dat dat evengoed geldt voor onze huidige varroabestrijding!.


Piet
Maar ondanks die behandelingen heb je toch denk ik een mooie leeftijd mogen bereiken [;)]

En ik denk dat de Bijen ook blij zijn als die jeuk verdwenen is [:)]

Jaap v P

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Gerard van Gastel » za 06 feb 2010, 17:41

een oxaalzuur behandeling via druppelen, sproeien, vergassen of door het voer toedienen


Daar heb ik nou nog nooit van gehoord, is er iemand die dat doet? denk het haast niet........

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa grote tot de mens.

Bericht door Piet Jager » za 06 feb 2010, 21:36

De naam is bij mij bekend: 'Als ik bedruppel met lauw oxaalzuuroplossing gemengd met suikersiroop dan gaat de tros open om alles vlug op te nemen .Bedruppelen gaat niet alleen veel vlugger maar werkt waarschijnlijk (???) ook effectiever mijn inziens'
Zelf heb geen enkele ervaring met een oxaalzuurbehandeling in welke vorm danook. Maar wat ik soms hoor of lees, dan rijzen mijn schaarse haren mij ten berge. Niemand wil graag onder vuur liggen. Vandaar dat je misschien nauwelijks een reactie kunt verwachten. Daarom vermeld ik hier ook niet de naam.

'Gregorc en Planinc (2001) vonden dat zwakke oplossingen van 2.9% w:w OZ in 32% suikersiroop, heel doeltreffend waren in een broedloos volk. Volgens Charriere en Imdorf (2002) hebben winterbehandelingen met een oplossing van 2.4-3% w:v OZ in 50% siroop, toegepast met een dosering van 5 à 6 ml per raampspleet, een werkingsgraad van 95 à 99.7% (de 3 % w:w oplossing komt met de 99.7 % overeen)' (!Piet: OZ= 0xaalzuur)

"De ABF, Amerikaanse Bee Federatie, voorgezeten door Troy Fore, heeft een aanvraag ingediend bij de Feds ter registratie van OZ in suikersiroop, op basis van onderzoek uitgevoerd door Marion Ellis, van de universiteit van Nebraska."

'DIT IS HET ENIGE WAT JE MOET ONTHOUDEN:
• Pas de druppelmethode slechts één maal toe,
Gebruik in de winter een oplossing van 2.7% w:w oxaalzuur in 50% suikersiroop,
• Dosering: 3 à 5 ml per raamspleet met bijen,
• Enkel op een broedloze kast.'

Onderstaande info gaat niet over een oplossing van OZ in suikersiroop. Het past echter wel in deze discussie mbt het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

"Als je vloeibaar OZ gebruikt, worden je bijen nat en moeten ze elkaar aflikken. Het resultaat is dat het zuur in hun maag terecht komt en dit verkort hun leven in de winter door de afwezigheid van reinigingsvluchten. Twee behandelingen kunen een volk kapot maken. Vloeibaar OZ is een trage doder en de bijen zullen waarschijnlijk na weken of een maand sterven i.p.v. de lente te halen.”

'Pas de spreuk “Hoe meer, hoe beter” niet toe met OZ. OZ kan dodelijk zijn indien met overmaat toegepast op een wintertros , of voor het broed in de zomer. Hou er echter rekening mee dat ook de meeste andere behandelingen schade kunnen veroorzaken aan broed (amitraz, mierenzur, thymol), koninginnens (coumaphos), en darren (fluvalinaat)'"

Bron: http://www.devlijtigebie.be/informatie/ ... 1_ennl.pdf

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten