verdwenen volken/bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door jjmvaningen » do 04 feb 2010, 19:06

mocht er 1 of meerdere volken zijn verdwenen/gestorven, dan wil ik jullie expliciet uitnodigen om de dode bijen per kast te verzamelen en vervolgens op te sturen naar de wageningse universiteit.

via de site http://www.pri.wur.nl/NL/Producten/diagnose-bijen/ kan het aanvraagformulier worden aangevraagd/gedownload.

kosten voor diagnose is er niet (anders dan een enveloppe en postzegel voor het opsturen).

doen!!!! dat geeft meer feitelijke info.

groet, jacques

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door macwlem » do 04 feb 2010, 19:45

Daar meteen een vraag over:

Er zijn geen voorwaarden aan de manier van versturen, in hoeverre is zoiets van invloed voor een onderzoek. Is er überhaubt een richtlijn voor dode bijen te bewaren/versturen in relatie tot een onderzoek.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door wilde » do 04 feb 2010, 21:58

Veel kan het onderzoek op dergelijke dode bijen niet opleveren.
Voor het kunnen bepalen van virussen moeten levende bijen worden gedood en diepgevroren worden bewaard en verzonden.
Voor het correct bepalen van Nosema sp. moeten de pas gedode bijen op alhohol (minimaal 70%) worden bewaard.

Bijen die al enige tijd dood zijn kunnen nauwelijks tot relevante onderzoeksresultaten leiden. Misschien kan met wat geluk Europees vuilbroed nog worden vastgesteld, omdat het om een bacterie gaat. Die kunnen langer overleven.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door Bok » vr 05 feb 2010, 09:35

Beetje vreemd verhaal.
Op deze manier ga je mogelijke ziektes per post door het hele land sturen. Je bied de bijen voor onderzoek aan dus je moet ervan uitgaan dat ze ziek zijn.
Over het per post versturen van monsters (sorry voor de benaming) zijn hele heldere regels. In een enveloppe doen en in de bus is absoluut verboden.

groet,

Peter

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door jjmvaningen » vr 05 feb 2010, 20:56

voor wat betreft het opsturen maak ik gebruik van een leeg plastik ""siolvo" kruidenpotje. deze zijn relatief plat en passen makkelijk in en enveloppe. ik zet er het kastnummer op het potje..

voor wat betreft de diagnose wordt er getest op nosema, bactetie en uiterlijke afwijkingen, mogelijk als gevolg van varroabesmetting.

voor wat betreft de virusdiagnose weet ik het niet, maar weldenkend zal dit niet gebeuren omdat daarvoor andere bewaar- en opstuurtechnieken voor nodig zijn.

voor wat betreft het verboden zijn van opsturen van bijenmonsters, daar hoor ik de grootst mogelijke onzit over.

groet, jacques

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door Piet Jager » vr 05 feb 2010, 21:09

Voor het opsturen van ca 50 dode bijen is een luchtkussen envelopje
(Mail Lite) van 11 x 16 cm goed, snel, veilig en goedkoop!

!Piet

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door J.Evers » zo 07 feb 2010, 20:17

Ik had elders al gepost dat ik een kast met dode bijen heb en met volop voer er nog in, ik denk dat ik daaruit maar eens een handvol bijen ga opsturen.

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door Willem Dijkstra » ma 08 feb 2010, 10:08

Poeh, wat een boel commentaar op een eenvoudig verzoek.
Een gerenommeerd, internationaal zeer goed bekend staande, onderwijs en onderzoeksinstelling zal toch niet zonder reden zo'n service aanbieden??
Als dank voor alle inspanningen voor de bijenhouderij lijkt me een postzegel en een verpakking een kleine handreiking.
Voor wat betreft tante pos, die dekt zich met regels natuurlijk in tegen ieder risico.
Als je de hele dag regels leest en opvolgd kom je nergens:D

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door wilde » ma 08 feb 2010, 10:55

Bijen die al enige tijd dood zijn kunnen nauwelijks tot relevante onderzoeksresultaten leiden.
Willem, wat ik hierboven beweer zuig ik niet uit mijn duim. Als je veel vertrouwen hebt in een onderzoeksinstituut is dat jouw beoordeling. Als ik echter bijen zou opsturen die al geruime tijd dood zijn, zou ik aan het onderzoeksinstituut dat zich aanbiedt toch wat kritische vragen stellen, met name gericht op wat wel en niet kan worden vastgesteld. Men zal dan niet anders kunnen antwoorden, dan ik heb beweerd. Probeer het eens.
Albert

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: verdwenen volken/bijensterfte

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 08 feb 2010, 13:34

jjmvaningen schreef:voor wat betreft de diagnose wordt er getest op nosema, bactetie en uiterlijke afwijkingen, mogelijk als gevolg van varroabesmetting.
voor wat betreft de virusdiagnose weet ik het niet, groet, jacques


Deze ervaring kan ik delen, op andere oorzaken kan, en wordt niet getest.
Nosema Apis kan je zelf controleren, en helemaal als je de cursus Bijengezondheid gevolgd heb.
Apis Ceranea kan je niet zelf zien.
Afwijkingen in het broed en aan de larven kan je ook zelf zien.
Honger van de bijen kan je ook zelf constateren, en heeft niets met wel of geen voldoende voer aanwezig zijn te maken!
En of er mijten op de monsterbijen zitten kan je ook zelf zien.

Indien wij imkers zelf deze symptomen niet meer kunnen zien wordt het tijd om je kennis via een vervolgcursus BIJ te spijkeren.

Op virussen onderzoeken KAN WURbijen zelf niet doen en doet men ook niet, en waarom er niet samengewerkt wordt met de afdeling virologie van de WUR heb ik nog steeds geen antwoord op.

Nu een constatering van AVB of EVB zal wel niet voorkomen, maar ook de eerste diagnose hiervan kan zelf worden gezien.

Conclusie: Opsturen heeft geen enkel nut!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten