Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Rick
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 23:02
Locatie: Nederland
Contacteer:

Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Rick » do 04 feb 2010, 22:34

Beste forumleden,

Eerste posting en wat voor een.....

Het onderwerp zegt het al.
Ik verbaas mij elke keer weer over de bestrijdingsdrang en het automatische willen bestrijden van in dit geval de Varroa mijt.
Iedereen vervalt automatisch in de bestrijdings `mode`. Vaak nog van kwaad tot erger.

Ik geloof niet dat het een gevecht is wat je op deze manier kan en gaat winnen. De resistentie kant geloof ik wel in.

Hiermee ga ik lijnrecht tegenover gestudeerden en gepromoveerden zitten want die zijn veelal met onderzoeken naar bestrijding bezig.

In het ideale geval zal de Varroa mijt niet meer op de bij willen zitten omdat hij het simpelweg niet meer kan verdragen. Het zou ook al mooi zijn als de bacterien en of virussen uitgeschakeld worden.

Utopie?
Ik denk het niet.
Heeft er ooit wel eens iemand aan Colloidaal zilver gedacht?
De effectieve werking van CZ op virussen, bacterien en parasieten is al duizenden jaren bekend en de laatste eeuw door met name de farmaceutische industrie weggedrukt. Door toenemende resistentie tegen farma-middelen komt dit super antibioticum weer op de voorgrond.

Ik denk aan toevoeging aan het drinkwater van de bij en toevoegen aan wintervoer.

Ik ga het in ieder geval aankomend seizoen proberen.
Ik denk gezien de effectiviteit tegen andere mijten, waaronder de Huisstofmijt het zeker ook binnen de bijenhouders een kans verdient, sterker nog bij de WUR mogen ze wat mij betreft rustig eens een onderzoek doen.

Rick

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Piet Jager » do 04 feb 2010, 22:52

Dag Rick,

Komt dat een beetje in de buurt van zilversulfadiazine 10 PCH, maar dit is dan op basis van een creme substantie. Dit spul heeft ook een perfecte antibiotische en anti-bacteriele werking.

!Piet

Rick
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 23:02
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Rick » do 04 feb 2010, 23:04

(APENSTAART)piet,

Precies; Colloidaal Zilver is onderdeel van zilversulfadiazine.
Die creme is niet toe te voegen aan het water/voer, CZ wel.

Groet,

Rick

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Piet Jager » vr 05 feb 2010, 12:04

Rick,

Je schrijft: 'Niet bestrijden, maar resistentie verhogen'
Vervolgens wil je bestrijden met een super antibioticum!
Dat is een discrepantie (tegenstrijdigheid).
Bestrijden met antibiotica is bij wet verboden.
Zou het toegestaan zijn dan weet ik nog wel een VEEL beter middel!!!

!Piet

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Gerard van Gastel » vr 05 feb 2010, 14:25

Ook bij de teelt van mijn planten zet ik zilvercolloïden in (10 gr zilver/lt water)om de vitaliteit van de planten te verbeteren en daardoor de ziektedruk te reduceren.
Maar of het middel inzetbaar is in een bijenvolk vraag ik me wel af, evenals de toelating hiervan.
Het proberen waard?
Wellicht heeft Rick meer informatie.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 feb 2010, 14:44

Rick schreef:
Hiermee ga ik lijnrecht tegenover gestudeerden en gepromoveerden zitten want die zijn veelal met onderzoeken naar bestrijding bezig.


Kunt U ook aangeven Wie en waar .???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Bart de Coo » za 06 feb 2010, 21:40

Lijnrecht tegenover de gestudeerden en gepromoveerden. Weggedrukt door de farmaceutische industrie. Duizenden jaren oud. Wat een gemeenplaatsen allemaal.

Ik zal 1 argument tegenspreken, anders wordt deze bijdrage zo lang. Dat argument van die duizenden jaren kun je ook heel goed omdraaien en dan klinkt het in mijn oren veel redelijker. Sommigen redeneren graag in de trant van: 'Het is al duizenden jaren oud, dus werkt het.' Je kunt ook zeggen: 'Het is al duizenden jaren oud, dus het zal wel onzin zijn.'

Nog iemand in de zaal die gelooft in aderlaten? Dat je aan de vorm van planten kunt zien waar ze goed voor zijn? Dat alles gemaakt is uit vier elementen? Dat bijen steentjes met zich meedragen als het hard waait? Dat bijenvolken geboren kunnen worden uit een stierenkadaver?

Nee? Toch zijn dit soort overtuigingen al honderden en soms duizenden jaren oud. Bepaald geen aanbeveling, dunkt mij. Wij weten wel beter tegenwoordig, dankzij de gestudeerden en de gepromoveerden.


Groet,


Bart de Coo

Rick
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 23:02
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Rick » zo 07 feb 2010, 00:12

In geen geval wil ik iemand voor de schenen schoppen.
Ik probeer vaste stramienen en denkpatronenen te doorbreken en openminded dit varroa-probleem te bekijken.

En dat over aderlaten... Kortzichtig en minachtend.

Dat je me zo onderuit haalt vind ik jammer temeer omdat ik een serieuze bijdrage wil leveren. Dat verdient in ieder geval een kans.
Ik moedigde, en nog steeds, ook nog eens aan om het wetenschappelijk te onderzoeken, maar dan vanuit het perspectief resistentie verbetering i.p.v. bestrijden van...

Of Colloidaalzilver een super antibioticum is of niet is geen discussiepunt maar een feit.

Ik hoop anderen aan te zetten op een creatieve manier eens te experienteren met zilver of Colloidaal zilver.

Geef dan een eigen evidence based mening.

Of het nu mag of niet boeit me niet zo. Het resultaat telt wat mij betreft en het is ook nog eens natuurlijk.
Wij willen toch allemaal de bijen sterk en gezond houden?

Dus neem niets van een ander of van mij aan. Ik moedig enkel aan om dit zelf verder te onderzoeken. That´s all.

Rick

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Dirk C » zo 07 feb 2010, 11:07

Rick,
jij moet er toch ook enigzins wel rekening mee houden dat je met voedingswaren bezig bent. Experimenteren moet je dan wel zeker doen met volken waaruit je geen honing oogst. Dan kan een experiment zeker wel. Als je in bijenvolken waar je later honing van gaat oogsten gaat experimenteren dan heb ik daar zo mijn bedenkingen over.

met vriendelijke groet,
Dirk

Rick
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 23:02
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet bestrijden, maar resistentie verhogen

Bericht door Rick » zo 07 feb 2010, 11:20

Dirk C,

Prima punt. Hier sta ik volledig achter!

Groet,

Rick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten