Maar wat kunnen "wij" doen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gerlinde
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 22:56
Contacteer:

Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door Gerlinde » ma 08 feb 2010, 23:05

Per toeval kwam ik in het topic over de vreemde bijenziekte. Ik vind het echt heel erg dat mensen hun dieren zo verliezen en er zo weinig aan kunnen doen!

Ik vroeg me af of er wellicht iets is, dat mensen die geen bijen houden, toch kunnen doen voor de bijenpopulatie.

Bijvoorbeeld het planten van planten of bloemen of het gebruiken van bepaalde kleuren in de tuin? Zijn er materialen die goed zijn voor bijen?

Voor vlinders heb je bijvoorbeeld vlinderstruiken, zijn er ook zulke struiken voor bijen? Ik zat eraan te denken dat je zulke bloemen of struiken dan aan mensen kado kan doen. Alle beetjes helpen toch?

Misschien stel ik een stomme vraag, ik weet dan ook helemaal niets van bijtjes maar ik zou graag iets doen...

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door de vos roger » di 09 feb 2010, 09:14

Gerlinde welkom op het bijenforum!
Lief van je dat je bekommert bent over onze bijtjes.[:)]
Als iedereen zijn steentje zou bijdragen om de natuur wat te helpen dan zou het inderdaad stukken beter gaan met de gezondheid van onze bijen.
Door verschillende imkerverenigingen worden acties op touw gezet om de "bijenweide" wat aan te vullen of te verrijken, zie maar verder in dit forum bij algemene berichten of http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11646
Imkers delen daar ieder jaar gratis duizenden bijenvriendelijke planten uit aan de bezoekers.
groetjes


roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door Bart de Coo » di 09 feb 2010, 19:24

Gerlinde,

Je hebt het duidelijk helemaal begrepen. Je voegt zelfs nog een zeer origineel idee toe: geef mensen bijenplanten cadeau voor in de tuin. Briljant! [:p]

Verder kun je meehelpen door mensen een beetje tot bedaren te brengen als ze weer eens hysterisch worden als er een enkel bijtje in de tuin zoemt, of als er een zwerm in de struiken hangt en mensen staan op het punt de zwerm met een vlammenwerper, een emmer puur zoutzuur en een cavaleriebataljon te bestrijden. 'Doe nou eens normaal, mensen,' zeg je dan, 'we bellen even een imker en die lost dat heel elegant op.'

Dan zou je kunnen meehelpen door letterlijk de ruimte te geven aan imkers. Niet gaan piepen als er vlakbij je huis een imker woont met een paar kasten in zijn tuin. Niet moeilijk doen a.u.b. als een vereniging of een particulier ergens een stal voor de bijen wil bouwen.

Meer ideeen schieten me even niet te binnen.

Zeer vriendelijke groet,


Bart de Coo


Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door Dirk C » wo 10 feb 2010, 23:24

Beste Gerlinde,
Op deze gezellige bijeenkomsten worden inderdaad duizenden bijenvriendelijke planten uitgewisseld en weggegeven. Diverse verenigingen hebben plantenruildagen en plantenweggeefdagen.
zie onderstaande:http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11718
steeds van harte welkom, plantjes liggen op jou te wachten [:)]

met vriendelijke groet,
Dirk

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door depauws » vr 12 feb 2010, 20:39

Gerlinde

Hierbij nog een plantendag:14 maart 2010 in Aalter-Poeke
zie: http://home.base.be/marcodepauw/

Groeten
Silvain

Gerlinde
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 22:56
Contacteer:

Re: Maar wat kunnen "wij" doen?

Bericht door Gerlinde » wo 17 feb 2010, 23:51

Bedankt allemaal!

Zie dat er veel dingen in België zijn. Daar woonden we vroeger vlakbij maar tegenwoordig is dat te ver rijden voor ons. Helaas, want het lijkt me erg leuk om eens te kijken. Wellicht in de toekomst [:)]

Maar ik zie dat men bijenplantjes weggeeft. Wat zijn specifieke bijenplantjes? Die zou ik ook zelf kunnen opkweken. En stiekem her en der wat zaadjes kunnen planten in gemeentetuintjes, in bermen en bijv. op industrieterreinen.

@ Gerard, het zijn geen hoopgevende berichten nee. Daarentegen groeit de belangstelling voor permacultuur, biologisch voedsel en beginnen de transition towns ook in opkomt te raken. Er is dus zeker wel hoop!

Allemaal super bedankt voor de reacties. Hoop dat ik in de toekomst toch wat voor de bijtjes kan doen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten