Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Robbert » di 23 feb 2010, 00:11

Ik heb ergens gelezen dat de meeste varroa's bovenop de rug zitten. Daar waar de vleugels vast zitten. Klopt dit? Zijn er imkers die de varroa ook aan de zijkant zien zitten of zelfs aan de onderkant? En wat zijn dan ongeveer de percentages verdeeld tussen bovenop, zijkant en onderkant?

Als ik jouwbuis bekijk dan zie ik filmpjes waarop de varroa zeer snel is. Dacht altijd dat het een traag beestje was.

Dan nog een laatste vraag: Een mijt die vast zit met haar kaken aan een bij, is die makkelijk los te maken of zit die mijt met de bek net zo vast als een teek bij een hond?

Dus kan je enkel door de mijt met een tandenstoker aan te raken deze los maken van de bij?



Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Jan Kruit » di 23 feb 2010, 10:38

Volgens de kenners kun je de mijt zien lopen op de bovenkant van de bij maar dan zitten er veel meer mijten op. Deze zitten aan de onderkant van de bij op de plaats waar de bijen de wasschubben zweten. Dus mijten op de bovenkant van de bij betekend dat er veel meer mijten op zitten dan je ziet. Het is dus zeer aannemelijk dat je dan een zware besmetting te maken hebt.
De mijt zit niet zo vat als een teek bij honden of katten. Hij klemt zich vast d.m.v. zijn pootjes.

Leuke site en natuurlijk veel succes op de cursus.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Bijenhoudster » di 23 feb 2010, 10:44

Ik kan niet echt antwoord geven. Bijen kunnen de mijten er zelf af poetsen dus zitten misschien niet zo heel vast?

In Bijenteelt nr 3 1988 beschrijven ze een methode van verwarmen samen met:

"De werkwijze van een warmtebehandeling... kan aanmerkelijk verhoogd worden als men het volksverband verbreekt. Dat lukt door etherische oliën in het volk te verstuiven, de bijen verbreken dan de tros, beginnen zich te poetsen en de mijten komen te voorschijn uit de buikschilden"

In Bijenteelt nr 1 1988:
Over waarom de varroamijt bij de Indische honingbij geen probleem is:

"Als derde factor is er een verschil in poetsgedrag.... In totaal werd door Apis Cerana 99,6% van deze mijten verwijderd, 30% door individueel poetsgedrag, 59,1% door het poetsen van andere werksters en 10,5% door groepspoetsgedrag. Van de mijten die op de bodem terecht kwamen was 73,8% beschadigd. Deze mijten zijn dus door de bijen gebeten".

Maar als je de mijt met een tandenstoker los kan maken, wat dan? Je kan niet alle bijen zo nalopen?

Of een soort wasstraat met borsteltjes voor het vlieggat [:)]

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door kreydt » di 23 feb 2010, 10:56

http://cordis.europa.eu/search/index.cf ... 0&type=sim

Waarom de vraag niet stellen aan de uni WAGENINGEN????
Het is toch mogelijk om voor " Project cost:1466360 EURO " een antwoord te verzinnen.




kg

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Bijenhoudster » di 23 feb 2010, 11:11

Dit project is afgerond, klopt het dat de bevindingen niet op die site is te lezen of zoek ik verkeerd?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Piet Jager » di 23 feb 2010, 11:24

De mijt verplaatst zich in het algemeen over het gehele lichaamsoppervlak van de bijen. Dat kan echter verder geen kwaad. Maar vlak onder de veugelinplanting is het lichaamsdeel van de bij het zachtst en het weekst, zodat hij hier gemakkelijk een gaatje kan prikken en zich hier veelal te goed doet aan de lichaamssappen (hemolymfe) van de bij door zuigbewegingen. Tevens zit hij daar goed verscholen en kan dat een hele tijd volhouden.

!Piet

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door kreydt » di 23 feb 2010, 11:31

Tot hiertoe heb ik ook geen verslag gevonden over hun project.

Het project ging wel over een ander item dan de bovenstaande bijdragen.

Wageningen produceert wel een hele boel nuttige info over de varroa.
http://www.pri.wur.nl/uk/zoek.htm?q=var ... oa&start=0
kg

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door wilde » di 23 feb 2010, 12:34

Een mijt die vast zit met haar kaken aan een bij ...
Veel spinnen hebben gifkaken, waarmee ze razendsnel verdovend gif in een prooi kunnen spuiten. Voor roofmijten geldt dat wellicht ook, maar dat weet ik niet zeker. De Varroamijt houdt zich niet vast met kaken, maar heeft poten, die heel goed grijpen en vastzitten. De proboscis (zuigsnuit) van de varroamijt is slechts klein. Als die in de gastheer gestoken is, zal de mijt daaraan niet veel houvast hebben.
Klik op de foto voor een grotere versie. Ter vergelijking geeft ik (de onderkant van) de nimf van een teek (1,2 mm) die wél een sterke forse zuigsnuit heeft met weerhaakstructuren.
Albert

[url="http://www.ahw.me/p1/varroamijt40b.html"]Afbeelding[/url]    [url="http://www.ahw.me/p1/teek_ixodes_ricinus069b_nimf.html"]Afbeelding[/url]

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door Robbert » di 23 feb 2010, 16:44

Bijenhoudster schreef:Of een soort wasstraat met borsteltjes voor het vlieggat [:)]


Zou dat zo'n gek ideen zijn dan? Er zijn nog meer mogelijkheden als je flink doordenkt. Iets wat je het hele jaar door kunt gebruiken in plaats van een aantal dagen/weken. In die korte periode moet je de grootste slag slaan terwijl als je 365 dagen per jaar iets kunt "regelen" dan zou dat bij mij de voorkeur hebben.

wilde schreef:De Varroamijt houdt zich niet vast met kaken, maar heeft poten, die heel goed grijpen en vastzitten.


Aangezien die meerdere poten heeft zit de mijt dus relatief stevig vast bij het zuigen.

Zuigen ze de hele tijd? Dan bedoel ik een aantal dagen onafgebroken achter elkaar of zuigen ze een aantal uren/minuten en laten ze dan weer los?

En, hoe stevig zijn de vleugels van de bij? Ik heb begrepen dat het vliesvleugels zijn. Werksters gaan ook door een koninginne rooster heen die op het oog erg smal is. Smaller dan een cel? Beschadigen die vleugels nooit? Hebben we daarom tegenwoordig plastieke roosters?



Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waar en hoe vast zit een varroa mijt?

Bericht door wilde » di 23 feb 2010, 23:22

Zuigen ze de hele tijd? Dan bedoel ik een aantal dagen onafgebroken achter elkaar of zuigen ze een aantal uren/minuten en laten ze dan weer los?
Er is vast veel over bekend, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ze kunnen geen grote hoeveelheden bloed opzuigen, want het zijn maar kleine beestjes. Mijn gevoel zegt me dat het niet meer dan enkele uren zal zijn, vermoedelijk nog minder. De vrouwtjes die volgezogen zijn gaan een cel met larve zoeken om zich te laten insluiten en zich voort te planten.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten