Varroabehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Varroabehandeling

Bericht door Warre » do 18 mar 2010, 12:38

Welke behandeling voer jij uit op een bijenvolk. Zowel preventief als wanneer het nodig blijkt. Als beginnend imker moet ik zelf nog uitzoeken wat een goeie manier is ( wat en wanneer ). Ik begin in ieder geval al met het inhangen van een leeg raam in de broedkamer ( ergens eind deze maand ) om daarna darrenbroed uit te snijden. Ik kijk uit naar jullie ervaringen / aanbevelingen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Varroabehandeling

Bericht door Bart de Coo » do 18 mar 2010, 21:46

Ik denk dat het eind deze maand nog te vroeg is voor een bouwraam. Volgens mij kun je daar nog tot half april mee wachten. Maar darrenraat verwijderen is een prima methode natuurlijk, alhoewel je daarmee de mijten niet bestrijdt; je houdt er de mijtenpopulatie beheersbaar mee, je voorkomt een explosie van mijten later in het seizoen.

De kunstzwermen kun je heel mooi behandelen met oxaalzuuroplossing. De beschrijving van die methode moet gemakkelijk te vinden zijn, ook op dit forum. Gebruik eens de zoekfunctie.

Ook de hoofdvolken kun je, zodra ze broedloos zijn, in principe behandelen met oxaalzuuroplossing. Sommige forumdeelnemers vinden dat er in dat geval absoluut geen honingkamer op het volk mag staan. Daar is onenigheid over. Je kunt ook, om de onenigheid uit de weg te gaan, wachten met de behandeling totdat je de zomerhoning hebt afgenomen. Dat doe je meestal begin juli. Als de honing eraf is, dan ga je natuurlijk meteen een beetje voederen. Ondertussen voer je een mijtenbestrijding uit met een thymol-product of met mierenzuur. Beschrijvingen daarvan zijn op iedere straathoek te vinden.

Midden in de winter, als het een tijdje koud is geweest en het volk broedloos is al weet je dat nooit helemaal zeker, kun je de bijen bedruppelen met oxaalzuuroplossing. Ook kun je oxaalzuur verdampen. Naar beschrijvingen daarvan zul je op zoek moeten.

Zo moet je weer verder kunnen.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Varroabehandeling

Bericht door cefas » do 18 mar 2010, 22:07

Elke bij mag toch eigenlijk (eigenlijk is een woord dat je eigenlijk nooit hoeft te gebruiken) maar één keer in haar leven blootgesteld worden aan oxaalzuur? De moer is vaker de klos... Ook heeft oxaalzuur geen effect op gesloten broed. Mijn leraar schreef mierenzuur voor. De moer wordt dan alleen in de winterbehandeling met oxaalzuur gepest/geholpen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Varroabehandeling

Bericht door Bart de Coo » do 18 mar 2010, 22:11

wachten met de behandeling totdat je de zomerhoning hebt afgenomen


Dank voor de correctie. Met de bovenstaande zin bedoelde ik een behandeling met thymol of met mierenzuur inderdaad.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Varroabehandeling

Bericht door BBBeez » vr 19 mar 2010, 12:36

Ik doe het volgende:

- half april bouwramen inhangen en later darreraat uitsnijden
- mei/juni broedafleggers maken met zoveel mogelijk gesloten broed (afleggers behandelen met mierenzuur - apidea)
- mei/juni naakte kunstzwermen maken meteen behandelen met 3,5%oxaalzuur-suiker oplossing
De afleggers en kunstzwermen worden voorzien van jonge bevruchte koninginnen uit de koninginneteelt
- juli meteem na de oogst van de zomer honing een korte mierzuurbehandeling 7 dagen apidea verdamper
- wintervoeren
- aug/sept na wintervoeren lange mierenzuurbehandeling 14 dagen apidea verdamper
- december vlak voor de kortste nacht 3,5% oxaalzuur-suiker oplossing druppelen op de bijentros

Dit heb ik het afgelopen seizoen gedaan en in tegenstelling tot voorgaande jaren geen sterfte deze lente. Ik imker pas sinds 2007 dus ik wordt langzaam steeds bekwamer in het bijenhouden. Dat speelt misschien ook een rol.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten