Ik stel mij hier even voor

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » do 25 mar 2010, 01:38

LWPisa schreef:
Een kleine groep imkers op allerlei plekken is NIET ideaal. Bijen zijn sterk afhankelijk van hun omgeving. 2 km ver weg kan een groot verschil maken voor hun voeding en blootstelling aan de omgeving en heel goed een verklaring bieden als je veel variatie bind. En vrijwel geen imker is precies hetzelfde wat net zoveel of meer variatie oplevert. Meer imkers wordt pas relevant als je meer data nodig hebt.

1 imker op 1 plek is het best voor deze fase. Really.
Honderden volken zouden goed zijn maar een totaal zonde van bijen/geld/tijd als je geen data over middel X en bijen hebt. Ik zou zeggen 2 x 6. 6 is een soort statistische ondergrens voor herhaalbaarheidsmeting.

L


Ik heb nu een imker uit het oosten van het land en 1 uit het westen.
de 1 geeft aan met twee standen te willen werken, de 1 als contole met ruim 6 volken , de andere stand voor de proef met iets minder dan 6. Dit is nu het plan, maar nog niets definitief bepaald, zal zeker je inbreng meenemen in het overleg.

Ik ben zowiezo van plan de imkers niet met elkaar in contact te brengen om zo eigenlijk twee proeven te kunnen uitvoeren zonder dat ze elkaar beinvloeden, weet niet wat jij hiervan denkt?

Ik heb wel begrepen dat je de stands niet te dicht bij elkaar moet hebben, omdat bij kasten zonder mijten al snel een verplaatsing van mijten plaatsvindt.

nogmaals dank voor het meedenken en de inbreng van jouw visie.

Voor allen die mij verwijten dat ik geen verstand van bijen heb, dat klopt, doe ik ook niet stiekum over, maar ben wel leergierig en probeer wel mee te denken in het verhaal/proef. Dit is in sommige gevallen in mijn ogen juist gunstig omdat ik met ideeën kan komen waarbij ik niet gehinderd wordt door enige kennis en er bij mij geen risico is op "beroepsblindheid m.b.t. bijen".

Door met imkers te werken zorgt er wel voor dat wij zelf geen maatstaven gaan stellen, geen aannames gaan doen uit onwetendheid ( en misschien te graag alleen naar de voordelen kijken)(overigens allemaal heel menselijk gedrag) en een ervaren imker ziet veel sneller veranderingen ( goede en slechte), die expertise lijkt mij voor iedereen het beste.

met vriendelijke groeten,

Ronald

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door marcv » do 25 mar 2010, 09:43

wilde schreef:
Met alle respect maar je hebt mij niet te vertellen in welke wisseling van argumenten ik mij al dan niet moet mengen. Ik ga mij dus mengen zoveel en zolang als het mij belieft
Dat moet je vooral doen met al jouw niet relevante argumenten in deze zaak. Zou je er niet ook stuifmeel bij betrekken?
Je kunt eindeloos zeuren over niet toegelaten middelen of gebrek aan stuifmeel, maar je wordt er helaas niet geloofwaardiger door.


Albert, ik denk dat je nu de verschillende Marc'en door elkaar aan het halen bent.:D Wat niet wegneemt dat ik 100% achter het "gezeur" over stuifmeel sta.

Ik zal eindeloos blijven zeuren over het niet toegelaten zijn van dit middel zolang Ronald blijft beweren dat het wel toegelaten is. Die Europese richtlijn die hij aanhaalt, gaat over biologische productie en heeft niets te maken met middelen voor diergeneeskundig gebruik.

Mag ik er tevens aan herinneren dat dit voor de hele wereld leesbaar is? Welke indruk wordt er hier naar de buitenwereld gegeven? Als de regels in dit geval worden genegeerd wat gebeurt er dan allemaal nog meer?

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door LWPisa » do 25 mar 2010, 10:48

Denk goed na over je proefopzet. Alles wat variatie introduceert is slecht. 1 imker, 1 stand, 2x 6 volken, 1 conditie per subgroep van 6 (wel of geen middel) is het simpelst. Maar zoals ik al zei een beetje wetenschappelijk medewerker bij een firma die dergelijke producten maakt weet dit.

L

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » do 25 mar 2010, 18:16

LWPisa schreef:
Denk goed na over je proefopzet. Alles wat variatie introduceert is slecht. 1 imker, 1 stand, 2x 6 volken, 1 conditie per subgroep van 6 (wel of geen middel) is het simpelst. Maar zoals ik al zei een beetje wetenschappelijk medewerker bij een firma die dergelijke producten maakt weet dit.

L


Wat ik veel hoor is dat je niet het ene volk wel moet behandelen, en de andere niet als het op 1 stand is, dus toch wel enige afstand houden lijkt ons een voorwaarde, anders meteen weer besmetting van de controlegroep.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » do 25 mar 2010, 19:54

Ik zal eindeloos blijven zeuren over het niet toegelaten zijn van dit middel
Daaruit blijkt dat je niet begrijpt waar dit topic over gaat. Uiteraard is het middel niet toegelaten, want de werking is niet bekend en moet nog getest worden. Dan is 'gezeur' over de toelating niet erg relevant. Het gaat hier naar mijn mening niet over toelating maar over werkzaamheid van het middel. Als je daar geen mening over hebt vervuil je de discussie met toelating die er (nog) niet kan zijn. Maar als je graag veel onzin wilt schrijven: ga je gang.

Ja, en ik heb in de opwinding de Marcen helaas wat door elkaar gehaald denk ik.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door marcv » do 25 mar 2010, 21:48

Albert, als jij de mening van anderen (niet alleen van mij) gezeur, onzin en vervuiling wil noemen dan zegt dat misschien meer over jou dan over die anderen waar je het over hebt.

Ik begrijp heel goed waar deze topic over gaat: een gladde verkoper die zoveel mogelijk van een of ander geheimzinnig wondermiddel wil verkopen. Daarbij is al het risico voor de imker. Vooral beginners hebben recht op deze informatie. En nu is het inderdaad genoeg geweest.

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Dennis » vr 26 mar 2010, 07:57

Goedemorgen allemaal,

Oordelen over iets wat nieuw en onbekend is is zo makkelijk. Wees realistich, hoe denk je dat paracethamol op de markt is gekomen. Als mocht blijken dat het middel na uitgebreid testen werkt en we zijn verlost van abnormale sterfte zal iedereen het gaan kopen en gebruiken zowel de voorstanders als tegenstanders. Hoe hypocriet ben je dan. Ronald heeft duidelijk aangegeven dat ze het middel eerst willen uit testen voordat het op de markt komt. Gebruikt hij ook nog een aantal onafhankelijke imkers wat wil je dan nog meer. Persoonlijk vindt ik dat de proef groot op gezet moet worden door heel Nederland zodat er voldoende gegevens verzameld kunnen worden waardoor je een goed oordeel kan vormen. Hier moeten ze tijd en geld in steken ipv onderzoeken hoe een "epidemie" zich ontwikkeld. Waar imkers (groot/klein) nu bij gebaat zijn is een middel waardoor je af bent van die abnormale sterfte. Wordt het imkeren weer leuk en zal een gedeelte van de vergrijzing stoppen. Kijk op marktplaats, luister naar de verhalen binnen je vereniging en lees de verhalen hier op het forum. Ook dit jaar zullen er weer imkers zijn die het bijltje er bij neer gooien omdat ze moe zijn om elk jaar maar weer opnieuw te beginnen.

Vriendelijke groet,


Dennis van Randen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » vr 26 mar 2010, 09:35

Oordelen over iets wat nieuw en onbekend is is zo makkelijk. Wees realistich ...
Ronald heeft zonder testuitslagen al beweerd dat het een selectief werkend middel is: honingbijen worden niet geraakt, de 'slechte' geleedpotigen wél. Hij kan niet uitleggen waarom dat zo is. Als je dat zo doet ben je een charlatan.

Normaal zul je eerst uitvoerig wetenschappelijk opgezette onderzoeken moeten doen en dan pas met een gefundeerde mening kunnen komen.
Bij paracetamol zal het echt anders zijn aangepakt.
Hier is slechts commercie de drijfveer om zo veel mogelijk goedgelovige imkers een poot uit te draaien. Nu wordt er kleinschalig iets opgezet dat vermoedelijk geheel nutteloos zal zijn, omdat een wetenschappelijk plan van aanpak inzake protocollen, uitvoering, uitwerking, interpretatie van verworven data en publicatie ontbreekt.
Niet aan meedoen dus.

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » vr 26 mar 2010, 13:48

even een stukje van internet gecopieerd:

Toevallige ontdekkingen
Weet jij wat de uitvinding van de telefoon, de Post-it-‘geeltjes’ en de ontdekking van klittenband gemeen hebben? Ze zijn allemaal bij toeval ontdekt. Meestal wordt wetenschappelijke vooruitgang geassocieerd met noest onderzoek en dito analyse, maar dat is niet altijd het geval. Een verrassend groot aantal ontdekkingen heeft veel aan toeval te danken.


Alexander Flemings ontdekking van penicilline is één voorbeeld. Die vond in 1928 plaats toen hij een petrischaaltje met een restje van de bacterie stafylokok op zijn laboratoriumtafel liet staan terwijl hij twee weken met vakantie ging. Hij kwam thuis en zag dat de cultuur aangetast was door een schimmel, die de bacterie weerhouden had te groeien. Hij had een antibioticum ontdekt!

Post-it-geeltjes


Cellofaan


Klittenband (velcro)

Toeval alleen is niet genoeg om zulke belangrijke ontdekkingen te doen. De wetenschapper of uitvinder moet een ontvankelijke en open geest hebben om het belang te ontdekken en te begrijpen van het onvoorziene voorval, en dat op een constructieve manier te gebruiken. Zoals de Franse wetenschapper Louis Pasteur zei in zijn beroemde woorden: ‘Op het gebied van observatie begunstigt het toeval alleen de ontvankelijke geest.’ Hoewel hij sprak bij de inauguratie van de Faculteit van Natuurwetenschappen aan de Universiteit van Lille in 1854, is het citaat vandaag de dag nog steeds relevant.

De eisen die tegenwoordig aan wetenschappelijk onderzoek gesteld worden zijn erg hoog, daar dat onderzoek cruciaal is bij het oplossen van de kritieke problemen van de maatschappij, bijvoorbeeld op het gebied van voedsel, gezondheid en energie. Een onverwacht toevallige uitkomst mag niet over het hoofd gezien worden. De open en ontvankelijke geesten van morgen moeten ook gekoesterd worden. Dit voorbereidende werk kan vanaf heel jonge leeftijd op school beginnen. En daarom is onderwijs in de exacte vakken zo cruciaal voor de ontwikkeling van mensen met een kritische, goed geïnformeerde en open geest die de innovaties van morgen zullen afleveren. Voel jij je uitgedaagd? Zet je oren en hersenen open en misschien word jij op een dag ook wel geraakt door ‘eureka’!

hier een tijdlijn met allerlei toevallige ontdekkingen

http://www.xperimania.net/ww/nl/pub/xpe ... allery.cfm




Voor de duidelijkheid, ik maak dit niet in een schuurtje achter mijn huis. Er is een wetenschapper die hier in 1989 mee is begonnen( het zoeken in de natuur naar oplossingen voor problemen in het dagelijkse leven) en nu werken er rond de 35 mensen in het laboratorium, voor produktie en ontwikkeling.

Met vriendelijke groeten,

Ronald

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » vr 26 mar 2010, 14:01

wilde schreef:
Oordelen over iets wat nieuw en onbekend is is zo makkelijk. Wees realistich ...
Ronald heeft zonder testuitslagen al beweerd dat het een selectief werkend middel is: honingbijen worden niet geraakt, de 'slechte' geleedpotigen wél. Hij kan niet uitleggen waarom dat zo is. Als je dat zo doet ben je een charlatan.

Normaal zul je eerst uitvoerig wetenschappelijk opgezette onderzoeken moeten doen en dan pas met een gefundeerde mening kunnen komen.
Bij paracetamol zal het echt anders zijn aangepakt.
Hier is slechts commercie de drijfveer om zo veel mogelijk goedgelovige imkers een poot uit te draaien. Nu wordt er kleinschalig iets opgezet dat vermoedelijk geheel nutteloos zal zijn, omdat een wetenschappelijk plan van aanpak inzake protocollen, uitvoering, uitwerking, interpretatie van verworven data en publicatie ontbreekt.
Niet aan meedoen dus.


ik heb nergens beweerd dat alleen de goede geleedpotigen worden beschermd.

Uniramia of Tracheata Bijvoorbeeld de kleine bijenkastkever zal niet geraakt worden, alleen zal hij waarschijnlijk wel een ander plekje kiezen om verder te leven.

Mijten vallen onder de spinachtigen Chelicerata., das dus een hele andere subgroep.

En de door jou in 1 kast gekoesterde springstaartjes behoren tot de geleedpotigen van de eerste onderstam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geleedpotigen

Vier groepen
De geleedpotigen worden in vier groepen (onderstammen) ingedeeld. De groepen onderscheiden zich in diverse morfologische kenmerken van elkaar. Belangrijke punten zijn de vergroeiingen van de segmenten (tagmosis) en de aan- of afwezigheid van bepaalde ledematen aan de segmenten. Een oersegment van een geleedpotige heeft 2 paar ledematen. Het bovenste paar heeft de functie van een kieuw en is geveerd, het onderste paar wordt gebruikt om op te lopen. In veel gevallen is slechts één van de twee paar ledematen per segment aanwezig. De ledematen kunnen ook van functie zijn veranderd tot voelsprieten (antennes), vleugels of monddelen.

Uniramia of Tracheata. Dit is de grootste groep met de zespotigen (Hexapoda, met o.a. de insecten en de springstaarten) en de duizendpotigen (Myriapoda).
In deze groep heeft elk segment het bovenste paar ledematen verloren. Alle uitsteeksels (vleugels, antennes, poten) zijn ontstaan uit het onderste paar ledematen van een segment. De ademhaling gebeurt in deze groep door tracheeën: een inwendig buizenstelsel dat in contact staat met het externe milieu.

Chelicerata. In deze groep vallen de spinachtigen (Arachnida, met o.a. schorpioen, hooiwagens, vogelspin, teek, Mijt), de Merostomata (o.a. degenkrabben) en de zeespinnen (Pycnogonida).
In deze groep hebben de voorste segmenten alleen de onderste ledematen behouden. Meestal gaat het om de voorste zes segmenten, waarvan het eerste (de chelicerae) de monddelen vormt, het tweede paar is omgevormd tot antennes en de overige vier paar zijn poten. Dieren uit deze groep hebben dus meestal acht poten. De achterste segmenten hebben alleen de bovenste ledematen behouden en hebben een functie voor de ademhaling. Bij spinnen vormen ze de boeklong.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten