Ik stel mij hier even voor

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 09:45

Het testgebied is vergroot van 1 naar 2 imkers. Graag toch nog wel een paar meer als het mogelijk is.

Ronald

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door AndreasH » di 23 mar 2010, 10:03

(APENSTAART)ace,

De vaagheid waarin het allemaal gehuld is. Er is nog op geen enkel moment gesproken over werkzame stoffen oid. Wees eens wat concreter. In welke vorm komt het product? Welk bedrijf zit erachter, waar is het bedrijf gevestigd etc etc etc....

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 10:52

AndreasH schreef:
(APENSTAART)ace,

De vaagheid waarin het allemaal gehuld is. Er is nog op geen enkel moment gesproken over werkzame stoffen oid. Wees eens wat concreter. In welke vorm komt het product? Welk bedrijf zit erachter, waar is het bedrijf gevestigd etc etc etc....


Het is een compleet nieuw iets op de markt, het zit in de laatste fase voor het vermarkten, dan lijkt het mij vrij logisch om niet meteen alles op tafel te leggen.

ACE schreef:

...

Hoe werkt het:

1) het snelwerkende produkt is een produkt dat bij contact met de mijten, en/of de eitjes van bijvoorbeeld de wasmot hun werk doen. Dit kan op de bijen en de raten verneveld worden en zullen daar werkzaam zijn. Het bestaat ruim uitgelegd uit plantaardige oliën en extracten van plantaardige stoffen. De oliën zijn echter omgezet waardoor ze in water oplosbaar is. De aanbevolen mengverhouding is 1 op 200. ( 5cc per liter). Het is niet gevaarlijk voor de mens,de bij of het broed en kan daarom gedurende het jaar gebruikt worden.


ik heb eerder zoals in de quote te lezen is al uitgelegd dat het bestaat uit delen van plantenolie en plantenextracten. Een plantenolie is niet een keten van koolstofatomen met waterstof, maar kan uit wel meer dan 600,000 componenten bestaan, hieruit worden de voor ons produkt belangrijke componenten gehaald om te gebruiken in onze produkten.
Misschien wel goed vergelijkbaar met propolis wat door bijen gemaakt wordt. De bijen weten precies wat ze nodig hebben om te maken en daar ontleed het zijn werking aan. Wij doen iets vergelijkbaars, maar dan op grotere schaal en halen de beste en noodzakelijke grondstoffen wereldwijd.

De produkten komen als vloeistoffen in zeer geconcentreerde vorm en zijn daarom erg zuinig in gebruik.

Om de enzymen werkzaam te maken moet het water waarmee het vermengt wordt wel een temperatuur hebben tussen de 30 en 50 graden celcius.Na bereiding moet het minimaal 20 minuten rusten om tot volle ontwikkeling te kunnen komen.

Het bedrijf wat er achter zit is gevestigd in meerdere landen op diverse continenten. Er werken meer dan 50 mensen bij dit bedrijf, hoofdzakelijk in Europa.

Ik ben een ondernemer met de vertegenwoordiging voor de produkten, dit nieuwe produkt komt in eerste instantie alleen via mij op de markt.

Ik hoop zo wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Ronald

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » di 23 mar 2010, 11:29

Hierbij werd deze stof ook gebruikt en was daar ook alleen schadelijk tegen de slechte insekten en niet tegen de nuttige.
Dit soort beweringen zijn in het algemeen volkomen onzinnig. Dergelijke argumenten voor overtuigingskracht moeten kennelijk scoren, maar onzin scoort nooit. Helaas wordt ook niet ingegaan op de reactie van Jaap van Popering:
Opmerkelijk dat deze stof of enzymen de mogelijkheid heeft om zelf te bepalen wat een eitje van een nuttig of schadelijk (slechte ) insect is

'Schadelijk', 'slecht' of 'nuttig' zijn aanduidingen die wij aan insecten geven. Ze trekken er zich zelf dus niets van aan. Wij kunnen ook geen onderscheid maken via fysieke kenmerken, want die zijn merendeels hetzelfde. Het lijkt mij dus gewoon inzin. Een enzym doet slechts wat het kan en daar hoort nadenken niet bij. Je kunt niet in het algemeen aan een middel eigenschappen toekennen, die toepasbaar zijn op andere geleedpotigen (insecten, mijten, spinnen, e.d.) dan waar het middel kennelijk eerder voor was ontworpen/bedoeld. Het zelfde geldt in de plantenwereld: onkruiden bestaan niet. Die typering is slechts van mensen afkomstig, maar een plant heeft eigenschappen die daarmee niets te maken hebben. Bij bestrijdingsmiddelen wordt daarmee rekening gehouden, maar niet of wij het onkruid of waardevolle plant noemen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door AndreasH » di 23 mar 2010, 12:26

(APENSTAART)ace

Ik weet niet hoe je het doet maar het wordt alleen maar vager...

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door DaanL » di 23 mar 2010, 12:30

Daan,
Ik begrijp niet waar je die conclusie (dat jij hier niet meer mag schrijven) op baseert en ik begrijp ook je heftigheid niet.
Het is simpelweg niet de bedoeling dat allerlei commerciële bedrijven via dit forum hun handel gaan drijven.
De berichtgeving van ACE had ik onterecht onder die noemer geplaatst.


Als een commerciele instelling geen advertenties mag plaatsen, zou ik dat niet mogen doen. Ik reageer niet heftig, ik vraag of ik hier advertenties mag plaatsen en/of reageren in de vraag en aanbod rubriek

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 12:32

wilde schreef:
Hierbij werd deze stof ook gebruikt en was daar ook alleen schadelijk tegen de slechte insekten en niet tegen de nuttige.
Dit soort beweringen zijn in het algemeen volkomen onzinnig. Dergelijke argumenten voor overtuigingskracht moeten kennelijk scoren, maar onzin scoort nooit. Helaas wordt ook niet ingegaan op de reactie van Jaap van Popering:
Opmerkelijk dat deze stof of enzymen de mogelijkheid heeft om zelf te bepalen wat een eitje van een nuttig of schadelijk (slechte ) insect is

'Schadelijk', 'slecht' of 'nuttig' zijn aanduidingen die wij aan insecten geven. Ze trekken er zich zelf dus niets van aan. Wij kunnen ook geen onderscheid maken via fysieke kenmerken, want die zijn merendeels hetzelfde. Het lijkt mij dus gewoon inzin. Een enzym doet slechts wat het kan en daar hoort nadenken niet bij. Je kunt niet in het algemeen aan een middel eigenschappen toekennen, die toepasbaar zijn op andere geleedpotigen (insecten, mijten, spinnen, e.d.) dan waar het middel kennelijk eerder voor was ontworpen/bedoeld. Het zelfde geldt in de plantenwereld: onkruiden bestaan niet. Die typering is slechts van mensen afkomstig, maar een plant heeft eigenschappen die daarmee niets te maken hebben. Bij bestrijdingsmiddelen wordt daarmee rekening gehouden, maar niet of wij het onkruid of waardevolle plant noemen.


Ik heb wel degelijk antwoord gegeven op de post van Jaap van Popering, door de vraagstelling om te draaien. Bepaalde enzymen kunnen niet kiezen wie ze wel en wie ze niet aanvallen, het dier/eitje kan hier wel/niet vatbaar voor zijn.

We hebben toch met mensen te maken, wij als mens bepalen wat we(als mensen) wel en niet acceptabel vinden. Daarvoor maken we( als mens) een produkt en door te selecteren op de effectiviteit om zo goed mogelijk ons doel te bereiken maken we( de mens) een product geschikt als iets specifieks.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » di 23 mar 2010, 16:37

Ronald, je bent vooralsnog niet erg overtuigend in al je beweringen. Het product zou eerder werking hebben gehad tegen 'slechte' insecten en de 'goede' niet aangetast hebben. Waarom ben je niet veel duidelijker, door aan te geven bij welke bestrijding (geleedpotigen noemen aub.) het product een positieve werking had.
Het zou toch wel heel erg toevallig zijn als het op de situatie van de honingbij met diverse parasieten en onschuldige medebewoners ook zou werken.
Niet alle andere bewoners van bijenkasten zijn schadelijk voor de bijen en die zouden moeten worden ontzien. Die zouden dezelfde status van onaantastbaarheid als de honingbij moeten hebben, bijv. dwergschimmelkevers, stofluizen en springstaartjes.
Ik kan mij niet voorstellen dat de selectieve werking van het geheimzinnige product precies die gewenste positieve en negatieve resultaten heeft. Je hebt nog zeer veel uit te leggen. Zie voor andere bijenkastbewoners onderstaande link.

Groet, Albert de Wilde

http://www.ahw.me/a1/bijenkastbewoners.pdf

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 19:34

wilde schreef:
Ronald, je bent vooralsnog niet erg overtuigend in al je beweringen. Het product zou eerder werking hebben gehad tegen 'slechte' insecten en de 'goede' niet aangetast hebben. Waarom ben je niet veel duidelijker, door aan te geven bij welke bestrijding (geleedpotigen noemen aub.) het product een positieve werking had.
Het zou toch wel heel erg toevallig zijn als het op de situatie van de honingbij met diverse parasieten en onschuldige medebewoners ook zou werken.
Niet alle andere bewoners van bijenkasten zijn schadelijk voor de bijen en die zouden moeten worden ontzien. Die zouden dezelfde status van onaantastbaarheid als de honingbij moeten hebben, bijv. dwergschimmelkevers, stofluizen en springstaartjes.
Ik kan mij niet voorstellen dat de selectieve werking van het geheimzinnige product precies die gewenste positieve en negatieve resultaten heeft. Je hebt nog zeer veel uit te leggen. Zie voor andere bijenkastbewoners onderstaande link.

Groet, Albert de Wilde

http://www.ahw.me/a1/bijenkastbewoners.pdf



Albert,

Mooi artikel wat je hebt geschreven en zeer mooie gedetailleerde foto's, maar zijn de huidig gebruikte produkten ook dodelijk voor deze bewoners? Ik denk dan aan oxaalzuur, mierenzuur tijmolie en eventueel perizin.

Een bedrijf in NL die insecten kweekt die in de kassen worden gebruikt als natuurlijke opruimers, zoals sluipwespen e.d. heeft onze produkten gebruikt en daar weten wij de werking van.

Het product is niet schdelijk voor bijeneitjes, bijenlarven en bijen.

Wel schadelijk voor mijten, luizen, motten en schimmels. Hiermee zal ook een deel van de door jouw gevonden dieren niet overleven.
Bij kevers is het niet aantoonbaar schadelijk, maar door de geur zullen deze toch echt een andere woning gaan zoeken. Het product zal verder niet eeuwig in de kast blijven hangen, dus afhankelijk van de behandelmethode zal misschien een deel wel weer terugkeren in de winter.

Ik lees ook in jouw artikel dat met losse bodems e.d. deze dieren waarschijnlijk niet eens in de kast zullen zitten, omdat de leefomstandigheden niet ideaal zijn. Veel imkers zullen door de type kast die ze gebruiken deze dieren zowiezo al niet hebben.

Ik weet niet welke producten je gebruikt, maar heb je al deze vragen ook aan de WUR, bayer en andere leveranciers voorgelegd? Met daarbij de vraag of ze de nuttige insecten allemaal willen laten leven?


Met vriendelijke groeten,

Ronald

p.s. ik zal jouw artikel doorsturen en vragen of ze willen specificeren welke er wel en welke er niet tegen kunnen.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Bijenhoudster » di 23 mar 2010, 19:38

AndreasH schreef:
Mannen schijnen het niet te hebben... Intuitie... En toch... Er kriebelt iets.... En het voelt niet fijn....


Mijn vrouwelijke intuïtie voelt dit ook zo. Ik heb nog niets gelezen waarbij ik een goed gevoel heb, het is voor mij vaag, nietszeggend, zelfs zweverig. En het doet mij sterk denken aan een ander topic dat ik recent ergens heb gelezen, was het niet op imkerplatform? Kan het nu niet vinden helaas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten