Ik stel mij hier even voor

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 20:12

Bijenhoudster schreef:
AndreasH schreef:
Mannen schijnen het niet te hebben... Intuitie... En toch... Er kriebelt iets.... En het voelt niet fijn....


Mijn vrouwelijke intuïtie voelt dit ook zo. Ik heb nog niets gelezen waarbij ik een goed gevoel heb, het is voor mij vaag, nietszeggend, zelfs zweverig. En het doet mij sterk denken aan een ander topic dat ik recent ergens heb gelezen, was het niet op imkerplatform? Kan het nu niet vinden helaas.



Mag ik je vragen als je het volgende doorleest wel precies weet hoe het werkt? Waarom het wel schadelijk is voor de mijt en niet voor de bij? Wat de werkzame stof precies doet, of er geen andere insecten geraakt worden? Waarom er 50 bijen sterven en niet meer of minder?

Ben gewoon nieuwsgierig naar je antwoord.

Highly safe: the effect.
The amount of active ingredient consumed by the bees is not dangerous to the bees themselves, but is enough to kill the mites. When using XXXXX it is important that the outdoor temperature is not lower than +XX °C, because this can lead to excessive cooling of the bees resulting in death. In general, a modest mortality rate of roughly 50 bees can be expected when XXXXXX is used, as long as the colony is not too old or already seriously damaged. Normally, this level of mortality does not pose a threat to the colony. XXXXX is also well-suited for use with new colonies shortly after they have formed.

XXXXXX.* Active ingredient: Coumaphos. For animals: bees. Composition: 1 ml solution contains 32 mg of Coumaphos (0,0’-Diethyl-O’’-(3-chlorine-4-methyl-7 cumarinyl)-thiophosphate). Area of application: for diagnosing and combating (therapy) varroa mites in bees. Contraindication: XXXX may not be used during foraging periods. If used in spring, the therapy must be completed six weeks before foraging begins. Do not use for treatment when the temperature is below +5° C. Side effects: XXXXXX is a medicine specifically for bees, which has been optimized in extensive laboratory and field trials to be effective and compatible. At the recommended, no side effects can be expected. However, the treatment can cause a few bees to die at low outdoor temperatures. This is caused by bees getting wet and then excessively cooled and will not impair the development of the colony as a whole

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Berend » di 23 mar 2010, 20:20

ACE schreef:XXXXXX.* Active ingredient: Coumaphos


Zit dit in dat wondermiddel?

Deze stof zit namelijk ook in Perizin en is een uiterst giftige stof:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cumafos

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 21:00

Berend schreef:
ACE schreef:XXXXXX.* Active ingredient: Coumaphos


Zit dit in dat wondermiddel?

Deze stof zit namelijk ook in Perizin en is een uiterst giftige stof:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cumafos




Nee dat zit er zeker niet in, weet dat het in Perizin zit, maar wilde niet meteen alles prijs geven, om het ojaa effect te voorkomen.

Ons product is voor mensen absoluut onschadelijk, ik zou het zo kunnen demonstreren door het in te nemen waar iedereen bij is. Zonder enige angst of voorzichtigheid.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Albert Stoter » di 23 mar 2010, 21:01

DaanL schreef:Als een commerciele instelling geen advertenties mag plaatsen, zou ik dat niet mogen doen. Ik reageer niet heftig, ik vraag of ik hier advertenties mag plaatsen en/of reageren in de vraag en aanbod rubriek

Daan, ik kan alleen maar herhalen dat in de forumregels staat: "Commerciële advertenties ... zijn op het imkerforum ongewenst."
Een overeenkomstige omschrijving staat overigens ook als toelichting bij de rubriek 'Vraag en Aanbod' zelf. Deze rubriek is dus vooral bedoeld voor de hobby-imker die zijn 2e hands spulletjes wil aanbieden, of er naar op zoek is.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door marcv » di 23 mar 2010, 21:04

ACE schreef:Mag ik je vragen als je het volgende doorleest wel precies weet hoe het werkt? Waarom het wel schadelijk is voor de mijt en niet voor de bij? Wat de werkzame stof precies doet, of er geen andere insecten geraakt worden? Waarom er 50 bijen sterven en niet meer of minder?



Het heeft weinig zin om het ene niet toegelaten middel aan te prijzen door te verwijzen naar een ander niet toegelaten middel :D

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 21:23

marcv schreef:
ACE schreef:Mag ik je vragen als je het volgende doorleest wel precies weet hoe het werkt? Waarom het wel schadelijk is voor de mijt en niet voor de bij? Wat de werkzame stof precies doet, of er geen andere insecten geraakt worden? Waarom er 50 bijen sterven en niet meer of minder?



Het heeft weinig zin om het ene niet toegelaten middel aan te prijzen door te verwijzen naar een ander niet toegelaten middel :D


Nogmaals marc, Perizin was meer bedoeld als voorbeeld met de vraag of dat wel duidelijk zou zijn, of iedereen meteen weet wat het precies doet en weet hoe je het moet maken o.i.d..

Daarnaast zoals al eerder gemeld, als je product valt onder de EG verordening 2092/91 dan is toelating niet nodig. Het nieuwe product( en al onze andere producten die in aanraking komen met voedingstoffen) die hier geproduceerd worden, voldoen allemaal aan die regels/voorschriften. Hier wordt ook door de overheid in andere landen op gecontroleerd ( Duitsland en Luxemburg bijvoorbeeld) en dus niet mogelijk om hier onderuit te komen. Wij hoeven dat gelukkig ook niet, omdat we ons prima aan de regels houden.

groeten,

Ronald

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » di 23 mar 2010, 21:38

Het heeft weinig zin om het ene niet toegelaten middel aan te prijzen door te verwijzen naar een ander niet toegelaten middel
Marc:
Daar ben ik het bepaald niet mee eens. Toegelaten door welke instantie of overheid dan ook, het kan me niet schelen als het een goed product is dat bijenziekten bestrijdt of opheft. Als je alleen over officieel toegelaten middelen wilt discusiëren, moet je je hier niet mengen in de wisseling van argumenten.

Ronald:
Ik pas zowel Apiguard als oxaalzuur toe. Dat laatste in de vorm van verdamping in de winter. Na deze behandeling waren de kevers en hun larven gewoon nog/weer aanwezig na een aantal weken. Ze hadden er dus weinig last van. In de zomer bekijk ik de bodems niet en weet dus niet wat het effect van tymol op kevers is. De sterke geur zal ze doen vertrekken denk ik, maar dat is geen probleem, want ze zijn niet gebonden aan de bijenkasten.

Je geeft nog steeds niet aan welke bestrijding eerder geschikt was voor planten, insecten enz., wat er doodging en wat overleefde. Je noemt alleen sluipwespen, die kennelijk als nuttig werden ervaren in de teelt. Veel sluipwespen injecteren hun eitjes in de gastheerlarve en die eitjes worden dus niet direct geraakt bij een verneveling. Het is dan logisch dat ze zo overleven en geen bewijs van de selectiviteit van het middel. Je geeft nog steeds niet aan waarom het voor honingbijen en hun ongewenste parasieten exact dezelfde werking zou moeten hebben. Je ontwijkende antwoorden doen het ergste vermoeden: geen enkel bewijs en slechts bedoeld om goedwillende imkers met ellende van dode volken een financieel oor aan te naaien met een nepmiddel.

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 21:51

wilde schreef:
Het heeft weinig zin om het ene niet toegelaten middel aan te prijzen door te verwijzen naar een ander niet toegelaten middel
Daar ben ik het bepaald niet mee eens. Toegelaten door welke instantie of overheid dan ook, het kan me niet schelen als het een goed product is dat bijenziekten bestrijdt of opheft. Als je alleen over officieel toegelaten middelen wilt discusiëren, moet je je hier niet mengen in de wisseling van argumenten.

Ronald:
Ik pas zowel Apiguard als oxaalzuur toe. Dat laatste in de vorm van verdamping in de winter. Na deze behandeling waren de kevers en hun larven gewoon nog/weer aanwezig na een aantal weken. Ze hadden er dus weinig last van. In de zomer bekijk ik de bodems niet en weet dus niet wat het effect van tymol op kevers is. De sterke geur zal ze doen vertrekken denk ik, maar dat is geen probleem, want ze zijn niet gebonden aan de bijenkasten.

Je geeft nog steeds niet aan welke bestrijding eerder geschikt was voor planten, insecten enz., wat er doodging en wat overleefde. Je noemt alleen sluipwespen, die kennelijk als nuttig werden ervaren in de teelt. Veel sluipwespen injecteren hun eitjes in de gastheerlarve en die eitjes worden dus niet direct geraakt bij een verneveling. Het is dan logisch dat ze zo overleven en geen bewijs van de selectiviteit van het middel. Je geeft nog steeds niet aan waarom het voor honingbijen en hun ongewenste parasieten exact dezelfde werking zou moeten hebben. Je ontwijkende antwoorden doen het ergste vermoeden: geen enkel bewijs en slechts bedoeld om goedwillende imkers met ellende van dode volken een finacieel oor aan te naaien met een nepmiddel.




Albert, onderaan mijn post heb ik je gemld dat ik jouw artikel voor ga leggen aan de vernatwoordelijke persoon binnen de organisatie, vragen welke insecten wel en welke niet bestreden worden, geef me daarvoor even tijd om met een antwoord te komen.

We zijn zoals al eerder gemeld, klaar met de ontwikkeling en zoeken nu imkers die willen testen, daarvoor vragen we geen geld en als toch blijkt dat het product niet of niet voldoende werkt zullen we weer terug zijn bij af en opnieuw aan de slag moeten. Ook wij zijn niet uit op sterfte onder bijen, liever ook niet op kleine schaal en komen niet met iets waar we niet achter staan, ik hoop dat je dat van mij wil aannemen.

Zoals ook al gemeld wil de WUR niet en LNV wil niet eerder dan er resultaten zijn die positief genoeg zijn, ik vraag imkers op vrijwillege basis die graag mee willen werken aan een oplossing. Zij durven op basis van mijn verhaal wel te oordelen dat er mogelijkheden zijn en willen daarin graag een voortrekkersrol vervullen.

Ik heb gisteren op een lezing gehoord dat er een bedrijf is dat voor financieel gewin ( ze verdienen hun geld met het bestuiven van gewassen) ieder jaar begonnen wordt met 900 volken en daarvan ongeveer de helft verloren gaat. Die ruim 400 volken zullen in ons eerste veldwerk zeker niet gaan sneuvelen.

Nogmaals wij zijn zeker van ons kunnen, maar het heeft tijd nodig om te laten zien dat het ook echt werkt. Hier op internet kan alles wat onbekend klinkt of geen grote naam achter staat wel meteen neergesabeld worden en zo blijven we waar we nu zijn. Het product kan ook niet toegewezen worden aan 1 specifiek iets, het is een combi van verschillende natuurlijke ingrediënten die samen dit resultaat kunnen bereiken.

Ik weet ook dat er velen pas iets vertrouwen als er wetenschappelijk onderzoek is gedaan, maar die weg is momenteel niet bewandelbaar.

Groeten,

Ronald

p.s. ik ga nu even naar de B

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door marcv » di 23 mar 2010, 22:19

wilde schreef: Als je alleen over officieel toegelaten middelen wilt discusiëren, moet je je hier niet mengen in de wisseling van argumenten.


Met alle respect maar je hebt mij niet te vertellen in welke wisseling van argumenten ik mij al dan niet moet mengen. Ik ga mij dus mengen zoveel en zolang als het mij belieft [}:)]

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 mar 2010, 22:28

ACE schreef:
Ik heb gisteren op een lezing gehoord dat er een bedrijf is dat voor financieel gewin ( ze verdienen hun geld met het bestuiven van gewassen) ieder jaar beginnen wordt met 900 volken en daarvan ongeveer de helft verloren gaat. Die ruim 400 volken zullen in ons eerste veldwerk zeker niet gaan sneuvelen.



Ik ken in Nederland maar een bedrijf die voor dit aantal in aanmerking komt , en die hebben NIET de wintersterfte die jij aangeeft .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten