Ik stel mij hier even voor

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » di 23 mar 2010, 23:49

Geplaatst door Bart de Coo


Bart de Coo

[/quote]

Dat klinkt mij in de oren als een klassiek reclamepraatje. Wel 600.000! So hee! En hoe zouden de fabrikanten weten welke van die 600.000 stoffen ze nodig hebben? Zou dat allemaal onderzocht zijn? Ik geloof er niks van. Dit is de taal van shampooreclames en antirimpelcremes.


Misschien wel een paar minder ;), maar in ieder geval meer dan tot nu toe wordt aangenomen, plantenolie is niet zomaar plantenolie.

Aldus Unilever of Proctor & Gamble. Let ook op de stijlbloempjes: 'Het ontleed zijn werking.' Ik weet dat het gemeen is om iemand neer te sabelen op grond van zijn taalvaardigheid, maar wie echt iets te melden heeft, vermijdt evidente taalblunders. Daar ben ik van overtuigd. Doorgaans kan het me geen bal schelen hoe iemand schrijft; ik ontcijfer het wel. Ik zal ze ook wel eens bruin bakken. Maar pretenties openen bij mij alle honderd argusogen.

misschien kijk ik teveel reclames en pik ik dit soort dingen op, misschien bemoei ik me teveel met het ontwerpen van folders, maar leg mij dan eens uit hoe propolis werkt en wat het doet?

Dit riekt naar homeopathie en homeopathie is zwendel. Als ik dat goed geraden heb, dan zou dat heel goed kunnen verklaren waarom ze in Wageningen en Den Haag geen zin hadden om mee te werken aan onderzoeken. Ze hebben wel wat beters te doen.


wil je niet tegenspreken, maar nu maak je toch echt een fout. Homeopathie is niet zeer geconcentreerd, maar juist sterk verdund. Dit is dus zeer tegenstrijdig met wat ik zeg. Onze produkten ziujn juist zeer geconcentreerd en daarom heb je weinig nodig en dus zuinig in gebruik. 10 druppels staat gelijk aan een half theelepeltje vol. Deze hoeveelheid heb je nodig voor een liter water.
Het andere product is op basis van 0,5% toevoeging. minder dan met oxaalzuur ( 3%) of is oxaalzuur dan ook homeopatisch?

Fifty million Elvis fans can't be wrong! ronkten de elpee-hoezen vijftig jaar geleden. Straks gaan we nog Michelin-sterren weggeven aan vestigingen van MacDonalds omdat ze zoveel klanten trekken.


Hier raak ik je even kwijt hoor, wat wil je hiermee zeggen?

Ik hoop zo wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.
Nee Ace, dat is u niet gelukt, vandaar mijn chagrijnige reactie. Het spijt me erg, maar dat gedraai om de hete brij werkt mij op de zenuwen en ik krijg de indruk uit de reacties dat ik niet de enige ben.


Je mag Ronald zeggen, geen probleem mee.

[b]Wat wil je van mij concreet horen zonder dat ik gedwongen wordt om te vertellen wat er in zit ?

De policy van de producent is om niet zijn geheimen prijs te geven.( ook ik weet niet alle ins en outs)
Net als Coca-Cola ook niet verteld wat de 7 geheime ingrediënten zijn. Net als de fabrikant van chocomel niet precies verteld wat de chocomel zo romig maakt en zijn goede smaak geeft. Of zijn dat ook alleen reclamepraatjes en smaken alle cola's hetzelfde en is iedere chocoladedrank even romig ?
Of ben je een koffiedrinker en smaa

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door LWPisa » wo 24 mar 2010, 00:23

Imkers. Lastig volk.

Ik zou in stilte een field trial organiseren als je enige grond hebt om werking te vermoeden. Kijken of ze ueberhaupt blijven leven.

2 keer 6 of liever 10 volken met zustermoeren op dezelfde plek gestandariseerd naar Varroa lading.En dan wel of niet behandelen. Dat is een redelijke hoeveelheid werk en je moet wel aardig kunnen imkeren om dat uit te voeren. Alle handel nameten, mijten, hoeveelheid broed noem maar op.

Maar als jullie bedrijf enige omvang heeft moet het toch niet zo moeilijk zijn om zo'n kleine trial te regelen? Meer dan 1 imker betrekken is gedoe.

Ikzelf zit eigenlijk niet op een nieuw werkzaam Varroamiddel te wachten, dat staat een tolerantere bij in de weg. Maar alle kennis over wat preparaten doen met volken is winst denk ik maar.

L

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door wilde » wo 24 mar 2010, 09:27

Eerder schreef ik:
Je geeft nog steeds niet aan welke bestrijding eerder geschikt was voor planten, insecten enz., wat er doodging en wat overleefde.
Ronald:
Je geeft daar gewoon geen antwoord op, kennelijk omdat je het niet weet. Dan heeft het weinig zin om met veel bombarie een exact vergelijkbare werking op honingbijen en diens parasieten te verkondigen. Dat roept bij velen toch minstens 2 belangrijke vragen op:
1. Op welke teelt of dierexploitatie was het middel eerder werkzaam (noemen welke organismen in leven bleven en welke doodgingen)?
2. Waarom zal het middel op dezelfde wijze selectief werken op honingbijen?
Als je die vragen niet kunt beantwoorden, en daar lijkt het sterk op na enkele malen nadrukkelijk daarom te zijn gevraagd, ben je voor mij een charlatan.
Albert

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » wo 24 mar 2010, 09:31

LWPisa schreef:
Imkers. Lastig volk.

Ik zou in stilte een field trial organiseren als je enige grond hebt om werking te vermoeden. Kijken of ze ueberhaupt blijven leven.

2 keer 6 of liever 10 volken met zustermoeren op dezelfde plek gestandariseerd naar Varroa lading.En dan wel of niet behandelen. Dat is een redelijke hoeveelheid werk en je moet wel aardig kunnen imkeren om dat uit te voeren. Alle handel nameten, mijten, hoeveelheid broed noem maar op.

Maar als jullie bedrijf enige omvang heeft moet het toch niet zo moeilijk zijn om zo'n kleine trial te regelen? Meer dan 1 imker betrekken is gedoe.

Ikzelf zit eigenlijk niet op een nieuw werkzaam Varroamiddel te wachten, dat staat een tolerantere bij in de weg. Maar alle kennis over wat preparaten doen met volken is winst denk ik maar.

L


L,

bedankt voor je positieve inbreng, je reactie geeft mij inderdaad goede informatie m.b.t. het veldwerk.
IK heb nu twee imkers die het willen testen, beide hebben naar mijn weten meerdere lokaties met meerdere volken op 1 stand. Dus wat jij voorstelt moet zeker een mogelijkheid zijn. Zal het met ze overleggen of we het dan niet bij twee imkers moeten houden, waardoor je een controleproef hebt t.o.v. de ander.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door AndreasH » wo 24 mar 2010, 10:16

(APENSTAART)ace,

Voor die twee imkers... heb je daar al een plan van aanpak voor trouwens?? Wat ze moeten doen met het product, hoe ze het moeten toepassen, wanneer, waar..... enz enz.

Ik neem aan dat dat wel een begeleid onderzoek moet zijn... Anders krijg je de resultaten nooit bij WUR of waar dan ook aanvaardt als zijnde goeie resultaten.

Zonder die twee imkers voor het hoofd te stoten... Een bijengezondheids-instituut als bv Celle zou een eerdere keuze zijn om dit product te laten testen...

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 24 mar 2010, 11:10

Beste Ace,

ik wil mij niet in voorgaande discussie mengen. Maar is het niet gebruikelijk, gewenst en vooral vanzelfsprekend, dat een producent zelf zijn producten uittest alvorens het op de markt te brengen?

Wat u nu doet is een eventueel toekomstig middel aan de man proberen te brengen en het risico van de test volledig bij de goedgelovige imker neerleggen. Hoe denkt u deze goedgelovige Thomassen te compenseren als hun volken na het gebruik van uw niet geteste product dood gaan?

Mijn advies is danook: schaf een paar honderd volken aan en test het zelf uit. Een paar duizend volken zou zo'n test nog geloofwaardiger maken als er prositieve resultaten mee geboekt zouden worden.

En, excuus dat ik het zeg, u hebt heel weinig verstand van bijen- en varroa-ontwikkeling.

Met vriendelijke groet,
Els

van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door van trijp » wo 24 mar 2010, 17:48

wij zijn allanger op zoek naar biologische behandelings methode/middelen tegen de mijt. Omdat de mijt en de bij verschillen, kan het biolochische middel goed werken tegen de mijt en de bij en broed niet deren. Voor de behandeling tegen wasmot is er al een goed werkend biologisch middel.Ik ben zeer positief over het nieuwe middel. Wij als imker moeten ons misschien meer in de biologische bestrijding verdiepen dan weten we ook hoe deze middelen werken en welke insecten er gebruikt worden. Wij zijn niet roomser dan de paus,hoe komen anders al die gedoogde en niet toegestane middelen zoals mierenzuur, oxaalzuur, tac tic, parafine lontjes onder onze aandacht. Daar is iemand mee begonnen zonder toelating. bij deze wil ik mijn volken graag ter beschikbaar tellen.

gr. rini

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » wo 24 mar 2010, 22:49

wilde schreef:
Eerder schreef ik:
Je geeft nog steeds niet aan welke bestrijding eerder geschikt was voor planten, insecten enz., wat er doodging en wat overleefde.
Ronald:
Je geeft daar gewoon geen antwoord op, kennelijk omdat je het niet weet. Dan heeft het weinig zin om met veel bombarie een exact vergelijkbare werking op honingbijen en diens parasieten te verkondigen. Dat roept bij velen toch minstens 2 belangrijke vragen op:
1. Op welke teelt of dierexploitatie was het middel eerder werkzaam (noemen welke organismen in leven bleven en welke doodgingen)?
2. Waarom zal het middel op dezelfde wijze selectief werken op honingbijen?
Als je die vragen niet kunt beantwoorden, en daar lijkt het sterk op na enkele malen nadrukkelijk daarom te zijn gevraagd, ben je voor mij een charlatan.
Albert


Hier de charlatan [:o)]


=============================
op 23-03-2010 om 19:43

p.s. ik zal jouw artikel doorsturen en vragen of ze willen specificeren welke er wel en welke er niet tegen kunnen.

=======================================
op 23-03-2010 om 21:51 schreef ik het volgende


Albert, onderaan mijn post heb ik je gemld dat ik jouw artikel voor ga leggen aan de vernatwoordelijke persoon binnen de organisatie, vragen welke insecten wel en welke niet bestreden worden, geef me daarvoor even tijd om met een antwoord te komen.
========================================================


ik heb zoals je hier kunt zien al twee keer aangegeven dat ik er achteraan ga, ik beweer nergens dat ik alles weet, als ik iets niet weet zal ik daar mijn informatie over inwinnen. Leugens worden er al genoeg verteld, ik geef gewoon aan als ik iets niet weet en kom er dan op terug, geef me daar dan wel de tijd voor.

Ik zou het wel fijn vinden als er ook gelezen wordt wat ik schrijf en niet door bljven hameren op dat ik niet geantwoord heb( terwijl ik dat duidelijk wel heb gedaan) en daarom wel een charlatan zal zijn.

Met vriendelijke groeten,

Ronald

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » wo 24 mar 2010, 22:52

van trijp schreef:
wij zijn allanger op zoek naar biologische behandelings methode/middelen tegen de mijt. Omdat de mijt en de bij verschillen, kan het biolochische middel goed werken tegen de mijt en de bij en broed niet deren. Voor de behandeling tegen wasmot is er al een goed werkend biologisch middel.Ik ben zeer positief over het nieuwe middel. Wij als imker moeten ons misschien meer in de biologische bestrijding verdiepen dan weten we ook hoe deze middelen werken en welke insecten er gebruikt worden. Wij zijn niet roomser dan de paus,hoe komen anders al die gedoogde en niet toegestane middelen zoals mierenzuur, oxaalzuur, tac tic, parafine lontjes onder onze aandacht. Daar is iemand mee begonnen zonder toelating. bij deze wil ik mijn volken graag ter beschikbaar tellen.

gr. rini


Rini,

bedankt voor je vertrouwen, maar zoals LWPisa al aangaf is een kleine groep misschien wel het meest ideaal. Ik ga dit overleggen met de ontwikkelaar van de produkten en met de twee andere imkers, ik kom er zeker bij jou op terug.

Met vriendelijke groeten,

Ronald

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door LWPisa » do 25 mar 2010, 00:15

Een kleine groep imkers op allerlei plekken is NIET ideaal. Bijen zijn sterk afhankelijk van hun omgeving. 2 km ver weg kan een groot verschil maken voor hun voeding en blootstelling aan de omgeving en heel goed een verklaring bieden als je veel variatie bind. En vrijwel geen imker is precies hetzelfde wat net zoveel of meer variatie oplevert. Meer imkers wordt pas relevant als je meer data nodig hebt.

1 imker op 1 plek is het best voor deze fase. Really.
Honderden volken zouden goed zijn maar een totaal zonde van bijen/geld/tijd als je geen data over middel X en bijen hebt. Ik zou zeggen 2 x 6. 6 is een soort statistische ondergrens voor herhaalbaarheidsmeting.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten