Monitor Bijensterfte 2009-2010

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Monitor Bijensterfte 2009-2010

Bericht door Romée van der Zee » ma 05 apr 2010, 11:22

Beste imker,

Evenals vorige jaren verzoek ik uw medewerking aan het onderzoek naar de uitwintering van uw bijenvolken. De Monitor Bijensterfte 2009-10 kan vanaf heden worden ingevuld op http://www.beemonitoring.org. De vragenlijst is tevens ingesloten in het komende nummer van Bijenhouden.

Op deze site worden in de loop van deze week enkele realtime grafieken geactiveerd waarop de omvang van de bijensterfte gevolgd kan worden. In de laatste week van april kunt u een rapport downloaden waarin de uitwinteringssterfte en varroabestrijding in de laatste drie jaar weergegeven en geanalyseerd wordt. In het rapport wordt ingegaan op de ontwikkeling en meerjaren patronen van de bijensterfte, regionale verschillen, ontwikkeling van het aantal volken in Nederland in relatie tot het productievermogen en de effectiviteit van de varroabestrijding.

Toelichting

In 2001 meldden imkers voor het eerst grote bijensterfte met een ander karakter dan in de jaren daarvoor. Op hun bijenstanden verdwenen in de winter een groot aantal volken terwijl er voldoende voer in de kasten aanwezig was. Vanaf de winter 2002-03 is deze wintersterfte (met uitzondering van 2005) door middel van een vragenlijst landelijk vastgesteld.
Een van de doelen van het internationale bijenonderzoekers netwerk COLOSS is het verzamelen van betrouwbare sterfte cijfers zodat vergelijking tussen landen en over een reeks van jaren mogelijk wordt. Vorig jaar is voor het eerst een internationale vragenlijst gebruikt.

In Amsterdam is in januari 2010 door het Nederlands Centrum Bijenonderzoek (NCB) voor de tweede keer een COLOSS workshop georganiseerd waaraan Europese, Amerikaanse, Canadese, Zuid Amerikaanse, Russische en Chinese onderzoekers deelnamen. Tijdens deze workshop is een nieuwe versie van de vragenlijst ontwikkeld die in al deze landen gebruikt zal worden om de bijensterfte te meten over de winter 2009-10. Deze vragenlijst vindt u op http://www.beemonitoring.org.

De uitkomst van de monitor 2009-10 staat of valt met het aantal imkers dat deelneemt. Uw medewerking wordt zeer op prijs gesteld.

Romée van der Zee
Nederlands Centrum Bijenonderzoek

geert.056
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 mei 2010, 19:08
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Monitor Bijensterfte 2009-2010

Bericht door geert.056 » ma 03 mei 2010, 19:20

beste,

ik ben geen imker, en dit is mijn eerste reactie op het forum.
Sedert een vijftal jaar moet ik met lede ogen aanzien dat mijn fruitboompjes geen bezoek meer krijgen van honingbijen. Dit heeft mijn belangstelling gewekt voor de verdwijnziekte.
De oorzaak is niet gekend, een weinig gevolgd spoor is de toename van electromagnetische straling door GSM netwerken. Dit is mijns inziens de enige factor die op wereldwijde schaal op 10 jaar tijd zo toegenomen is, zowat gelijktijdig met het optreden van de verdwijnziekte. Alle andere factoren: pesticiden, varoa, virussen, schimmels, bestaan al veel langer, en verspreiden zich veel geleidelijker over de aardbol.
Een kooi van Faraday beschermt tegen electromagnetische straling; niet buiten de korf, wel erbinnen. Zouden een aantal imkers kunnen zo'n kooi rond hun korven aanbrengen, dan zouden ze misschien hun volken tegen de verdwijnziekte kunnen behoeden, en de kennis over dit aspect een sprong vooruit helpen. Zo'n kooi kan eenvoudig gemaakt worden door bijvoorbeeld heel fijnmazig kippengaas rondom de korf aan te brengen. Misschien het proberen waard ?

Met veel sympathie voor de bijenhouders,



Geert

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Monitor Bijensterfte 2009-2010

Bericht door Robbert » ma 03 mei 2010, 20:20

Zoiets is zeker het proberen waard en kost weinig moeite. Alleen de vraag is hoe meet je nou of het wat uitgemaakt heeft. Meerdere imkers zouden het moeten uitproberen en zich meteen afvragen hoe ver zitten ze zelf van GSM masten en hoogspanningsmasten af.

Ik vraag me trouwens wel af of kippengaas voldoende is. Op Wiki staat: de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten