Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » wo 28 apr 2010, 10:19

m.kolsters. schreef:
Nog een keer als ik zelf suiker met water kook en dit aan de bijen voer met een beetje chloor (lavel)wat heeft dat voor gevolg voor de bijen.
.....knip...
De imkers die Ambrosius gebruikten hebben zo als ik ook een derde uitval.
Mijn bijen zijn gezond en staan op de bestuiving, en groeen snel.

Tinus Kolsters
't Bakhuis



Dat zou ik maar nooit meer doen Tinus. Tenminste als je bijen je lief zijn, en dat zijn ze.
Afhankelijk van welk chloorprodukt je gebruikt, komen er verschillende zuren in voor in verschillende concentraties. Een 'beetje' toevoegen betekent dat je gokt dat de dosis niet tehoog is. Echt, niet meer doen. Bedrijven die inverteren met zuren, hebben als laatste stap in de procesgang het neutraliseren van het achtergebleven zuur in invertsuikeroplossing door het toevoegen van een base.
Romée van der Zee

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Piet Jager » wo 28 apr 2010, 11:07

HMF in honing
HMF kan ontstaan uit de suikers aanwezig in honing. Het HMF-gehalte is een maat voor de versheid van de honing: in verse honing is er erg weinig aanwezig, maar naarmate de honing langer bewaard wordt, wordt er meer HMF gevormd; bij hoge temperatuur gaat dit sneller. In de Europese Unie zijn maximumgehalten voor HMF in honing vastgesteld: 40 mg/kg algemeen en 80 mg/kg voor honing afkomstig uit tropische gebieden.

Enzymen in honing
Naast de enzymen diastase en invertase is er ook nog - glucose-oxidase (ca 15 eenheden bij 20 gr. C.). Voor glucose-oxidase (met propolis een soort natuurlijke antibioticum = inhibine) geldt: 'Hoe hoger, hoe sterker de remming van bacteriegroei'. Door verhitting gaan deze eenheden omlaag en inherent de remming van de bacteriegroei.

HFCS
Glusose-fructosestroop kan in sommige gevallen hoge concentraties kwik bevatten, wat een gevaar kan vormen voor de gezondheid.

!Piet

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door m.kolsters. » do 29 apr 2010, 16:10

Romée van der Zee schreef:
Dat zou ik maar nooit meer doen Tinus. Tenminste als je bijen je lief zijn, en dat zijn ze.
Afhankelijk van welk chloorprodukt je gebruikt, komen er verschillende zuren in voor in verschillende concentraties. Een 'beetje' toevoegen betekent dat je gokt dat de dosis niet tehoog is. Echt, niet meer doen. Bedrijven die inverteren met zuren, hebben als laatste stap in de procesgang het neutraliseren van het achtergebleven zuur in invertsuikeroplossing door het toevoegen van een base.
Dag Romee ik doe dit ook niet maar er zijn veel imkers die dit doen voor de schimmels.
Ik gebruik gewoon Ambrosius siroop, makkelijk en snel

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Astrid Schoots » vr 30 apr 2010, 11:36

Romée van der Zee schreef:
(...) Ik weet wel dat er mensen zijn die er kruiden aan toevoegen. Ook dat lijkt me niet wijd verspreid. (...)

Snufje zout en wat kamille-oplossing, werkt goed,
geen onverklaarbaar dode volken.
Astrid

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door lieven busschaert » do 06 mei 2010, 15:37

Romée, heb je al meer nieuws of wanneer is er een eindverslag?

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » vr 07 mei 2010, 18:33

Dag Lieven,
Het onderzoeksverslag is in concept gereed, en zal binnenkort worden vrijgegeven.
Romée

luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door luc » wo 19 mei 2010, 17:23

Ware het niet interessant om de deelnemers de bijkomende vraag te stellen wie met Abrosiussiroop van het Bijenhof inwinterde ?
Ik zou deze vraag naar het type inwinteringssiroop er anders vanaf volgend jaar alvast bijzetten.
Misschien ligt het verband wel hoger dan met varroa [:)]

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » do 20 mei 2010, 23:03

Beste Luc,
Als de huidige vragenlijst binnenkort gesloten is, ontvangen alle imkers met een email adres (rond de 90%) die deze hebben ingevuld het verzoek enkele vervolgvragen in te vullen. Deze gaan over het gebruikte voer. Op deze manier kan ik rekening houden met de mogelijke sterfte door toxisch voer als ik een relatie wil onderzoeken tussen varroabestrijding en bijensterfte.
Je wordt dus op je wenken bediend.
Romée van der Zee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten