Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » vr 09 apr 2010, 18:12

Beste imkers.
Vanaf afgelopen maandag kan de vragenlijst 2009-10 worden ingevuld op http://www.beemonitorin.org
In ons onderzoek over de afgelopen 3 jaar vonden wij bij een groep imkers waarvan de varroa bestrijding per maand bekend was,de volgende relatie. Imkers die een bestrijding met een Thymolproduct of Mierenzuur uitvoerden in Augustus 2007, hadden een significant lagere sterfte in de winter 2008-09 dan degenen die niet in die maand bestreden. Dit effect verdween echter als die imkers ook in oktober 2007 een bestrijding hadden uitgevoerd. Daarover meer in ons rapport dat binnenkort te downloaden is.

Onze hypothese is dat dit effect zich zal herhalen en dat imkers die op bovengenoemde wijze bestreden in augustus 2008 in 2009-10 een lagere sterfte zullen hebben tenzij ze in oktober ook bestreden.

Nu heb ik op http://www.beemonitoring.org een realtime grafiek geactiveerd, waarin bijensterfte vergeleken wordt tussen imkers die wel/niet in augustus 2008 bestreden en de sterfte 2009-10.
Ik heb geen onderscheid gemaakt voor middelen en niet gecorrigeerd voor oktober effect. Dat doe ik later als er voldoende lijsten zijn ingevuld.

Wie hierin geinteresseerd is moet inloggen. In het zijmenu van beemonitoring kunt u snel een eventueel vergeten wachtwoord laten toesturen.
En natuurlijk, vergeet niet zelf even de vragenlijst in te vullen.

Tenslotte. Varroa is één van de oorzaken van bijensterfte. Het is de interactie tussen verschillende ziekteverwekkers die de sterftekans verhoogt.

Romée van der Zee
Nederlands Centrum Bijenonderzoek.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » ma 12 apr 2010, 23:00

Op dit moment wordt het beeld in de grafiek onevenredig beinvloedt door de bijensterfte van enkele grote imkers. Een mogelijke verklaring hiervoor, die niet varroa gerelateerd is, wordt door ons op dit ogenblik nader onderzocht. Verdere mededeling volgt als meer duidelijkheid ontstaat.
Romée van der Zee

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » vr 16 apr 2010, 11:37

Nog een korte toelichting op de stand van zaken dd 16 april 2010.
Het sterfte percentage (27%), het aantal volken (5027), het aantal imkers (409), dat inmiddels heeft ingevuld en het percentage 'verdwenen volken (12%)' zijn op http://www.beemonitoring.orgeenvoudig te volgen.
Op dit moment is de sterfte zeer hoog, wat mede veroorzaakt wordt door bijensterfte bij enkele grote imkers.(zie mijn eerdere reactie).

Een belangrijke indicator, die ook internationaal gebruikt wordt, is het percentage imkers dat meer dan 20% sterfte heeft. Deze is de afgelopen jaren opgelopen tot boven de 40%. De laagste stand (vanaf 2005) van deze indicator was 30% na de winter 2006-07.
Op dit moment staat deze indicator voor 2009-10 echter, ondanks de hoge sterfte, heel laag, n.l. 34,47 %.
Dit wijst op een extreme sterfte bij een relatief kleine groep imkers. Een belangrijke factor die daar mee verantwoordelijk voor is wordt door ons op dit moment onderzocht. Ik verwacht daarover binnen een week of twee wat over te kunnen zeggen.
Romée van der Zee

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » di 20 apr 2010, 18:30

In een andere reeks op het imkerforum wordt gesproken over de problemen met de geleverde suikeroplossing vanuit Belgie. Deze week hebben wij een eindrapport gereed met een analyse van een aantal van deze monsters waarbij het HMF en glucose gehalte centraal staan. De monsters zijn afgenomen van ongeopende verpakkingen bij enkele imkers die zeer veel volken verloren.
De NBV is over onze voorlopige bevindingen geïnformeerd, evenals de KONVIB. Met de leverancier zullen we binnenkort een gesprek hebben.
Romée van der Zee

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » vr 23 apr 2010, 13:41

Vooruitlopend op het eindrapportkan ik hierbij melden dat in alle tot nu toe geanalyseerde monsters de HMF waarde op een niveau lag dat als zeer schadelijk voor bijen moet worden aangemerkt.
Romée van der Zee
Nederlands Centrum Bijenonderzoek

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door m.kolsters. » za 24 apr 2010, 20:14

Dag Romee,ik had niet verwacht dat je onderzoek ging doen naar voer.
Ik heb ook bijen dood en ook gevoerd met het Ambrosius voer uit BE.
Mijn bevinding is dat de meeste volken naar het fruit zijn.maar ook zijn er dood.
Toen ik je vorig jaar vroeg naar een oplossing met het spuit gebeuren kreeg ik geen antwoord over de doden bijen maar nu het over voer gaat krijgen we een helen discussie. Wat is het verschil nu in onderzoek de bijen of het voer.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » za 24 apr 2010, 22:46

Dag Tinus,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. En, sorry, ik herinner me ook niet een gesprek tussen ons over dode volken op het fruit, maar neem wel aan dat we het daarover gehad hebben. (Op de bijenmarkt in Veenendaal?)
Hoe dan ook. Op het moment, een maand geleden, dat ik geconfronteerd werd met de vraag van enkele grote imkers of er een relatie zou kunnen bestaan tussen hun bijensterfte en het voer dat al in de raten kristalliseerde ben ik me daarin gaan verdiepen. Bovendien bleek dat de volken op Terschelling die in mijn onderzoek zitten met hetzelfde voer ingewinterd waren, en ook bijna allemaal dood waren.
Uiteindelijk bleek dat de HMF waarde van dat voer buitengewoon hoog was. De Ld 50 waarde van HMF is 120. Dat wil zeggen dat bij 120 mg HMF/kg in een invertsiroop, 50 % van de bijen na 20 dagen dood is. De HMF waarde van dat monster was 435mg/kg.
Inmiddels is gebleken dat bij de andere voermonsters die door ons zijn afgenomen bij enkele grote imkers eveneens zeer hoge waarden gevonden zijn.
In een voeroplossing zou het HMF gehalte onder de 20mg/kg moeten blijven.

Het betreft inderdaad de Ambrosius siroop. Bedenk wel dat er verschillen kunnen zijn tussen de verschillende partijen siroop.

Romée

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door m.kolsters. » zo 25 apr 2010, 13:18

Dag Romee, wat er is en waarom de bijen dood gaan moet je onderzoeken maar dat het voer in een kast zonder bijen versuikerd moet je ook begrijpen de kasten die voldoende bijen bezitten is dit niet het geval.
De meeste klachten zijn dat het voer is gekristalizeerd, maar dan zijn er ook geen bijen of ze zijn als dood.
Wat ik ook heb gemerkt dat de bijen niet naar buiten zijn gedragen van wegen de kou en ik te veel bijen in een kast heb deze zijn gestikt of warm gelopen ,dit te zien was aan het voer en de was die voeibaar over de doden bijen is gelopen.
En de vraag die ik je gesteld heb was,of het kan dat de bijen niet
meer binnen mogen als er is over gespoten(geur) we moeten het verbieden om op bloemen te spuiten.
Oorzaak is dat alle vliegbijen van de kou dood gaan om dat ze niet in de kast terug mogen.
Dit moeten we weten,als er telkens word gespoten en de bijen op de bloem zit,zijn we in een week wel veel vliegbijen verloren en is een volk ten doden op geschreven.
Dit ten behoeven van schimmels en dat meermalen per week.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » zo 25 apr 2010, 17:32

Dag Tinus
Als je het goed vindt, laat ik je vraag over bespuiting en terugkerende bijen die wellicht de kast niet meer in mogen, liggen. Ik kan maar één ding tegelijk.

Dag Romee, wat er is en waarom de bijen dood gaan moet je onderzoeken maar dat het voer in een kast zonder bijen versuikerd moet je ook begrijpen de kasten die voldoende bijen bezitten is dit niet het geval.
De meeste klachten zijn dat het voer is gekristalizeerd, maar dan zijn er ook geen bijen of ze zijn als dood.


Als een invertsuikeroplossing al in de voerbak of orginele verpakking kristalliseert of kort na het opslaan in de raat, dan is de verhouding tussen glucose en fructose onjuist. Het eerste probleem is echter niet de kristallisatie, maar de zeer hoge HMF waarde van de suikeroplossing, waarmee de bijen geconfronteerd worden die de invertsiroop indikken.
De levensduur van de bijen die hiermee in aanraking kwamen zal aanzienlijk verkort zijn. De kansen om de winter te overleven voor de beperkte groep bijen die in november nog in leven was zal sterk bepaald zijn door de aanwezigheid van ander (en bereikbaar) voer.

Romée

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door m.kolsters. » zo 25 apr 2010, 19:51

Maar dat is nu belangrijk die vraag en de doden bijen krijg je niet meer terug.
De bijen zijn al weer naar de Betuwe en als ze daar de bloemen met bijen spuiten krijgen we nog meer problemen.
En zo ja dan moeten we de fruittelers vragen om de kasten dicht te doen ,om de dag daarna te spuiten.
Ik heb deze vraag al in September gesteld.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten