propolis tegen varroa ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

propolis tegen varroa ?

Bericht door agastache » di 04 mei 2010, 22:16

In het maandblad van de Union Nationale de l'Apiculture Francaise (UNAF), Abeilles et Fleurs, kwam ik een artikel tegen over het gebruik van propolis tegen amerikaans vuilbroed en de gunstige (bij)werking tegen varroa. Hieronder de belangrijkste punten uit het artikel:
"In 1993 probeerden Argentijnse imkers rond Mendoza, na een uitbraak van Avb hun bijen te genezen met siroop waarin propolis was verwerkt. Dit gaf goede resultaten en de imkers constateerden tegelijkertijd een duidelijke vermindering van de aanwezigheid van de varroamijt.
Bij volgende behandelingen werden dezelfde positieve effecten vastgesteld. Sinds die tijd hebben hun volken geen enkele chemische behandeling meer ondergaan en bevinden zich in een meer dan goede gezondheid. Bovendien bevat de door hen geproduceerde honing geen enkele chemische verontreiniging. Vandaag de dag worden tienduizenden
volken op deze manier behandeld met zeer goede resultaten.
Hoe gaat men te werk ?
Gebruikt wordt lokaal geproduceerde propolis. Er wordt een oplossing(extrait) gemaakt van 200 gr. propolis op 1 liter alcohol 96°. Dit laat men macereren, waarna het wordt gezeefd.
Deze propolis/alcohol oplossing wordt gemengd met een voedingssiroop, 10% oplossing , 90 % siroop.
Per te behandelen kast( goed bevolkte 10 ramer) wordt drie maal 50 ml. van dit mengsel gegeven. De behandeling gebeurt over een periode
van drie weken dus elke week éénmaal 50 ml, bv 3 zaterdagen achtereen.
Vastgesteld werd dat als men de dosering verhoogde, de leg van de koningin verslechterde, hanteerde men exact de bovengenoemde dosering
dan stimuleerde het de leg."
Zoals de auteur in het blad schrijft "croira qui voudra" oftewil
wie het wil gelooft het.
meindert

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door AndreasH » wo 05 mei 2010, 09:51

Wat doen bijen met alcohol? Dronken bijen? :-)

Wie poogt het eens? :-D

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door wilde » wo 05 mei 2010, 12:46

Wat doen bijen met alcohol?
Niets, want alcohol verdampt snel.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door dree » do 15 jul 2010, 11:47

interessant, maar wordt het gevoerd aan de bijen (90% siroop)?

Groet,
Dree

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door Robbert » do 15 jul 2010, 17:04

Ook dit is een oplossing waarbij je handelingen moet uitvoeren. Misschien nog wel meer dan bij simpel oxaalzuur/mierenzuur behandelen. Chemisch wordt toch niet meer gedaan dus zie ik niet direct in waarom het met dit propolis mengsel voordelen geeft.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door AndreasH » vr 16 jul 2010, 08:34

@robbert,

Propolis is een 'eigen' substantie waar de bijen van weten wat ze ermee aanmoeten. Oxaalzuur en aanverwanten is toch altijd een vreemde stof in de kast brengen. Mijn vermoeden is dat het daarmee ook zeker een voordeel kan behalen ten opzichte van de andere methoden.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door Ilke » vr 16 jul 2010, 18:45

Oxaalzuur is zeker geen prettig goedje, niet voor niets dat je je aan bepaalde concentraties moet houden. Maar zelf denk ik dat je ook niet zomaar methoden uit andere landen (werelddelen!) kan overnemen. Ze hebben daar ander klimaat, dracht, varieteiten aan bijen, enz enz. Je kan de plaatselijke methoden uit Argentinië niet zomaar op onze situatie toepassen. Als het werkt zou heel mooi zijn, maar ik ga het iig niet als eerste op mijn kostbare volkje uitproberen...
Vriendelijke groeten, Ilke

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: propolis tegen varroa ?

Bericht door joselito » za 17 jul 2010, 08:22

AndreasH schreef:@robbert,

Propolis is een 'eigen' substantie waar de bijen van weten wat ze ermee aanmoeten. Oxaalzuur en aanverwanten is toch altijd een vreemde stof in de kast brengen.


Maar oxaalzuur werkt wel zonder zichtbare schade aan de bijen of het broed (verdampen ). Terwijl zo een kwakzalversmiddel nog helemaal niets bewezen heeft. Wie heeft het geprobeerd daar in Agentinie? Wie heeft dit artikel geschreven? Maar als ik lees dat het zowel tegen AVB werkt als tegen Varroa dan heb ik mijn conclusie al getrokken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten