Mierenzuur.. in de voorzomer?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door remolen » wo 19 mei 2010, 16:55

Ik merk dat er in enkele van mijn volken al meer varroa zit dan me lief is. Ik zou dus graag de volken willen behandelen. Maar wat is nu de beste methode? Ik begrijp als ik ga behandelen dat het einde honing is voor dit jaar. Maar de gezondheid van de bijen vind ik belangrijker. mierenzuur :"de temperatuur mag met de sponsdoekmethode 's nachts niet onder de 12 graden komen" (betekend dat de temperatuur buiten de kast of in de kast?

verder moet de bodem afgesloten worden. Hoe doe je dat het beste bij een segeberger met een niet afsluitbare bodem ?

Andere methoden wil ik ook gerust toepassen maar ik weet zo even niet wat..

heeft iemand nog goede tips? Ik wil geen verdwijnziekte en volken kwijt..

Groet Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door Bart de Coo » wo 19 mei 2010, 22:10

Ja, ik heb een goede tip.

Benevel de bijen met oxaalzuur, zodra de jonge moer net aan de leg is. Verschillende imkers hebben er geen bezwaar tegen om dat te doen met de honingkamers erop. Voorbeelden van zulke imkers zijn Bram Cornelissen en Johan Calis die er in de laatste aflevring van Bijenhouden een artikel over schreven.

Maar let wel, hier is discussie over: het laatste woord is er nog niet over gezegd. Als jouw intuitie je vertelt dat het na een oxaalzuurbehandeling afgelopen is met de honingwinning, dan zullen veel imkers je groot gelijk geven.

Dus, maak vegers en benevel die na een paar dagen met oxaalzuuroplossing. Breek de doppen in het hoofdvolk en laat jonge moeren inlopen. Wacht totdat de jonge moer net aan de leg is en benevel ook dat volk. gebruik 30 gram oxaalzuurpoeder op een liter water. Benevel de bijen met een plantenspuit totdat er een grijze waas zichtbaar is; er mogen zich geen druppels vormen. Voer deze behandeling uit met een kapje voor je mond. Zo'n kapje is ongetwijfeld verkrijgbaar bij het Bijenhuis of bij de Werkbij of waar dan ook. Vervang en passant alle vieze raten.

Dan heb je de mijten echt een ontiegelijke dreun uitgedeeld. Mierenzuurbehandeling volgt later in het seizoen.


Groet,


Bart

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door henkvanderscheer » vr 21 mei 2010, 16:50

Oxaalzuur in honing

Volgens onderzoek te Celle, Duitsland komt van nature oxaalzuur (11,1-60,7 mg/kg) voor in honing. De waarden voor mierenzuur bedroegen: 2,7-20,2 mg/kg. Het hoogste gehalte oxaalzuur werd gevonden in heidehoning. Bestrijding van varroa met oxaalzuur zou die hoeveelheid kunnen verhogen.

Residuen van organische zuren in honing kunnen aanleiding geven tot ongewenste bijsmaken. In een drachtperiode en tussen twee drachten in daarom niet behandelen met mierenzuur want dat leidt tot smaakbeïnvloeding van de honing. De grens waarboven smaakbeïnvloeding wordt waargenomen ligt dicht boven de natuurlijke waarde van mierenzuur in honing. Voor oxaalzuur (en melkzuur) luistert dat veel minder nauw.

In Zwitserland zijn in verband met smaakbeïnvloeding drempelwaarden voor honing vastgesteld: mierenzuur 150-600 mg/kg, oxaalzuur 300-900 mg/kg en melkzuur 800-1600 mg/kg. Daarbij wordt aangetekend dat honingsoorten met zwakke smaken (acacia) minder residu verdragen dan honingsoorten met sterkere smaken (honingdauw).

Overigens is er door de Europese Commissie geen MRL vastgesteld voor oxaalzuur in bijenproducten, inclusief honing (EG-verordening 2377/90). De reden is dat door de behandelingen met oxaalzuur het gehalte in bijenprodukten nauwelijks stijgt, dat de concentraties oxaalzuur in honing niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat mensen via andere producten (o.a. rabarber) veel meer oxaalzuur binnen krijgen.
Toch mogen imkers niet onbeperkt oxaalzuur aan honing toevoegen, omdat er een (Europese) grens van 50 milliequivalenten voor vrije zuren bestaat.

Henk

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door m.kolsters. » vr 21 mei 2010, 21:10

Of het werkt weet ik niet, maar als je het volk op een mierennest zou plaatsen(spellenrapers) dan heb je geen varoa meer.
Waar of niet waar.
Als je de mieren hoop open maakt dan ruik je mierenzuur zeer sterk.
Wie weet als je er een hoop onder de kast doet dan heb je geen varoa, maar geeft dit wel voor de honing.
Dit is wel natuurlijk.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door Berend » vr 21 mei 2010, 21:16

Dat is leuk bedacht! Misschien op de bijenstand naast een aantal bijenkasten een kast met een mierenkolonie! :D

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door AndreasH » vr 21 mei 2010, 22:22

Mieren zijn toch eigenlijk wespen die de grond ingekropen zijn? Althans, zo heb ik het eens gelezen. Zijn dus ook vleeseters. Maar zoetigheid vinden ze ook niet verkeerd geloof ik.

Weet niet wat ik vervelender zou vinden... mierenzuur of mieren in m'n honing ;)

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 mei 2010, 12:05

henkvanderscheer schreef:
Oxaalzuur in honing

Volgens onderzoek te Celle, Duitsland komt van nature oxaalzuur (11,1-60,7 mg/kg) voor in honing. De waarden voor mierenzuur bedroegen: 2,7-20,2 mg/kg. Het hoogste gehalte oxaalzuur werd gevonden in heidehoning. Bestrijding van varroa met oxaalzuur zou die hoeveelheid kunnen verhogen.

Residuen van organische zuren in honing kunnen aanleiding geven tot ongewenste bijsmaken. In een drachtperiode en tussen twee drachten in daarom niet behandelen met mierenzuur want dat leidt tot smaakbeïnvloeding van de honing. De grens waarboven smaakbeïnvloeding wordt waargenomen ligt dicht boven de natuurlijke waarde van mierenzuur in honing. Voor oxaalzuur (en melkzuur) luistert dat veel minder nauw.

In Zwitserland zijn in verband met smaakbeïnvloeding drempelwaarden voor honing vastgesteld: mierenzuur 150-600 mg/kg, oxaalzuur 300-900 mg/kg en melkzuur 800-1600 mg/kg. Daarbij wordt aangetekend dat honingsoorten met zwakke smaken (acacia) minder residu verdragen dan honingsoorten met sterkere smaken (honingdauw).

Overigens is er door de Europese Commissie geen MRL vastgesteld voor oxaalzuur in bijenproducten, inclusief honing (EG-verordening 2377/90). De reden is dat door de behandelingen met oxaalzuur het gehalte in bijenprodukten nauwelijks stijgt, dat de concentraties oxaalzuur in honing niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat mensen via andere producten (o.a. rabarber) veel meer oxaalzuur binnen krijgen.
Toch mogen imkers niet onbeperkt oxaalzuur aan honing toevoegen, omdat er een (Europese) grens van 50 milliequivalenten voor vrije zuren bestaat.
Henk

Mooi duidelijke informatie, Henk.
Niet bestrijden in productievolken dus, of gewoon niet oogsten.
Maar het is een lastig punt nu, en dit jaar is het voor het eerst verleidelijk voor mij om tussen de drachten door een korte mierenzuurschok te geven, omdat ik in mijn beste honingvolk meer varroa heb dan ik verantwoord vind..
Astrid

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door henkvanderscheer » zo 23 mei 2010, 21:45

Dag Astrid,
Wanneer vind jij het aantal varroamijten in een volk niet meer verantwoord?
Dr. Pia Aumeier behandelt de volken pas in augustus met mierenzuur en heeft dan tot wel 2.000 mijten in een volk zitten. Geen probleem voor die volken, zo vertelde ze onlangs bij de Bijengezondheidscoördinatoren.
Overigens gaat het gezond houden van een volk toch zeker boven het winnen van honing (als bijverdienste)?
Groetjes,
Henk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door Bart de Coo » zo 23 mei 2010, 22:30

Astrid schrijft:

Niet bestrijden in productievolken dus, of gewoon niet oogsten.


Dan lees ik de bijdrage van Henk anders. Ik lees die bijdrage als: gebruik geen mierenzuur als er een honingkamer op staat, vanwege de smaakbeinvloeding. Bij oxaalzuur luistert dat minder nauw.

Ik was toch echt gewoon weer van plan om mijn productievolken te behandelen met oxaalzuur als de koningin net aan de leg is. Dan vervang ik bovendien de vuile raten. Ik hoop dat ik dan de honing kan afnemen, maar als dat niet zo is, dan neem ik de honing tijdelijk af en dan gaat de honingkamer er na een paar dagen, als ik even flink gevoerd heb, gewoon weer bovenop.


Groet,

Bart

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur.. in de voorzomer?

Bericht door Astrid Schoots » di 25 mei 2010, 10:07

henkvanderscheer schreef:
Dag Astrid,
Wanneer vind jij het aantal varroamijten in een volk niet meer verantwoord?
Dr. Pia Aumeier behandelt de volken pas in augustus met mierenzuur en heeft dan tot wel 2.000 mijten in een volk zitten. Geen probleem voor die volken, zo vertelde ze onlangs bij de Bijengezondheidscoördinatoren.
Tja, 2.000 mijten bij Pia Aumeier klinkt geruststellend.. maar ik zag onlangs in het bedoelde volk op een raampje zomaar 3 à 4 darren lopen met midden op het borstschild een mijt. Dat had ik nog niet eerder zo talrijk gezien, vandaar.
Overigens gaat het gezond houden van een volk toch zeker boven het winnen van honing (als bijverdienste)?
Groetjes, Henk
Natuurlijk, je weet dat dat ook mijn uitgangspunt is.
Maar het kan nooit kwaad om dat af en toe te herhalen [:)]
Bart de Coo schreef:Astrid schrijft:
Niet bestrijden in productievolken dus, of gewoon niet oogsten.

Dan lees ik de bijdrage van Henk anders. Ik lees die bijdrage als: gebruik geen mierenzuur als er een honingkamer op staat, vanwege de smaakbeinvloeding. Bij oxaalzuur luistert dat minder nauw.
Dat klopt Bart; ik lees het 'strenger' dan het er staat.

Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten