mijtval

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door Bart de Coo » wo 06 okt 2010, 18:54

Klink bovenin je scherm op 'home'. Klik dan op de omslag van de brochure 'Effectief bestijden van varroa' van de club met de vreselijkste naam van het noordelijk halfrond en omstreken 'bijenetwur' of zoiets. Load down.

Lees.

Dan heb je niets meer te vragen. Ik besluit op grond van die brochure verder te gaan op de door mij sinds twee seizoenen ingeslagen weg: darrenraat verwijderen in het voorjaar. De vegers 3km wegbrengen en benevelen met oxaalzuuroplossing. De hoofdvolken benevelen na 27 dagen. Oxaalzuuroplossing (met suiker) druppelen in de winter. Tellen is niet nodig. Bestrijden doet de imker namelijk sowieso. Lees het zelf maar.


Groet,

Bart

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door Ruinerweg » wo 06 okt 2010, 18:58

Ad,

Niet alle mijten zijn natuurlijk verdwenen. Het inhangen van darrenraat in april/mei lijkt mij heel nuttig omdat de mijten zich explosief voorplanten als het broednest weer flink op gang komt. De 5% van de mijten die alle ontberingen hebben doorstaan zorgen weer voor een flinke aanwas in die periode.
Ik was afgelopen zomer bij een paar groot imkers in Oostenrijk, zij hingen het hele jaar door darrenraat in!
Ook werd er daar meteen na het afnemen van de honing een kortdurende mierenzuurbehandeling gegeven: 3 of 4 dagen verdampen met een 85% oplossing op een sponsdoek van 1 cm dik op de gaasbodem. Het regende bij sommige volken nog mijten, ondanks oxaalzuur in de winter en darrenraat in het voorjaar.

Ik heb dit daar gezien.

Je kunt de varromijt niet genoeg bestrijden.

Groet,

Roel

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 okt 2010, 19:47

Bijenhoudster schreef: In juli en aug mierenzuur (of thymovar of apiguard) en in de winter oxaal druppelen.
.
In juli - aug zit ik in het midden van een dachtperiode :shock: , wat moet ik dan volgens jou gebruiken .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door A.A. Staals » wo 06 okt 2010, 20:20

Ruinerweg schreef:Ad,

Niet alle mijten zijn natuurlijk verdwenen. Het inhangen van darrenraat in april/mei lijkt mij heel nuttig
Niet alle mijten zijn verdwenen, dat weet ik ook. Lijkt nuttig, daar heb je niks aan. Je moet weten of het nuttig is. Daar kom je alleen achter door te bepalen wat er valt. Ik hang elk jaar na het vegers maken raten darrenbroed in volken waarvan de koningin net aan de leg is. Na het wegnemen van die ramen kijk ik wat er aan mijten inzit. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik pas iets hoef te doen na het slingeren van de zomerhoning.

ad staals

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door r0bpl0mp » wo 06 okt 2010, 21:47

Mijten tellen

Vorig jaar heb ik over de controle van de Varroa het internet afgezocht en heb de volgende methode gevonden en toegepast om een snelle indruk te krijgen van varroa-mijten in een volk.

Waarschuwing
Er is voor deze methode geen referentie, het is geen standaard methode dus de hoeveelheid mijten die je vindt zegt niets over de mate van besmetting van het hele volk. Ook als je geen mijten vindt, wil dat niet zeggen dat er geen mijten zijn. Waarom dan wel gebruiken? Het is snel en makkelijk. Tot nu toe ben ik alleen maar geschrokken van de hoeveelheid mijten ook na een mierenzuurbehandeling.

Maak in de deksel van een bekertje (200 ml of zo iets) een stukje gaas waar wel mijten doorgaan maar geen bijen.
Doe in het bekertje een half kopje bijen, deksel erop en schep op het gaas 1-1 1/2 eetlepel poedersuiker (op de bijen dus). Schud een minuut :?: en strooi de poedersuiker op een wit stuk papier. Geef de bijen terug aan het volk (geen enkel probleem, geen dode bijen). Tussen de poedersuiker zijn (eventuele) mijten makkelijk terug te vinden.

De laatste keer meer dan 15 mijten nà een mierenzuurbehandeling maar meer dan 30 heb ik er ook gezien. Er zijn ook imkers die er geen vonden. Dat eerste vind ik toch verontrustend en maakt mij extra alert op de noodzaak van een vervolg behandeling.
Rob Plomp

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: mijtval

Bericht door Robbert » wo 06 okt 2010, 22:14

@Ad,

Nou ja dan iets later dan het voorjaar. Maar ik heb constant het probleem dat wat ik geleerd heb op de cursus weer tegen gesproken wordt door andere imkers. Kan me voorstellen dat veel beginners het zeer verwarrend vinden. Gelukkig ben ik eigenwijs en heb ik een enorme hoeveelheid analytisch vermogen om te kunnen waarnemen en te leren.

Ik ga het zien in het voorjaar, zegge mei, met een deel van de darrenraat weg te snijden. Ik ga wel controleren wat ik dan geoogst heb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten