Sponsdoek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Sponsdoek

Bericht door Ilke » za 14 aug 2010, 17:27

Nog even ingaand op het onderwerp dat gestart is over de Liebig dispenser:
Ik gebruik dus sponsdoekmethode en in Bijenhouden hoe doe je dat, staat bij het aantal keer behandelen idd: "2-4x uitvoeren met tussenpozen van 4-7 dagen. Als na het inwinteren nog een lange behandeling volgt, is één korte behandeling na de laatste honingoogst voldoende"

Nu is het mijn eerste volkje en ik heb dus geen honingoogst. Ik dacht dat inwinteren ca. half september is. Dus als ik 4x sponsdoekmethode uitvoer met 7 dagen ertussen dan zit ik al een eind in september. Zit nu dus met de vraag: op welke momenten precies bestrijden? Heb al het boek, de folder van Bijen-wur en de cursus van NBV doorgelezen, maar kom er niet veel mee verder. Moet ik nu 2-4x behandelen, beginnen met voeren, en dan nog 1x na het inwinteren? Of nu 1x, vervolgens meteen beginnen met voeren, en dan in september 2-4x (wat dan door zou lopen tot in oktober)??

Gezien ik toch ook mijn twijfels heb bij de veiligheid van sponsdoekmethode voor mijn bijen zit ik ook te twijfelen evt een andere methode te gebruiken als behandeling na het inwinteren. Weet iemand hier wat meer zinnigs over te zeggen?

groeten, Ilke
Vriendelijke groeten, Ilke

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sponsdoek

Bericht door m.kolsters. » zo 15 aug 2010, 12:40

Het gebruik is veel te veel, 2 maal maar en met tussen pozen van 3 weken of moeten je bijen dood.
Je begind nu (vandaag) je bent al 2 weken over tijd.
En als er over 5 weken nog varo op de plank licht nog een keer behandelen.
Tinus Kolsters

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Sponsdoek

Bericht door Ilke » zo 15 aug 2010, 17:33

Ben idd iets later met bestrijden. Ik zou net als mijn coachende imker nassenheider gebruiken, maar kon niet eerder aan vulflesje komen en wilde ook niet nog later beginnen (hij begint op zn vroegst volgende week en dan kan ik ook pas aan een vulflesje komen). Daarom ben ik dus 'uitgeweken' naar sponsdoek, maar wil ook schade aan mijn volk voorkomen. Maar dan doe ik nu een eenmalige behandeling van 30ml MZ op sponsdoek en voer ik over 3weken nog een behandeling met nassenheider uit.
Vriendelijke groeten, Ilke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten