oorwurm en varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Ilke » za 21 aug 2010, 18:38

Heb mijn volkje eind mei gekregen, toen een aantal weken varroalade er onder laten zitten en heb niet één oorwurm gehad. Wilde nu voor en na varroabestrijding gaan tellen dus plank er weer onder geschoven: tientallen oorwurmen! Ze voelen zich er blijkbaar erg thuis, maar ik wil ook wel graag een beeld van de mijtenpopulatie in mn volk. Tot nog toe weet ik niks :think:
Vriendelijke groeten, Ilke

Gebruikersavatar
André
Berichten: 12
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 23:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door André » vr 24 sep 2010, 12:53

Een beetje vasaline op een papiertje spuiten en deze op de lade leggen ,de mijten blijven plakken en al het andere grut heeft er een hekel aan dus wordt het tellen makkelijker.
Vasaline hout ook bloedluizen buiten het broedhok van vogels dus kan voor meerder dingen worden gebruikt.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Bijenhoudster » za 02 okt 2010, 18:45

jukilo schreef: Af en toe vind ik op de schuiflade ook halve oorwurmen dus de bijen zijn er niet allemaal even gek op/mee...
Ik zag gisteren een bij met een levende oorworm slepen. Dat was wel via gat in dekplank dus of die oorworm toevallig daar op haar pad kwam of echt vanuit de kast naar buiten is gebracht weet ik niet.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Bart de Coo » zo 03 okt 2010, 10:04

Ik moest gisteren een observatiekast vullen voor een markt. Ik nam de dekplank van het volk af en er liepen nogal wat oorwurmen rond. Er kwam er eentje bovenop een bovenlat van een raampje terecht. Het beest werd onmiddellijk aangevallen door een paar bijen. Het arme oorwurmpje wist nog maar net het vege lijf te redden door gauw de kast uit te rennen.

Bart

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Bijenhoudster » di 05 okt 2010, 20:20

André schreef:Een beetje vasaline op een papiertje spuiten en deze op de lade leggen

Vaseline die je kan spuiten dat ken ik niet, waar koop je dat, of verdun je dit zelf?

Ik zou toch nog wel eens de varroamijten willen checken na het lezen van de nieuwe bestrijdingsbrochure. Ik heb 2 mierenzuurbehandelingen gegeven maar doordat ik een maand weg was zat er best een lange tijd tussen. Is een rand met vaseline insmeren genoeg, kunnen ze niet van boven naar beneden vallen op de lade waardoor ze dan nog die mijten eten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten