oorwurm en varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jukilo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 22:45
Contacteer:

oorwurm en varroa

Bericht door jukilo » di 17 aug 2010, 16:01

In de bijenstal hou ik de 3 bijenvolken in de gaten met camera's met infrarood en nu is mij opgevallen dat waar veel oorwurmen op en bij de kast zitten er nauwelijks varroamijten te vinden zijn. De oorwurm is alleen s'nachts actief en dus goed te zien met de infrarood camera's. Is er iets bekent over deze varroabestrijders?!

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door petro » wo 18 aug 2010, 00:11

Ik had ze voorheen ook al in de schuiflade's.Ze eten de gevallen varroa en niet die op de bijen.Dus voor bestrijding van generlei waarde.
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Bart de Coo » do 19 aug 2010, 00:25

Voor de bestrijdijding zijn ze dus in zoverre 'waardevol', dat de aanwezigheid van oorwurmen het beeld van de mijtenval ernstig vertekent. Als er oorwurmen over je schuifla rondlopen, heb je geen idee hoeveel mijten er gevallen zijn. Die zijn immers opgegeten.

Bart

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Arnold » do 19 aug 2010, 22:03

schuiflade maak ik schoon voordat ik ga bestrijden. en zover ik weet is er op onze stand geen oorwurm. alleen is daar wel de wasmot actief.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

jukilo
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 22:45
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door jukilo » do 19 aug 2010, 22:08

Maar als de oorwurm over het rooster loopt op zoek naar mijten voorkomt hij wel dat de mijten niet weer op andere bijen gaan zitten. Dus zal de aanwezigheid van oorwurmen zeker niet schadelijk zijn lijkt mij. Af en toe vind ik op de schuiflade ook halve oorwurmen dus de bijen zijn er niet allemaal even gek op/mee...

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Astrid Schoots » vr 20 aug 2010, 09:48

Jukilo zegt:
"Maar als de oorwurm over het rooster loopt op zoek naar mijten voorkomt hij wel dat de mijten niet weer op andere bijen gaan zitten."

Een varroamijt die eenmaal naar beneden is gevallen is niet meer in staat tot reproductie of ander bijenongerief: in die zin levert de oorwurm geen 'voordeel'. Maar oorwurmen horen gewoon bij de natuur; dat ze het inzicht in de hoeveelheid afgevallen varroa minder maken is jammer, dus vaker in de schuifla kijken.
Astrid
:b10:

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door willem » vr 20 aug 2010, 15:13

Astrid Schoots schreef:........, dus vaker in de schuifla kijken.

Of op het juiste tijdstip, en de diagnoseplank hiet langer dan drie dagen achtereen gebruiken. :icon-wink: :o
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door AndreasH » vr 20 aug 2010, 15:49

@willem,

Hoe dat zo? Niet langer dan 3 dagen?? Dan weten de oorwurmen waar ze varroa's kunnen halen en sturen ze hun broertjes en zusjes er ook op af (gelijk wespen) ? :lol:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door willem » vr 20 aug 2010, 16:39

AndreasH schreef:@willem,

Hoe dat zo? Niet langer dan 3 dagen?? Dan weten de oorwurmen waar ze varroa's kunnen halen en sturen ze hun broertjes en zusjes er ook op af (gelijk wespen) ? :lol:

In één keer helemaal goed ! Geld ook voor mieren, ze ervaren dat dan als vaste voerplaats.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: oorwurm en varroa

Bericht door Jeroenvt » vr 20 aug 2010, 20:22

willem schreef:
Astrid Schoots schreef:........, dus vaker in de schuifla kijken.

Of op het juiste tijdstip, en de diagnoseplank hiet langer dan drie dagen achtereen gebruiken. :icon-wink: :o

Beetje lastig met Thymovar, werkt met gesloten lade en moet zes weken liggen. Maar met 2-liter voerbakjes moet ik toch iedere avond even langs, dus kan ik meteen iedere avond even de lades checken en schoonvegen.

Op de moestuin wil ik trouwens graag oorwormen, ze eten ook luis. Daartoe hang ik oorwormenpotjes op.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten