Darren en Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Darren en Varroa

Bericht door Leo van der Heijden » ma 14 mei 2001, 22:08

19-8-2001 no 16
verstuurd 14-05-2001 23:46
--------------------------------------------------------------------------------
Maarten jij schreef "De nieuwerwetse methode van darrenraat inhangen stimuleert darrenbroed dat er echter vervolgens weer uitgetrokken wordt".
Dat heb ik ook gemerkt. Een week geleden het darrenraam bekenen en 100% vol met dikke larven. Vandaag verwachte ik dan ook een volledig verzegeld darren raam te kunnen oogsten. Wat schetst mijn verbazing als blijkt dat 1/3 deel van de cellen leeg is of weer voorzien is van een eitje. Van verschillende cellen was het dekseltje open geknaagd en zat er een half opgegeten larve in. Ik vraag mij af of dit komt door eiwit gebrek? of waren ze niet toe aan zoveel darren in het volk. Of waren de larven zo aangetast door de Varoa dat de bijen de larven hadden geruimd omdat ze niet levensvatbaar genoeg waren? In de overgebleven cellen zaten veel Varoa mijten. Deze mijten op deze manier er toch maar uitgevangen.
Vervolgens schrijf jij "Ze kunnen zoveel darren kweken als ze zin hebben en die mogen vervolgens met de aan hen klevende darren (mijten bedoel jij waarschijnlijk) zo ver mogelijk weg vliegen.
Of zie ik het verkeerd?" Volgens mij zie jij het verkeerd. Uitvliegende darren nemen echt te weinig mijten mee naar buiten om het besmettings niveau te verlagen. De mijten verlaten na het uitkomen van de dar deze om weer in het broed te kruipen. Je kweekt op deze manier veel Varoamijten in je volk. Als er veel Varoamijten in het volk zitten zullen ook de uitvliegen de bijen (waaronder darren) Varoamijten bij zich dragen waarmee ze wel andre volken kunnen besmetten.
Leo.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Darren en Varroa

Bericht door maartenkleijne » vr 18 mei 2001, 22:12

19-8-2001 no 14
verstuurd 18-05-2001 11:27
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb begrepen dat mijten die in de cellen gaan om zich daar voort te planten toch door werksters daar 'gebracht' moeten worden. Dat wil zeggen dat mijten die op werksters geboren zijn toch een hogere voortplantingskans hebben in het eigen volk. Darren lopen weliswaar een aantal dagen binnen rond maar als ze eenmaal gaan vliegen zijn ze voor een deel 'gevlogen' en worden deels weer vervangen door darren van elders. Het lijkt mij zinvol eens met een goed vergrootglas te gaan obeserveren hoeveel mijten ik kan zien op de bijen op de vliegplank en of er bij darren meer te zien zijn dan bij werksters. Blijft boeiend.
In 'Bijen' van mei blz 138 staan in dit verband een paar aardige opmerkingen van van Iersel over bouwramen.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Darren en Varroa

Bericht door Leo van der Heijden » vr 18 mei 2001, 22:13

19-8-2001 no 16
maarten,
Ik ben zelf aan het stoeien met de varroa bestreiding dmv. de darrenvangraat methode gecombineert met de zwermverhindering. Ik weet niet hoeveel imkers van het imkerforum deze methode ook toepassen maar ik zou graag wat ervaringen willen uitwisselen. Het op-eten/uittrekken van aangeboden darrenbroed hebben wij al hierboven bescheven. Ook heb ik al gemeld dat ik nogal eens last heb van kalkbroed in mijn vangraam. Jij dacht dat dit te maken had met het niet op temperatuur kunnen houden van het broednest. Zou het ook kunnen zijn dat de bijen een heel raam met aangeboden darrenbroed niet goed willen accepteren. Frans van Tongeren schreef laatst ook al dat hij een raam met broed uit een dubieus volk niet in een goed volk hangt omdat dit problemen kan geven. (in zijn geval doppen). Kan het niet zijn dat het volk niet toe is aan zoveel open darrenbroed dat het daarom dit broed niet goed verzorgt en dat dit resulteerd in kalkbroed?
Jij schreef "Ik heb begrepen dat mijten die in de cellen gaan om zich daar voort te planten toch door werksters daar 'gebracht' moeten worden"
De varroa mijt lift mee op volwassen bijen totdat ze een geschikte cel vinden om in te stappen. Dit meeliften kan zowel op werksters als op darren. Je schrijft zelf dat darren een tijd door de kast lopen. Tijdens deze tocht loopt de dar ook over openbroed wat het instappen mogelijk maakt. Voor het instappen is het dus niet van belang of de mijt op een dar zit of op een werkster. Voor de horizontale verplaatsing (de verplaatsing van mijten van het ene naar het andere volk)kan het in het belang zijn van de mijt om juist wel op een dar mee te liften. darren vliegen verder en komen makkerlijker in andere volken. Dit is in het belang van de varroamijt om inteelt tegen te gaan. Ook is dit een overlevingsstrategie voor als het bijenvolk op instorten staat. Varroa mijten die dan naar andere volken uitwijken kunnen weer een nieuwe populatie opbouwen. naar de besmetting van volken van buiten af is nog weinig ondezoek gedaan. Toch wordt er gesproken van een mogelijke besmetting van 5 mijten per dag. Als ik begin juni mijn volken bijna vrij heb van varroa mijten en vanaf dat moment komen er per dag 5 mijten binnen dan heb ik eind september (4*30*5=600) 600 mijten binnen gekregen die zich ook nog vanaf de eerste dag dat ze binnenkomen gaan vermeerderen. Dat verklaard wel waarom ik aan het einde van het jaar ineens zoveel mijten vind op de varroa lade. Een aanvullende besrijding is dan ook nodig. Thymol of Mierenzuur?
mvg Leo.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Darren en Varroa

Bericht door Leo van der Heijden » vr 18 mei 2001, 22:13

19-8-2001 no 16

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Darren en Varroa

Bericht door maartenkleijne » do 05 jul 2001, 22:14

Al met al wordt me steeds meer duidelijk dat het aantal darren en de wijze van beleggen van darrenraat heel onnatuurlijk is.
Het geven van kunstraat remt het leggen van darreneitjes. Om van het koppen van darrenbroed maar niet te spreken. De nieuwerwetse methode van darrenraat inhangen stimuleert darrenbroed dat er echter vervolgens weer uitgetrokken wordt.
Mijn vermoeden is dat er in onze volken structureel onnatuurlijk weinig darren zijn.
Gezien de voorkeur van varroamijten voor darrenbroed is het denkbaar dat te weinig darren automatisch een overdosis varroamijten
op in de imme geeft. Immers: normaal hebben darren een overdosis mijten bij zich die ze vervolgens verspreiden in een straal van meer dan tien km., weliswaar ook naar andere volken maar grotendeels vallen ze waarschijnlijk ten prooi aan predatie, met mijten en al.
De methode om de bijen de broedkamers helemaaal zelf te laten bouwen zonder voorbouw spreekt mij daarom aan. Ze kunnen zoveel darren kweken als ze zin hebben en die mogen vervolgens met de aan hen klevende darren zo ver mogelijk weg vliegen.
Of zie ik het verkeerd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten