Varroa discussie.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gesloten
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Varroa discussie.

Bericht door Romée van der Zee » do 14 dec 2000, 21:05

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 14-12-2000 21:57
--------------------------------------------------------------------------------
De periode die Lijftogt sr. beschrijft is meen ik aanzienlijk korter dan 15 jaar. De volken zijn er niet meer, omdat hij wegens gevorderde leeftijd met bijenhouden moest stoppen.
Zijn zoon heeft, alhoewel hij zelf geen bijenvolken heeft, het werk voortgezet. Hij pleit voor bijenhouden vanuit een ecologische invalshoek. Hij geeft ook hoog op van talrijke imkers die zonder acariciden bijen houden, o.a. de door jou bedoelde imkers op Texel. Hij wil daarmee een soort wascooperatie vormen. Al verneem ik daar al enige tijd niets meer van.
Je zult begrijpen dat ik enige interesse had in hun benadering. Ik vroeg om inzage in zijn gegevens. Daarbij ging het me om hoeveel imkers, welke methode, hoelang overleefden de bijenvolken het.
Teleurstellend was het dat inzage niet mogelijk bleek. Lijftogt jr. vond dat het stadium van bewijzen allang voorbij was, omdat zijn vader dit al gedaan had. Ik moest er maar op vertrouwen dat hij geen praatjes verkocht. Dit boezemde mij weinig vertrouwen in.
Misschien dat iemand anders die nadere uitleg nog eens kan geven.
Wat betreft Lijftogt sr.
Ik vind dat hij een op zichzelf belangrijke factor, dracht, overwaardeert. Jij (Maarten)wilt bv met je volken naar de hei. In de benadering van de Lijftogts is dit een fout omdat je dan gebruik maakt van een monocultuur, met alsgevolg een eenzijdige stuifmeel opname.
Zij vergeten daarbij, dat bijen duizenden jarenlang piekdrachten hebben binnen gehaald. bv linde.
Voor mij ligt het lukken van Lijftogtsr. experiment in de broedstop en in een zelfregulering van de mijtenpopulatie door inteeltschade met als gevolg toegenomen onvruchtbaarheid. Dit laatste wordt in onderzoek ook wel beschreven. Het is typisch een mechanisme dat door bestrijding geen kans krijgt om zich te manifesteren.
Ik ben benieuwd of jij je bijenvolken in leven houdt. Ik sluit het niet uit.
R.
Ik heb bewondering voor de eigenzinnigheid van Lijftogt sr. Hij liep daarbij tegen heilige huisjes op, maar werd niet ontmoedigd. In de tijd (ik geloof rond 1985) dat hij begon met mijten tellen op de onderleggers, deed ik dit ook, jarenlang, bij 3 volken. Ik was minder extreem dan hij, want ik behandelde de bijen begin augustus met mierenzuur. Ik heb aantallen van 9000 dode mijten uit een volk in 2 weken tijd op de onderlegger gehad. Zo'n volk bleef goed halen.
Opmerkelijk was dat zijn tellingen sterk afweken van die van mij. Maar dat kan aan de verschillende behandeling liggen.
R.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Varroa discussie.

Bericht door maartenkleijne » do 14 dec 2000, 21:06

maartenkleijne
Deelnemer # 14
Verstuurd 14-12-2000 23:04
--------------------------------------------------------------------------------
ik weet niet wat waar is: ik had hem van de week aan de telefoon en toen vertelde hij dat het experiment inmiddels 15 jaar loopt.
Trouwens ik ga mijn volken niet naar de hei brengen maar toevallig staan ze er vlak bij.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Varroa discussie.

Bericht door maartenkleijne » do 14 dec 2000, 21:07

Varrao discussie
Er is veel discussie over selectie van varroa resistentie, c.q. de onmogelijkheid voor de immes zonder aktieve chemische bestrijding te overleven.
In het boekje Bijenvolken en Varroamijten in Samenleving uit 1993 beschrijft S.G. Lijftocht uit Olst hoe hij op zijn imkerij Fortmond imkert zonder enige varroabestrijding. Inmiddels heeft hij dat al 15 jaar met goed gevolg volgehouden.
Zijn methode berust op drie hoofdzaken:
-variatie in dracht vooral stuifmeel voor gezonde bijen en voor optimale broedverzorging
-natuurzwermen gekoppeld aan broedpauzes, hetgeen schadelijk is voor varroa
-vermijden van monocultures of elke situatie waarin haaldrift ten koste kan gaan van de broedverzorging.
Bewuste selectie op varroaresistentie vindt niet plaats met de stand van 4-5 volken, maar onwillekeurig toch wel omdat er wel eens een volk aan varroa ten onder gaat.

Uitgangspunt is dat jaarlijkse chemische bestrijding niet alleen resistentie tegen die middelen bevordert maar ook een varroa stam doet ontstaan die een extreme voortplantingssnelheid ontwikkelt. Dit nog afgezien van de (angst voor) gifresiduen in honing en was.

De nadelen van zijn systeem zijn:
-lagere en vooral langzamere honingproductie door
.minder haaldrift
.kleiner aantal bijen in het volk omdat gemiddeld 15% van de jonggeboren bijen aan varroa ten onder gaat.
-het principiele zwermimkeren. Op Texel doen trouwens een aantal echte zwermimkers ook niets aan varroabestrijding en met goed gevolg, althans met honderden kilo's borage en zeeaster honing.

Zoals gemeld wil ik zelf een varroaresitent a.m.m. ras gaan selecteren.
Daarbij hoort de stelling dat chemische bestrijding van de varroa uiterlijk over 5 jaar in Europa achterhaald zal zijn zoal niet wettelijk verboden. (Zoals de malaria mug ook nooit is uitgeroeid door DDT.) Zeker als in de praktijk bewezen wordt dat het heel goed zonder kan, zoals al door de heer Lijftogt de afgelopen 15 jaar een beetje is aangetoond.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Varroa discussie.

Bericht door Romée van der Zee » vr 15 dec 2000, 21:07

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 15-12-2000 00:29
--------------------------------------------------------------------------------
Dat experiment moet op iets anders slaan, maar niet op de bijen van zijn vader. Die zijn er al jaren niet meer. Vraag het hem maar met zoveel woorden.
Omdat je elders schreef 'Daarna is het heidehoning halen alleen voor de volken die daar nog puf in hebben', dacht ik dat je naar de hei ging. Ik ging dit jaar wel en had evenals vorig jaar een redelijke portie vossebes erdoor, dat zou tenminste de wat korrelige kristallisatie verklaren. En ik heb gezien dat ze erop vlogen. Toen ik in Groningen woonde stond naast ons huis de koolzaad. Ik zag tot mijn verbazing elke dag bijen op het riet vliegen en daar stuifmeel verzamelen. Zelfs bij een geweldig aanbod van stuifmeel, wordt door bijen daarnaast nog ander stuifmeel gezocht. Daar is overigens veel literatuur over.
Mij lijkt een goed, gevarieerd, stuifmeelaanbod van groot belang. Het is me te eenvoudig om het overleven van bijenvolken te reduceren tot -vooral- die factor.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten