Darrenraat methode, tsja.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Darrenraat methode, tsja.

Bericht door Romée van der Zee » wo 20 dec 2000, 21:38

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 20-12-2000 16:42
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Piet,
Jij spreekt over de eigenlijke betekenis van resistentie. Ik heb daarom de begrippen aanpassing, resistentie en tolerantie, zoals in de Oosthoek Encyclopedie omschreven, in een apart bericht op dit forum weergegeven.
Binnen deze omschrijving is de tegenstelling tussen aanpassing en resistentie niet aanwezig.
Uiteindelijk maakt het mij ook niet uit of onze bijen tolerant of resistent zijn tov de varroamijt. Als ze het maar zonder inzet van bestrijdingsmethoden van menselijke herkomst kunnen overleven.
Verder ben ik met je eens dat het om aanpassing (jij zegt resistentie) gaat. Mijn voorkeur voor de apis m.m. is ingegeven door twee redenen:
1. Het verdwijnen van de apis m.m. betekent een verschraling van de biodiversiteit.
2. Uit beperkt onderzoek blijkt dat de apis m.m. broed minder geinfesteerd wordt dan dat van exoten.

Tegen Hennie wil ik nog opmerken dat een zuivere apis m.m. niet bestaat. Ik heb elders op het forum (onder bijenrassen) al geschreven dat ik onder de apis m.m. versta een voortzetting van dat bijenras. Als er grote verstoringen zijn, dan zal die apis m.m. na enige tijd sterk gaan verschillen van de vroegere vorm.
Romée

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrenraat methode, tsja.

Bericht door H.S. Kok » za 23 dec 2000, 21:40

H.S. Kok
Deelnemer # 28
verstuurd 23-12-2000 15:47
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb twee vragen:
1. Wordt de hogere besmettingsgraad van darrenbroed door varroamijten niet veroorzaakt doordat darrenbroed meer voedsel nodig heeft en daardoor veel vaker bezocht wordt door werksters dan werksterbroed ?
2. In Deutsches Bienen Journal van April '94
wordt een torretje van de familie der Curculionidae beschreven wat leeft in wasmul, die verantwoordelijk is voor de aangevreten varroamijten. Bijen zouden met hun stompe kaken niet in staat zijn soortgelijke beschadigingen aan mijten toe te dienen. Het beestje is volgens beschrijving s'nachts actief op jacht en wel selectief op "zwangere" wijfjes. Het insekt wat tot dan toe onbekend was heeft een naam gekregen "Varroaphaga aprilli Kaschek" en men vermoedde dat het insekt door import uit het gebied van Apis Cerana afkomstig is.
Is een van de forumleden iets meer bekend over meer recentere wetenwaardigheden van dit beestje in het bijzonder over het inzetten ervan voor de biologische bestrijding van de mijt?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrenraat methode, tsja.

Bericht door Oude Essink » zo 24 dec 2000, 21:41

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 24-12-2000 15:28
--------------------------------------------------------------------------------
De grotere aantrekkingskracht van darrenbroed voor de Varroamijt schijnt een kwestie van geurstoffen te zijn; daar komt bij, dat het popstadium van darrenbroed een aantal dagen langer duurt waardoor de productie van jonge Varroa's hoger ligt.
De Varroaphaga.. (lett.:Varroavreter) ken ik niet; iemand anders misschien?
gr. hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten