Selektie.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Selektie.

Bericht door Minne Bonnema. » ma 25 dec 2000, 21:07

L.S.
Om deze discussie wat te volgen,heb ik deze even uitgeprint,zie daar 12 bladzijden vol. De wens van ons allen mag ik wel zo formuleren ; wij willende varroamijt het liefst weer zien waar hij is weggekomen,maar Piet heeft gelijk door te schrijven dat ze dat zelf wel uitmaken waar ze thuis horen.
Dat de apis cerena met de varroamijt kan leven door een natuurlijke selectie van bij en mijt is bekend (schrijft ook Romee).
Zoals vanzelf spreekt,verloopt de natuurlijke selectie veel langzamer dan een kunstmatige (behoudens uitzonderingsgevallen)
Wat wij als bijenhouders willen is een kunstmatige selectie(veronderstel ik)
En wel op een zodanige wijze dat we er zelf nog voordeel van kunnen hebben, het moeiteloos kunnen beheersen van het hedendaagse varroa probleem.
Maar dat zal wel, naar mijn inzien, geleid worden door commerciële belangen,
het Russische moeren project in Amerika als voorbeeld,lukt dat dan hoeft men geen geld meer uit te geven voor bestrijdingsmiddelen, kassa?
In de praktijk staat de hobby imker bij dergelijke grote projecten meestal langs de zijlijn,maar kan mettertijd wel mee profiteren.
Het is een utopie te denken dat de Ambrosiushoeve iets dergelijks zou opzetten.Als hobbyist moeten we het wel van variaties en mutaties bepaald door de toevalsfactoren hebben.Toch nog iets, zo in deze winterdagen om van te dromen,: wat zou het een happening wezen voor de bijen en je zelf als zoiets op jouw bijenstal zou gebeuren.
Goed uiteinde en de beste wensen voor 2001.
Minne. Eko-bijker.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Selektie.

Bericht door Ria van den Berg » wo 10 jan 2001, 21:46

Ria van den Berg
Deelnemer # 22
verstuurd 10-01-2001 04:01
--------------------------------------------------------------------------------
zoals ik deze week al op de zoemlijst schreef, is volgens twee Australische onderzoekers de varroa op de europese honing bij niet dezelfde als de Varroa jacobsoni die op Apis cerana in o.a. Indonesie voorkomt.In de Proceedings van Apimondia 99 in Vancouver staat een stuk van Denis L.
Anderson & John W. Trueman uit Australia : Are There Different Species Of
Varroa jacobsoni ?
Zij schrijven o.a. dat de varroa van Apis cerana uit Java zich niet kan
voortplanten op het broed van de Europese A. mellifera. Ze hebben DNA
onderzoek gedaan .
Zij onderscheiden nu Varroa jacobsoni uit Maleisie en Indonesie en 4 nieuwe
soorten, waarvan er drie op de Philipijnen voorkomen en als vierde de beide
Japan-Thailand en Korea types.
Als ik het hele verhaal goed begrijp, zijn de Europese varroa en de
Noordamerikaanse dus toch niet zo verschillend.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Selektie.

Bericht door Minne Bonnema. » zo 14 jan 2001, 21:47

Minne Bonnema
Deelnemer # 37
verstuurd 14-01-2001 17:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ria.
Hoewel ik geen wetenschapper ben, nog het artikel van Dennis L heb gelezen,begeef ik me toch maar met dit schrijven figuurlijk gesproken op het gladde ijs.
Dat de Varroa op Europese A.melifera niet de zelfde is als op de Apis Carana van o.a. in Indonesië is helemaal niet verwonderlijk.
Want worden groepen individuen van de zelfde soort o.a. de bijen die met de Varroa mijt leven gescheiden door b.v. oceanenvorming, met bijen die al of niet er mee kunne leven,dan ontwikkelen de gescheiden groepen, zich door aanpassing aan de gewijzigde omstandigheden, na verloop van tijd (miljoenen jaren) soorten die niet meer in staat zijn nakomelingen te verwekken bij de andere soort.Apis Carena contra Apis Melifera, Varroamijt contra Varroamijt.
Dat de Europese Varroa niet zoveel zou verschillen met zij Noord Amerikaanse soort genoot kan haast niet anders,want als ik het goed heb is de Apis Melifera indertijd door de landverhuizers meegenomen daar naar toe en dat is nog niet zolang geleden.Maar een feit is dat de Varroamijt zich toch maar mooi heeft aangepast aan de A.melifera om zich in dat broed te vermenigvuldigen.
Dit wordt in stand gehouden door de mens hemzelf,door ze te bestrijden en de bijenvolken op een kunstmatige manier op deze wijze te behouden.
Er komt geen natuurlijke selectie tot stand.
Als ik hier uit het raam kijk is al het land nog groen, dat is zoals ik weet in Canada om deze tijd wel anders.
Minne. Eko bijker


Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Selektie.

Bericht door Ria van den Berg » ma 15 jan 2001, 21:49

Ria van den Berg
Deelnemer # 22
verstuurd 15-01-2001 22:51
--------------------------------------------------------------------------------
Het Russische moeren project in Amerika als voorbeeld,lukt dat dan hoeft men geen geld
meer uit te geven voor bestrijdingsmiddelen, kassa? schrijft Minne Bonnema. Ik denk dat dat niet helemaal waar is. Zelfs in Amerika beginnen ze in te zien dat het gebruiken van bestrijdingsmiddelen een eindeloze spiraal is. Het is moeilijk om geld te vinden voor niet chemische bestrijding. Het geld zit bij de chemigiganten en niet in de bijenhouderij. De overheid heeft zich de laatste jaren teruggetrokken.. Daarom ben ik heel enthousiast over elk project dat wordt aangepakt.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Selektie.

Bericht door Romée van der Zee » di 13 feb 2001, 21:50

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 13-02-2001 12:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ria,
Nog een late reactie op jouw opmerking over de verschillende variaties van varroamijten.
Denis L. Anderson komt tot de conclusie (gepubliceerd 2000) dat er aanzienlijke genetische verschillen zijn tussen de V. Jacobsoni die voorkomen in de apis cerana volken in Azië Hij acht het waarschijnlijk dat die het gevolg zijn van een langdurige wederzijdse aanpassing tussen bij en parasiet.
Maar 2 van de 18 genetisch verschillende varroarassen zijn er met succes in geslaagd om over te schakelen op de apis mellifera, onze honingbij. Deze twee rassen, het Japan/Thailand type, en het Koreaanse type komen beiden, naast elkaar in de VS. voor. Ze worden aangeduid met respectievelijk het J(apan) en het R(usland) genotype. De Koreaanse mijt wordt, om het ingewikkeld te maken, ook wel eens aangeduid als het GER genotype. Anderson en Trueman stellen voor ze te noemen naar het land van herkomst.
Het Koreaanse genotype heeft wereldwijd de grootste verspreiding. Omdat beide typen sterk verwant zijn, en nu naast elkaar voorkomen, mag verwacht worden dat er kruisbevruchting ontstaat. Op dit moment wordt DNA onderzoek gedaan met de bedoeling dit op te sporen.
Een interessante vraag, aldus Anderson, is waarom maar 2 typen varroamijten op de apis mellifera zijn overgestapt. De verwantschap tussen de diverse mijten is n.l. groot. Onderzoek naar het Vietnamese genotype dat zich uitsluitend op de apis cerana reproduceert, en het Koreatype dat aanwezig is op de in Vietnam ingevoerde apis m. wijst uit dat beide typen geheel geïsoleerd van elkaar blijven voortbestaan. Als nu de reden gevonden kan worden waarom de ene mijt zich wel, en de andere zich niet, op de apis m. kan reproduceren, dan levert dit wellicht methoden op om de Korea- en Japan/Thailand typen te controleren zonder chemische bestrijding.
Dat die mogelijkheid steeds maar verwaarloosd wordt roep ik al heel lang.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten