Amerikaans Vuilbroed.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Amerikaans Vuilbroed.

Bericht door Oude Essink » do 18 jan 2001, 21:57

In de loop van de maand zal een gesprek plaatsvinden van de Bedrijfsraad voor de bijenhouderij (zoals u weet zitten daar vertegenwoordigers van alle bonden in) met het ministerie LNV (landbouw). Onderwerp: het beleid bestrijding Am.Vuilbroed in 2001.
In 2000 is er het een en ander goed fout
gelopen (zie mijn bericht van 20-11). Als het ministerie haar (wan)beleid van 2000 voortzet en alleen zieke volken ruimt die door Lelystad als ziek worden aangemerkt en geen gelden beschikbaar stelt voor preventieve maatregelen en screeningsactiviteiten, zitten wij imkers met een niet gering probleem. In 2000 is er aan preventie en stoppen van uitbreiding van besmetting niets gedaan; als wij imkers dit zelf moeten oppakken en bekostigen zal dit een fikse uitgavenpost in ons kosten/baten boekje betekenen. Het op zijn beloop laten zal bij de eerste de beste uitbraak desastreuse gevolgen hebben voor onze bijen en alles wat daarmee samenhangt. Een honingmonster-
onderzoek ongesubsidieerd zal tussen de fl.50,- en de fl.85,- gaan kosten (definitieve bedragen worden binnenkort bekend); zo'n onderzoek is het enige middel om zeker te zijn van het al of niet besmet zijn van een bijenvolk; handelen met een besmet volk is uitermate riskant voor verdere verbreiding van een besmetting. Een imker die bijenmateriaal of teeltmateriaal koopt moet zich tien keer bedenken als hij/zij dit doet zonder verklaring van zuiverheid van het betreffende volk. Dit legt zowiezo een druk op bijen- en teelt-materiaalverkopers voor een verklaring te zorgen dat zijn volken vrij zijn van besmetting. Ook zij die contacten hebben gehad met besmet bevonden bijen of binnen de drie km.straal daarvan wonen, zouden onmiddellijk hun bijen moeten laten controleren.
Ik hoop, dat de bedrijfsraad goede zaken zal kunnen doen bij de komende besprekingen en waar nodig zelf met oplossingen komt (al kan dat hard aankomen); zoals het in 2000 ging gaat het goed fout. Ik weet overigens dat de bedrijfsraad intens met deze zaak bezig is en alleen al daarom wens ik ze sterkte en sukses.
hennie oes

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed.

Bericht door Jan Kruit » vr 16 feb 2001, 21:54

Jan Kruit
Deelnemer # 45
verstuurd 16-02-2001 08:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hier nog iets m.b.t. Amerikaans Vuilbroed. Tijdens een veragdering van de Imkersvereniging Ter Apel en omstreken stelde het bestuur voor om een videofilm te bekijken van het bijeninstituut te Celle. Het betrof een film waarin de bestrijdingsmethode AVB geheel uit de doeken werd gedaan. De methode die daarin beschreven werd was als volgt:
-De ziekte werd geconstateerd.
-Er vond controle plaats door een deskundige.
-Monster werden genomen en onderzocht in het laboratorium.
-Nadien werd een behandelingsplan afgesproken.
-Afvegen van de volken in schone kasten.
-Deze laten hongeren in een afgesloten kast en koele ruimte.
-Raten materiaal vernieten.
-Het reinigen van het kastmateriaal met een hete loog oplossing (NaOH oplossing geconcentreerd).
-Tevens het reinigen van al het andere materiaal.
-De uitgehongerde volken terug op kunstraat terugplaatsen.
-Wederom onderzoek van monsters in het laboratorium.
Nu de moraal van dit verhaal.

De vraag werd gesteld waarom deze film?
Het bestuur had deze film ter beschikking gekregen van het bestuur van de Kring Groningen. Door de ontwikkelingen, bij de overheid, t.a.v. het beleid om AVB aan te pakken, dit als oplossing te keizen.
Er was zelfs al een kostenplaatje gemaakt voor de aanschaf van een aanhanger, kookpotten, beschermende kleding etc.

En nu het mooiste van verhaal.
Dit voorstel is ook mee genomen richting het HB van de VBBN. Dit zonder dat dit is besproken met de leden van de Kring Groningen.

De film heb ik gezien. Aangezien ik reeds een aantal jaren in imkerend Nederland heb rond gekeken lijkt mij dit niet de oplossing om tot een verantwoorde bestrijding van AVB te komen.
De landelijke Imkersverenigingen moeten zich sterk maken om de Overheid duidelijk te maken dat de oorspronkelijke methode van stampingout DE methode is om AVB onder controle te houden. De kosten die hiervoor gemaakt moeten worden horen bij de overheid en niet bij de imker. De kosten van het voederkransonderzoek neem ik graag voor mijn rekening omdat ik toch graag wil weten hoe het gesteld is met de gezondheid van mijn bijen.

Dus wat mij betreft is de insteek zoals die nu door een aantal imkers is gekozen, echt is af te raden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed.

Bericht door Kroese » vr 16 feb 2001, 21:56

Hennie Kroese
Deelnemer # 6
verstuurd 16-02-2001 10:43
--------------------------------------------------------------------------------
Als eerste ben ik het volledig eens met Jan Kruit v.w.b. de stampingout methode gehandhaafd moet blijven. De reden dat er nu naar alternatieve methoden gekeken wordt is puur financieel.
De overheid MOET de controlerende instantie blijven. In talloze andere landen is het beleid verschillend, met alle ernstige gevolgen van dien. Op de BEE-L wordt al jaren geschreven over AVB (AFB). Allerlei behandel methodes worden beschreven. Om een indruk te geven plak ik een recent mailtje hieronder.
Groetjes,
Hennie Kroese......... http://home.hetnet.nl/~kroese/

Steve Moye gives some very useful information about the difficulties in killing AFB spores and I for one will be keeping his posting as a reference.

Some points to remember about bleach and paraffin wax.

Bleach is very effective on some equipment, but please remember that bleach will only kill AFB where it can be in direct contact for 20 minutes and at the right concentration (you've already read the research from Ruakura about 0.5% sodium hypochlorite in water). To get adequate contact with spores in woodware, you need to remove all propolis, wax, honey or anything else for
that matter. I don't know of anyone in New Zealand who soaks frames in bleach and you certainly wouldn't do this with comb in them. We burn our frames.

Paraffin wax is very effective at killing AFB spores provided you immerse the woodware for 10 minutes at 160 degrees Celsius (325 degrees Fahrenheit). Both the time and the temperature are critical and this means you need some way of measuring the temperature.

When we come across AFB in a hive we are advised to:
1. Scrape excess propolis and wax off the wooden parts of the smoker bellows with a hive tool.
2. Scrub the outside of gloves with soapy water. The soap will not destroy spores on gloves , but it will help to remove materials such as wax, propolis and honey that might contain significant concentrations of spores.
3. Scrub the bellows and base of the smoker with the same soapy water.
4. Scrape all propolis off the hive tool.
5. Scorch the hive tool by putting it into the smoker and pumping on the bellows to produce a flame." ("Elimination of AFB Without the Use of Drugs" by Mark Goodwin and Cliff van Eaton)
Hope this helps.
Simon and Sarah Peacey

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed.

Bericht door Oude Essink » wo 21 feb 2001, 21:57

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 21-02-2001 12:44
--------------------------------------------------------------------------------
Welke methode je ook kiest ("op honger zetten" in Duitsland; gamma-straling
in Australie; allerlei vormen van chemische behandeling): geen van deze methodes ruimt de spore op die het am.v.br. verwekt . De enige methode die toereikend is, is de "Stamping Out" niet alleen van de besmette volken (klinisch besmet is het laatste stadium; vlak voordat het volk instort en wanneer het de besmetting ruim heeft uitgedragen!) maar ook van de "van besmetting verdachte"volken en materialen.
Zolang wij in Nederland deze handelwijze overeind kunnen houden, zitten wij op de goede weg. HEILLOOS, werkelijk HEILLOOS is het, wanneer collega's op eigen houtje andere methodes gaan toepassen, die deze Stamping Out doorkruisen; wanneer mijn buurman de spore in stand laat, is mijn stamping out zinloos geworden.
Die film in Groningen is als informatieverschaffing uitstekend; de Duitsers besteden er veel mankracht, tijd en geld aan om aan chemische troep te ontkomen, maar het
Vuilbroed moeten ze accepteren als gegeven en ze komen er niet meer vanaf!
Zolang het ons lukt onze regio clean te houden met onze rigoreuze, maar beslist niet duurdere aanpak, zullen wij het gezamenlijk bij onze aanpak moeten houden.
Ik vrees, dat de betreffende besturen dit niet goed hebben duidelijk gemaakt.
hart. groet,hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten