mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 dec 2000, 22:53

Mierenzuur (HCOOH) staat in het chemisch laboratorium opgeslagen onder de naam
Hydrogeencarbonzuur.
Onschuldig als limonade is het niet.
Het varroabestrijdingsmiddel werkt bijtend op de ogen, de huid en de ademhalingsorganen.
Inademing van de vloeistof kan longoedeem veroorzaken. De verschijnselen van
longoedeem openbaren zich veelal pas na enkele uren en worden versterkt door
lichamelijke inspanning. Rust en opname in een ziekenhuis is dan noodzakelijk.
Als eerste hulp bij longoedeem, dient toediening van een corticosteroidhoudende spray door een arts te worden overwogen.
Is een varroabestrijder(ster) in contact gekomen met het mierenzuur, dan
moet die persoon verontreinigde kleding uittrekken, de huid spoelen met veel
water en/of gaan douchen.
Dus forumers, een imker die met mierenzuur werkt en zijn/haar leven in de
waagschaal stelt om het milieu te beschermen, mag honing duurder verkopen.
Waar of niet waar?

Als ik bezoekers krijg in Joppe, loop ik met hen veelal een rondje en passeer een meter-hoog nest van rode bosmieren. Even strijken over de dennennaalden en de mieren bespuiten direct mijn handpalm. Die houd ik de bezoekers even voor en wat ruiken ze...Mierenzuur.
Die concentratie zal 100% zijn maar de concentratie die ik gebruik voor bestrijding van varroamijten in, is 85%.
Met een spuitje zonder naald vul ik een een bierviltje met 10 ml.
Die mierenzuurviltjes goochel ik met een tang in een plastic zakje en ga de bijen bezoeken (voor de eerste maal in april).
Ik werk zonder handschoenen omdat je dan motorisch verfijnder kunt werken.
Bij de bijen aangekomen, wrik ik de dekplank los en schuif het viltje
behoedzaam met een tang naar binnen.
De bijen beginnen direct te bruisen en verdwijnen in de diepte tussen de
raten.
Voor varroamijten is het zuur geen suikerfeest. Zij krijgen last van hun
tracheeën(longoedeem) en haken af.
Na vier dagen maak ik weer nieuwe viltjes klaar en de geschiedenis herhaalt
zich. Als ik de dekplank voor de tweede keer losmaak, trek ik eerst het
aangevreten en met propolis versierde eerste viltje eruit en leg het tweede
viltje. Na vier dagen het derde en na wederom vier dagen het laatste
viltje.
Het is beter, een mierenzuurbehandeling niet uit te voeren als de honingkamer gevuld
is/wordt met honing. Die honing gaat namelijk metalig smaken. Gooi het echter
niet weg, want na twee weken is die dominante metaalsmaak verdwenen.
Mierenzuur viltjes moet je op de raten leggen en niet eronder. Mierenzuurdamp
is immers zwaarder dan lucht.
Verder moet de imker niet werken beneden een buitentemperatuur van 15 graden. Ook
niet boven de 25 graden, want dan wordt het zuur te actief en leggen de bijen
het loodje en wellicht ook de imker, want in de folder staat:
-In ernstige gevallen bestaat er kans op dodelijke afloop-.

Bijgewerkt door - frans vantongeren op 02/11/2001 15:19:22

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » vr 08 jun 2001, 22:45

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 08-06-2001 09:29
--------------------------------------------------------------------------------
RONALD VAN ASSEN schreef op "bijeen" 04-06-'01 het volgende stukje;

Om de discussie nog een beetje levendig te houden, hier mijn methode.
Van PVC-buis (32mm) heb ik een verdamper gemaakt. In de buis, die aan een zijde is afgesloten met een sluitdop, heb ik een sleuf gezaagd, waarin ik boardvilt (ongezuurd, dat spul wat achter een schilderij hoort) steek. Dit boardvilt steekt ongeveer 1 cm boven de buis uit.
Aan de ander zijde van de buis heb ik een bocht gelijmd met een verlengstukje naar boven. Aan het einde van het verlengstuk heb ik een sluitdopje geplaatst.
Dit geheel heb ik in een honingkamer raam bevestigd. Het verlengstuk komt net gelijk met de boven zijde van de toplat. Het raam met verdamper hang ik in het volk (naast het broednest!; 1 per broedkamer of bij een Bf-volk 2 per broedkamer). Vervolgens vul ik van bovenuit de verdamper met 100ml mierenzuur. Dit herhaal ik nogeens na 10 dagen. dan is de behandeling klaar.
Geen verstoring van het volk tijdens het vullen, geen bruisen van de bijen maar een gelijkmatige verdamping. Regels is wel dat de 100 ml in 10 dagen verdampt is. Niet eerder maar ook niet langer.
Wat je in het voorjaar ziet (ik doe de behandeling in het voorjaar 1x en in het najaar 1x) is dat de bijen zich er niet aan storen en zelf darreraat in de resterende ruimte bouwen. Dus ook geen plukken darreraat in gewoon werkster broed.
Dat gedoe met die bierviltje hebben we nu wel gehad. Dat was in het verleden, net als de tijd van tabaksrook gebruiken. Doen we toch ook niet meer.

Heren en dames, ik zou zeggen op naar de Gamma en klussen in Huis.
Nodig: 1 afsluitdop, PVC-buis 32 mm; 30 cm + 15 cm , bochtje 90 graden, kunststof afsluitdopje (rood 32 mm) en PVC lijm. Vervolgens twee gereedschapklemmen of plastic spandraadjes.
Kosten ongeveer fl.. 2,=

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » za 09 jun 2001, 22:49

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 09-06-2001 09:32
--------------------------------------------------------------------------------
VICTOR VAN DER SPEK schreef op "bijeen" de volgende stukjes:

- Dat je voorzichtig moet zijn met MZ is duidelijk, maar er lijkt wel een aversie tegen dit product gekweekt te moeten worden.
Wij, enkele vrienden hier in het Utrechtse, gebruiken al jaren MZ met of zonder verdamper voor ± 90 volken.
Wij mierenzuren bij verenigde kernvolken, èèn maal voor de appelbloei.
De overige allemaal in het najaar.

Dit heeft voordelen:
Je honing loopt geen nasmaak op van MZ. Je hoeft dus niet te wachten tot de MZ weg is, De winterbijen worden niet aangetast en zijn dus gezonder, wat in het voorjaar te merken is, je was blijft schoon en er treed geen resistentie op.

De methode met verdamper heeft het volgende nadeel.
Je moet in het najaar een raam uit je volk halen en die later weer terug plaatsen en je moet oppassen dat je niet te dicht tegen het broednest aan zit.
Voordeel is dat je inderdaad een constante dampspanning hebt.

Het merendeel bij ons, gebruikt de onderbehandeling met platen in het najaar.
Je bent dan zeer flexibel en kunt de platen van te voren maken.
De damp is weliswaar zwaarder dan lucht maar door de luchtstroom in de kast komt die toch overal en werkt beter dan de bovenbehandeling.

Wij gebruiken hier wel 85% zuur met een oplopende hoeveelheid per behandeling. -

- De plaat in de schuifla is niet een plaat die je kunt regelen, maar dat is ook niet nodig.
Voor de eerste behandeling op 2BK spaarkast model gebruik je 20ml MZ.
In de volgende behandeling verhoog je de dosis tot max. 26 ml.en soms
bij een zware besmeting tot 28 ml.
Dit doe je aan het eind van de dag als er nog licht genoeg is om te vliegen. -

Meer weten? Mail mij.
Victor vanderspek@planet.nl

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » zo 10 jun 2001, 22:53

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 10-06-2001 12:29
--------------------------------------------------------------------------------
PETER BAL scheef de volgende stukjes op "bijeen";
*
- Toch heb ik een Apidea mierenzuur verdamper gekocht. zie http://www.swienty.com/engelsk/varroa.html Dat is een platte plaat waarin een stuk schuim zit. Het deksel met gaten kun je schuiven zodat de openingen groter of kleiner worden.
De bedoeling van dit ding is dat hij op de raten gelegd wordt (op afstandhoutjes).
Het grote nadeel van de Nassenheider vindt ik het gepruts. (Ramen eruit halen etc.)
Deze verdamper is veel makkelijker in het gebruik. -

- Het ding dat ik gekocht heb kost zo'n 12,- maar is wel kant en klaar (mijn vrouw moppert namelijk als ik alweer aan het hobbyen ben) en volgens mij makkelijk in gebruik.
Vullen, op de raten leggen plasticje erover en klaar is Kees. -

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » vr 31 aug 2001, 21:29

MINNE BONNEMA stuurde op 30-12-'00 een reactie op het eerste bericht(29-12) van dit onderwerp
---
Beste Frans,
Een dergelijk schrijven over Mierenzuur vraagt wel om reactie,wat jouw bedoeling wel zal zijn.
Gelukkig ben je er van overtuigd hoe gevaarlijk de vloeistof is,maar om er zo paniekerig over te doen is nou ook weer niet nodig, nou nodig'¦.op de manier die je beschrijft hoe je er mee omgaat is het ook niet verwonderlijk.
a. Met een spuitje zonder naald,gevaarlijker kan het ook niet,gebruik liever een goede pipet, kan je dat spul op armlengte van je weghouden,dan hoef je niet met jouw snufferd boven de fles.
b. Een bierviltje, wat nou te zuinig om een verdamper aan te schaffen !
Wil je geen verdamper,koop dan board papier(wat ze achter in de foto of schilderij lijsten gebruiken)Kun je mooie plaatjes uitsnijden en deze onder in de varroalade plaatsen.Onderzoekingen hebben bewezen dat de juiste plaats daar is.
c. De bijen bruisen , teken dat het niet goed gebeurd,de dampspanning is op dat moment veel te hoog en na een dag reeds weer te laag,de mijten vallen flauw op de lade en heb je de randen niet met vaseline ingesmeerd kruipen ze mooi weer terug.Bij een plaatje onderin vallen ze in hun klaar gemaakte graf.
Verder verschil tussen bierviltje en verdamper,
Bierviltje = 4 x een behandeling = 8 x met mierenzuur te moeten omgaan.
Verdamper = 1 x behandelen = 2 x met mierenzuur te moeten omgaan.
Het verschil berekenen daar ben je mans genoeg voor.
Voor het bestrijden van de varroa met mierenzuur is in de bijenkast een constante dampspanning nodig,een bierviltje kan daar niet voor zorgen dat hoort onder een goed gevuld glas bier thuis.
Als je in april al bezig moet met mierenzuur dan deugt de bestrijding van het vorige seizoen niet.
-
Op de valreep dan toch maar een goed en milieu bewust 2001.
Minne. Eko bijker.

Peter_vandermolen
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Peter_vandermolen » ma 03 sep 2001, 00:42

Het gebruik van Mierenzuur is zoals een aantal schrijvers al stelt minder gevaarlijk dan menigmaal wordt beweerd, Enfin, Apistan resistentie zal ze wel inhalen vrees ik.
Zoals Minne terecht stelt is bruisen van een volk een teken dat het Mierenzuur verkeerd wordt toegepast en klieren met bierviltjes is ook onnodig.

De Nasserheider verdampers hebben als voordeel dat
- Ze verdampen langdurig en gestaag
-Geen overmaat aan mierenzuurdamp in de kast geven.
Nadelen zijn ook genoemd:
-Moeilijk te vullen;
-Je moet raten verwijderen net op het moment dat je het volk eigenlijk rust wilt geven om de wintersituatie goed voor te bereiden. Je moet immers 2x behandelen: eerst voeren, dan behandelen, afvoeren en weer behandelen;
-Geklier met kartonnetjes die soms afbreken IN het containertje;
-Tenslotte ook dat je de beschermende hoesjes (die over het kartonnetje geschoven dienen te worden) van hard of zacht plastic (afhankelijk van het type) eerst moet "bewerken". Als je ze zo direct gebruikt worden ze snel volgekit met propolis en verdampt het zuur minder snel. Dat is te voorkomen door eerst om en om een spijltje weg te snijden of te breken. Nadeel is dan weer dat er bijen op het kartonnetje gaan lopen, maar je moet wat...

Naar aanleiding van het artikel in BIJEN heb ik dit jaar mijn eerste behandeling met sponsdoekjes gedaan. Ik heb gewerkt met keukenhandschoenen aan:
- Per raam 3 ml 85% op een doekje dat door mij van te voren in een passend plastic zakje was gedaan. Ik deed 60 ml voor een kast met 2 bakken.
- Zakje met verftape dichtplakken en in de vriezer ermee.
- Als ze bevoren zijn: op de varroalade leggen en het zakje opensnijden en het plastic terugvouwen over de achterrand van de kast, dan zie je gelijk waar een doekje ligt. - Doordat het doekje eerst moet ontdooien, verdampt het zuur maar langzaam en geeft geen opbruisen. Als je de goede dosering gebruikt gebeurt dit trouwens toch niet.

De resultaten waren prima, je kunt makkelijk even controleren hoe het gaat en zien of alles al is verdampt. Dan doekjes verwijderen, in een emmer en uitwassen en drogen voor de volgende keer. Dit kan met bordkarton niet omdat drenken in mierenzuur de verdampingseigenschappen van het karton beinvloed.

groetjes

Peter

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » ma 17 sep 2001, 21:00

(17-09-'01)
Op 2 september '01 schotelde Hugo Thoné de Bijeen@Yahoogroupers een
- medicijndruppelaar met mierenzuur - voor.
Surf naar:
http://www.uni-hohenheim.de/bienenkunde ... er.htm#Die Medizinflasche als Verdunstungssystem für die

Frans vanTongeren
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mierenzuur/ toepassing in de praktijk

Bericht door Frans vanTongeren » wo 24 okt 2001, 05:21

Op 22-10-'01 schreef HAN GELTINK op het imkerforum:
-
Zolang de varroa in het land is bestrijd ik hen o.a. met mierenzuur. Dat doe ik zo rond deze tijd of iets later zolang de temperaturen boven de 10 graden blijven en het broednest steeds kleiner wordt.
Het getal van 100 mijten bij mij een grens waarbij ik stop met mijtenbestrijding. Even een uitwijding hieronder over mijn methode.
Na in het vroege voorjaar per volk één keer een darrenraat in te hebben gehangen en dit na de uitbouw, het beleggen en het gesloten te zijn te hebben verwijderd (voor de mezen, etc.), doe ik niets meer tot rond deze tijd het mierenzuren plaats vindt.
Een stuk stevig dik soort vloeipapier ter grootte van A4 formaat wordt met een bloemenspuit bevochtigd. Het water laat ik enige uren intrekken zodat daarna het mierenzuur goed wordt opgenomen. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de omvang van het volk spuit ik (95%) mierenzuur 10 à 15 cc. (niet meer) over de vochtige plaat. Deze leg ik direct met het mierenzuur naar beneden op de toplatten van het volk. De bodem is vooraf schoongemaakt en ingevet met wat slaolie, o.i.d. opdat de versufte varroamijt niet van de bodem kan loskomen.
Ik wacht twee dagen en tel daarna de gevallen mijten. Beneden de 100 stop ik, boven dit getal mierenzuur ik opnieuw. Voor mij geeft dit een prima resultaat en ik zie gedurende de zomerperiode slechts zelden een verminkte bij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten