Resistentie een feit?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Resistentie een feit?

Bericht door Bob de Graaf » zo 14 okt 2001, 10:37

Hallo bijenvrienden,

Gisteren heb ik met een kollega een mierenzuurproef gedaan op een van onze volken

Bij mij lagen er vanmorgen ca. 100 op de lade.
dat zijn er 100 te veel
Een kollega van mij telde er 350 na een dag en een nacht.
Ondanks dat we ALTIJD nieuwe strippen gebruiken en de darrenraatmethode toepassen.
Ik denk dat we ons langzaam moeten realiseren dat we voor een voldongen feit staan en over moeten schakelen op iets anders.
Ondanks dat wil ik eerst de resultaten van meerdere kollega's afwachten die dit weekend soortgelijke proeven doen om een zo breed mogelijk beeld te krijgen.

We houden jullie op de hoogte

Groeten

Beebob

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Resistentie een feit?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 okt 2001, 00:09

Bob (en andere Limburgers), door jullie ervaringen blijkt de resistentie van de varroamijt tegen Apistan nu ook in Nederland een feit. Nu had Bob mij dit in een persoonlijk mailtje verleden week woensdag (10-10) al verteld. En aangezien ik nog wat Perizine in mijn bezit heb, besloot ik ook bij een volk hier in Den Haag een testje uit te voeren. Aangezien ik nooit schuiflade's gebruik en dus ook niet bekend was met de '˜gewone' mijtenval met Apistan heb ik nog dezelfde dag de lade onder een volk geschoven. Omdat dit bijzonder grote volk eigenlijk geen goed gemiddelde zou weergeven, is de volgende dag ook bij een tweede volk de lade geplaatst.

De beide volken staan naast elkaar en zijn beiden voorzien van een F1 Carnicamoer maar van verschillende afstamming, die ook nog op verschillende plaatsen zijn bevrucht. De Apistanstrippen hingen op dat moment een krappe 4 weken in de volken.
De stippen gebruik ik dit jaar voor de derde maal. Normaal vervang ik ze na een tweede gebruiksronde maar aangemoedigd door Piet Jager en Jelte Pieter Dijkstra over hun bewerking van de strippen en hun bewering dat ze dan weer prima hun werk doen, heb ik m'n bijenbeitel er een paar maal overheen gehaald.

Dat hergebruik durfde ik aan omdat ik in het seizoen regelmatig het darrenbroed controleer op mijten. Pas midden augustus trof ik voor de eerste maal 1 mijt aan op een pop. Maar bekijk zelf het grote verschil in het aantal gevallen mijten per volk maar. Eigenlijk behoor je Perizine over de wintertros te sprenkelen maar daarvan kan bij de temperatuur van de afgelopen week vanzelf geen sprake zijn. Ook heb ik niet gecontroleerd of er nog broed in de volken aanwezig was.

Volk A (extreem groot): op woensdag 10-10 lade geplaatst, aantal mijten op: do: 1, vr: 0, za: 3, zo: 4, ma: 1, om 13.00 uur perizine, om 19.00 uur: 13, di: 13.

Volk B (gemiddeld): donderdag lade geplaatst,aantal mijten op vr: 1, za: 1, zo: 0, ma: 0, om 13.00 uur perizine, om 19.00 uur 0, di: 0.

Opmerkelijke verschillen nietwaar? Volgens mij het gevolg doordat volk A er het hele jaar een bijzonder groot broednest op na heeft gehouden waardoor ook de varroamijt meer gelegenheid heeft gekregen zich te vermenigvuldigen. Zelfs begin september had dit volk nog 12 ramen broed (maar het was geen '˜vlees'volk hoor, ook de honingopbrengst was evenredig groot).
Wellicht kan het invoeren van een broedstop toch een belangrijk hulpmiddel zijn om de varroa toename enigszins te beheersen. Ik denk hierbij aan vegers maken (zoals bij de Aalster methode) of de koningin in haar legcapaciteit te beperken (Renson-methode). Wat is uw mening hierover?
Nog even ter verduidelijking: maak nooit vegers, heb in deze volken niet '˜gerensoned', geen darrenraat uitgesneden en heb met heel veel tegenzin de Perizine over de bijen gegoten!

Maar een ding is zeker, de resistentie voor Apistan nog niet in mijn bijenvolken doorgedrongen!

Els


Edited by - Els Kleijnendorst on 17/10/2001 00:48:49

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Resistentie een feit?

Bericht door Peter Bal » di 23 okt 2001, 21:15

Naar aanleiding van de informatie van Bob, en omdat ik na gebruik van Apistan (ik had nog een paar strips liggen) geen mijten gezien heb, heb ik mierezuur toegepast met de beschreven bierviltjes methode.
Een volk liet zo'n 20 mijten vallen en de andere twee vrijwel geen enkele.
Op de een of andere manier hebben mijn volken blijkbaar een lage besmettingsgraad (tenminste, dat hoop ik)
Ik heb wel in de zomer ook wat darrenraat gesneden.

Groet,
Peter


Peter

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Resistentie een feit?

Bericht door Frans vanTongeren » di 23 okt 2001, 22:07

Els schreef:
-
-De stippen gebruik ik dit jaar voor de derde maal. Normaal vervang ik ze na een tweede gebruiksronde maar aangemoedigd door Piet Jager en Jelte Pieter Dijkstra over hun bewerking van de strippen en hun bewering dat ze dan weer prima hun werk doen, heb ik m'n bijenbeitel er een paar maal overheen gehaald.-
-
Foei Els, zo'n verstandige vrouw die elk mijtje weet te localiseren met de precisie van een horlogemaakster.
Zo'n verstandig mens als jij raakt helemaal doorgedraaid als er centjes kunnen worden bespaard. Je weet toch wat er achterop het Apistanpakket staat
'Inhangen gedurende zes tot acht weken en daarna meegeven met het chemisch afval!'
Je bent toch niet zo'n apotheek-ster die verlopen medicijnen doorstuurt naar Afrika.
Geld moet geen rol spelen!
Kan je niet van geld afblijven.., neem dan de hamer van Jelte Pieter en sla die met kracht uit op een dubbeltje, zodat het muntje de grootte van een kwartje krijgt.
Dan heb je toch mooi VIJFTIEN centjes verdiend (plus blaren op je hand).





Edited by - frans vantongeren on 23/10/2001 22:10:33

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten