Resistentie tegen Apistan in Limburg

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Bob de Graaf » zo 11 nov 2001, 09:57

Resistente Varroamijten tegen Apistan.
Een verslag van Jaap Kooijman

Een ietsiepietsie bewerkt door Bob de Graaf

Nadat in 1982 de eerste varroa besmetting was geconstateerd heeft men een aantal jaren het middel perizine gebruikt. Dit spul moest tussen de raten worden gedruppeld en het had een goed effect. Er moesten natuurlijk een aantal voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen, o.a. altijd toepassen buiten de drachtperioden.
Vanwege de giftiogheid van dit spul werd het gebruik ervan na enige jaren verboden in Nederland.
Hierna werden de Apistanstrips toegelaten. Uit de polymeerstrip komt de werkzame stof tau-fluvalinaat vrij welke een dodelijke werking heeft op de varroamijt. Deze strippen heb ik vele jaren met succes gebruikt. Vorig jaar kwam bij een volk nog 7000 mijten op de Varroabodem terecht. Bij de andere volken vielen ongeveer 200 à 300 mijten. Gezien de resultaten dacht ik dat er van resistentie nog geen sprake was. Bij het volk met de 7000 afgevallen mijten was waarschijnlijk het darrenraatsnijden achterwege gebleven. De berichten dat er van resistentie sprake zou zijn werden steeds hardnekkiger. Dit was de reden om dit jaar meer aandacht te besteden aan de bestrijding. In het voorjaar en de zomer werd er regelmatig darrenraat gesneden. Op 10 augustus werden de nieuwe strippen ingehangen, 2 stuks per volk. Bij een enkel zeer sterk volk 3 strippen.
Normaal is het zo dat er na 6-7 weken geen mijten meer vallen. Bij het volk op 30 ramen met 3 strippen bleven echter regelmatig 20-30 mijten per dag vallen. Bij de andere volken 5-10 mijten per dag. Opvallend was dat een aantal mijten die op de varroalade waren gevallen niet dood waren maar nog rondkropen. Na overleg met onze ziektebestrijder Peter Elshout en imkermeister Anton Janssen uit de Selfkant hebben wij een proef met mierenzuur gedaan bij het volk op 30 ramen. Hiervoor is gebruikt 60% mierenzuur, waarvan 10 ml op een bierviltje werd gedruppeld. Dit werd vrijwel onmiddellijk opgezogen. 4 van deze viltjes werden op het volk gelegd onder het dekkleedje. De kieren van de kast werden afgeplakt. Het vlieggat bleef open. Na anderhalve dag werd gecontroleerd en telden we 350 afgevallen mijten. Deze proef werd 2x na 4 dagen herhaald waarbij nog eens 600 mijten vielen.
Hierna hebben we deze proef ook uitgevoerd op de andere volken. Hierbij vielen tussen de 125 en 350 mijten per volk. De conclusie is duidelijk, ook in onze regio zijn de varroamijten resistent tegen Apistan. Ook in onze afdeling werd op diverse plaatsen hetzelfde geconstateerd waarbij soms duizenden mijten vielen na de behandeling met mierenzuur.
Toepassing van mierenzuur moet zeer voorzichtig gebeuren. Handschoenen aan, bril op en een adembeschermer met koolstoffilter is aan te bevelen. In de toekomst zal in verenigingsverband dit worden begeleid. Het bestuur zal zich hierover beraden en we zullen er uitgebreid op terugkomen op de komende stammtisch.
Dank aan mijn imkervrienden Hub, Anton en Peter welke dit onderzoek op mijn stand mogelijk hebben gemaakt.
Jaap Kooijman

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 nov 2001, 22:02

Vraag het me af; hadden deze volken last van vermikte bijen?
Als dat niet zo is waarom dan de varroa bestrijden?

Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Peter_vandermolen » zo 11 nov 2001, 22:59

Beste Bob,
jammer om te horen dat de huidige bestrijdingsmethoden niet meer werken, maar het roept natuurlijk wel enkele vragen op.

1) De eerste vraag is inderdaad hierboven al gesteld: moet je wel bestrijden. Dit is een vraag die is ingegeven door nieuw inzicht in bestrijding vs. tolerantie. "If you can't beat them, join them". Dit is een aparte discussie die al gevoerd wordt.

2) Net als bij resistenties van bacterien tegen antibiotica (een veeeel groter probleem overigens...!) is dit bespoedigd/te wijten door/aan verkeerd gebruik van de middelen. Ik vrees dat jullie opgescheept zijn met het slordig gebruik van de Apistan door anonieme collegae. Tja, naar maar waar. Vraag is nu hoe ver het resistentiefront al is opgerukt in Nederland.

3) Dat brengt ons gedeeltelijk terug naar opmerking 1): moeten we wel bestrijden en zo ja in hoeverre en hoe. Ik denk dat inderdaad hier meer gestructureerd onderzoek aan gedaan moet worden. Imkerorgansisaties en Ambrosiushoeve zouden harder moeten trekken aan de coordinatie hiervan. Diverse acties zijn ondernomen door individuen of groepen (de Ekobijkers!!) en al veel ervaring is her en der opgebouwd met middelen als Darrenraatmethode, Mierenzuur en Thymol. Ik denk dat het tijd wordt dat imkerend Nederland de handen aaneenslaan en gezamelijk werken aan oplossingen.

Tenslotte:
Jaap schreef: "Toepassing van mierenzuur moet zeer voorzichtig gebeuren. Handschoenen aan, bril op en een adembeschermer met koolstoffilter is aan te bevelen. In de toekomst zal in verenigingsverband dit worden begeleid."

Er is natuurlijk al veel ervaring met Mierenzuur in den lande. Persoonlijk denk ik dat je, mits je in een goed geventileerde omgeving werkt (zoals buiten...) en je voorzichtig werkt met rubber handschoenen aan, je bijzonder weinig gebeuren kan.
Oude scheikundelessen komen dan plots weer boven als: "Water bij zuur, bekomt u duur". Met wat simpele vuistregels over toepassing en verdunningsmethoden en handvaardigheden is het een prima methode. Ik heb het idee dat het "gevaar" van mierenzuur vaak als argument wordt gebruikt door diegenen die er niet mee wensen te werken. Imkers die er wel mee werken zijn tevreden en hebben niet het gevoel dat ze uiteindelijk hun honing en ratensbestand langzaam aan volstoppen met residuen van de werkzame stoffen uit de strips.


Peter C. van der Molen.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Frans vanTongeren » ma 12 nov 2001, 14:55

Voor mierenzuurachterstallige imkers!
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=214

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Peter Bal » do 15 nov 2001, 21:57

Afgelopen dinsdag is tijdens onze Imker avond het verschijnsel resistentie tegen Apistan uitvoerig besproken.
Een aantal imkers hebben, op aanraden van onze ziekte deskundige (Peter Elshout) hun volken, na gebruik van Apistan, nabehandeld met mierenzuur.
Bij vrijwel alle Imkers vielen zoveel mijten dat de volken waarschijnlijk volgende zomer (of eerder) ingestort zouden zijn.
Een jaar geleden is de problematiek rond resistentie voor Apistan ook aan de orde geweest en werd er nog schamper om gelachen. Nu lijkt het een feit.
Gezegt werd dat de varroa mijt zich (met bijen) zo'n 300 km per jaar kan verplaatsen.
Volgend jaar zijn jullie noorderlingen dus aan de beurt.

Groeten,
Peter Bal


Peter

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door earnest » ma 03 dec 2001, 23:35

Alle Vlaamse imkercollega's stellen keiharde resistentie vast tegen APISTAN. Bijenvolken sterven af. Momenteel wordt alhier van hogerhand APIVAR en PERIZINE gepropageerd. Aangezien de aanvankelijke resultaten van APIVAR erg bedenkelijk zijn en PERIZINE "schoorvoetend" wordt aangewend, gaat men een "alternatieve", (experimentele?) toer op. In Amerika gebruikt men thans officieel de Check-Mite strip (een plastiek strip geïmpregneerd met coumaphos) tegen de varroamijt. Coumaphos is ook het actieve bestanddeel van Perizine.
Kan iemand me omtrent deze recentste evolutie, in het bijzonder omtrent coumaphos, enige toelichting geven?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Piet Jager » di 04 dec 2001, 12:02

Coumaphos..! Kijk op:

http://maarec.cas.psu.edu/coumaphos.html

Coumaphos is in a group of highly toxic materials called organophosphates. The dermal (absorption through the skin) toxicity of coumaphos to mammals is approximately 20 times greater than that of Apistan

Coumaphos behoort tot de groep zeer toxische stoffen, die organische fosfaten worden genoemd. De toxische (vergiftigende) werking (toxiciteit) van coumaphos bij huidopname door zoogdieren is ca 20 x groter dan bij Apistan.

Organische of organofosfaten

Meestal staat op het etiket 'organische fosfaatverbinding met cholinesteraseremmende werking'. Voorbeelden zijn diazinon en dichloorvos. Organische fosfaten zijn insectenbestrijdingsmiddelen met een werking op het zenuwstelsel. Hun werking berust erop dat ze de prikkeloverdracht tussen zenuwen onderling en tussen zenuw en spier belemmeren. Ze blokkeren vrijwel direct de werking van de vlieg- en ademhalingsspieren van het insect. Dit bewerkstelligt een zogenaamd 'knock-down' of val-dood effect.

Ook voor andere dieren, waaronder vogels en vissen, zijn organische fosfaten giftig. Bij mensen verstoren ze bijvoorbeeld de werking van het zenuwstelsel en huidaandoeningen, misselijkheid, zweten en diarree. Bij grote inname kunnen ook verlammingen en zelfs een coma ontstaan. Daarnaast worden enkele organische fosfaten ervan verdacht erfelijk materiaal (DNA) te veranderen en de immune afweer te verminderen.

Organische fosfaten worden vrij snel in het milieu afgebroken.

In een halve seconde meer dan 3000 sites over coumaphos op de zoekmachine Google

!Piet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door Romée van der Zee » di 04 dec 2001, 13:24

Zo lang is het niet geleden, of gaat de tijd sneller, dat een niet onbekende imker, die nu geen bijen meer heeft, tegen mij zei, dat hij geen Perizine gebruikte. Hij verdunde de coumaphos, die hij via relaties in boerenkring, goedkoop op de kop getikt had tot een werkzame oplossing om zijn mijten te bestrijden. Natuurlijk maakte hij de oplossing net wat sterker dan nodig, want je weet maar nooit.
Coumaphos is een veel gevaarlijker bestrijdingsmiddel dan zijn opvolger Apistan. Het is een cholinesteraseremmer. Acetylcholine is een stofje dat onontbeerlijk is in de zenuwoverdracht, een z.g.n. neurotransmitter. Als je een middel ontwikkelt die zenuwoverdracht verstoort, dan kun je snel doodmaken. Het heeft geleid tot populaire insectenverdelgingsmiddelen, die bovendien in wat hogere concentraties hun nut af en toe bewijzen bij chemische oorlogsvoering.

Coumaphos, in de vorm van Check-Mite+ strips, kan in honing en vooral in was terecht komen, vandaar dat in Amerika vanuit imkerkringen nu een sterke druk ontstaat om de toelatingsnormen te verlagen. Daar zijn de eerste resultaten mee bereikt. De EPA (Environmental Protection Agency ) heeft een hoge norm van 100 ppm toegestaan in was.
Nu is dit begrijpelijk in een land waar een grotere consumptie van bestrijdingsmiddelen is dan waar ook ter wereld. Maar een voorbeeld voor ons zou het niet moeten zijn. Het is een heilloze weg. Kortzichtig is vooral dat men ongevoelig is voor het stapeleffect van moeilijk afbreekbare insecticiden in de was.

Naar mijn mening zullen in Europa Thymol en in mindere mate oxaalzuur de populaire en minder gevaarlijke middelen worden voor imkers, die het zichzelf makkelijk, en de bijen moeilijk willen maken.
Romée

philip charpentier
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2002, 09:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Resistentie tegen Apistan in Limburg

Bericht door philip charpentier » di 12 mar 2002, 11:55

Als er met zulke brui moet gewerkt worden dan moeten er wel nog vragen gesteld worden naar de kwaliteit van imkerprodukten waar dit toegepast wordt: binnenkort PCB-crisis in de bijenwereld?

Ik ben maar bescheiden (maar wél ervaren) herborist, maar ik heb al verschillende dingen kunnen ontwikkelen in andere sectoren. Bijen interesseren mij geweldig, maar ken ik den lijve slechts van mijn solitaire bijen en wespen die in mijn muurgaten komen zomeren.
Ik gebruik bijenprodukten voor zeer vele preparaten (apitherapie)en dan denk ik dat het misschien nu eens tijd is om een lijstje ergens te publiceren van natuurlijke middelen die toegepast zouden kunnen worden door onbevooroordeelde imkers die een paar bijenkasten als proefstations voor mij en anderen willen inzetten.

Ik kom daarover binnen enkele dagen terug met een paar ideeën: aan jullie om er te schrappen indien ze onuitvoerbaar zijn: ik heb (nog) geen praktisch inzicht in een bijenkast omdat ik er (nog) geen heb...
Ik denk wel dat ik al iets zeer degelijks heb voor acute en chronische gastro-intestinale aandoeningen van bijen, zeer zeker vor het krachtig stimuleren van de immuniteit. Allemaal op plantenbasis, jullie zullen vele dingen zelf kunnen aanmaken en prepareren, een paar zullen misschien moeilijk te vinden zijn maar dan weet je waar aan te kloppen, een paar zijn, excuses "copyright" tot mijn boek uit is, daar kan ik niets aan doen...
Pas op, hé, ik ben geen tovenaar of zo, maar ik weet wat ik wél en wat ik niét kan doen met planten, en in een zodanig belaagde huidige bijenwereld moet iedereen wel open van geest blijven.
Organische fosfaten???
Neen, dat kan toch niet...
Bijenvriend,
Philip

Philip Charpentier

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten