Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 nov 2001, 15:45

Zijn bijenvolken gevoeliger voor ziekten geworden?

In het verleden heb ik een aantal keren kalkbroed in volken gehad. Hoe het er in kwam mij niet duidelijk het begon altijd in de zomer nadat er een jonge moer aan de leg was gekomen. Nergens staat er in boeken hoe dit op een andere positieve manier te benaderen is. Altijd ontsmetten enz. Ik heb het toen gehouden op een erfelijke eigenschap -gevoelig voor een bepaalde ziekte- want als ik de moer verwisselde (bij toeval ontdekt) was dit na enige tijd (binnen drie weken soms nog eerder) over zonder allerlei toestanden!

In 1998 had ik tot mijn afgrijzen gele larve in cellen. Een broedziekte! Europeesvuilbroed! (EVB)
De EVB volken heb ik op aanraden van verschillende zijde "geruimd". Later anders gedaan; "de moer gewisseld". Tot mijn stomme verbazing is dit gelukt, zonder zelfs de raten te verwisselen. Dit lukte in de zes besmette volken. EVB- was niet alleen bij mijn eigen volken maar ook die van anderen. Ik had namelijk aangeblazen doppen uitgedeeld. Allemaal van de zelfde moeder! Daar kreeg ik in verschillende volken bij mij, maar ook bij anderen, Euro vuilbroed!

Het jaar 2000 diende zich aan een nieuwe ronde. Voor de verandering ontdekte ik in een volk ingezakte gesloten cellen. Wat er dan door je heen gaat! De Ambrosiushoeve gebeld of ik maar een monster wilde opsturen. Kwamen er niet uit, AID zou de volgende dag komen bemonsteren, help het wordt menens! Het verlossende woord kwam van de bemonsteraar, het leek niet op A.m. vuilbroed. (het trok geen draden)
Afbeelding
De uitslag zou ik over een paar weken krijgen! Het was zakbroed. In de boeken staat dat het zeer besmettelijk is !!!! Was dus negatief van AVB maar ik moest wel de volken die de verschijnselen van EVB vertonen, ruimen!! Ik heb toen in de loop van dat jaar vijf volken opgeruimd, 2 van mijzelf en bij de andere imkers waar ik van een bepaalde koningin (eitjes) had gegeven ook. In het najaar van 2000 vond ik bij de laatste inspectie nog drie volken die EVB vertoonden, was met de inwintering klaar, wat doe je dan? Afwachten! Wat zou 2001 brengen.

Bij de eerste inspectie (eerste week april) geen zakbroed te zien mooi aan een gesloten broednest ik dacht; "daar ben ik mooi van afgekomen"! Maar bij de tweede inspectie was het weer het beeld van schot hagel en dode gestrekte larve inmiddels ken ik dat beeld wel!
Welnu ik heb een van de besmette volken verenigd met gezonde volken de moer van het besmette volk weggedaan. Er kwam geen besmetting bij d.w.z de raten waar zieke dode larve in zaten werden schoon gemaakt en belegd en er kwamen gezonde bijen uit!

Ik denk dus dat broedziekten, waaronder verminking van bijen door het virus wat binnen kan komen door het aansteken van de varroa, óók genetisch bepaald is? Zou hun afweer systeem zwakker zijn en zou dat genetisch bepaald zijn?

Vragen, veel vragen!


Om het maar eens duidelijk te krijgen heb ik deze zomer de twee andere volken die van de afstamming waren " van de bepaalde moer en jaar" en zichtbaar zakbroed vertoonde, de moer vervangen en gekeken wat er gebeurde. En wederom verdween de zakbroed besmetting ging over.
Voor de duidelijkheid; ik heb geen ramen vervangen, juist de ramen waar de zakbroed besmetting inzat in het volk laten hangen.

Wil even over de grens van verdelgen denken, een slag in de lucht?; " zou het kunnen zijn dat AVB ook op deze wijze te verhelpen is"? weet het niet, maar ik veronderstel dat er nooit in deze richting is gedacht/gezocht!

Ook heb ik aan mijn mail vrienden in Canada, Ria en Leen van de Berg, deze zomer mijn bevindingen geschreven. Hieronder hun antwoord:

Wij hebben dit voorjaar ook zakbroed gevonden en waren nogal verontrust. Er is resistent AVB en we wisten eerst niet dat het zakbroed was. Wij vinden het Nieuwzeelandse boekje heel goed. We vonden daar ook het "halve maan syndroom" dat we in twee<

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Oude Essink » ma 19 nov 2001, 17:15

--------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hans,
Ik ben zeer benieuwd welke reacties komen op jouw
idee, dat bepaalde ziektes door genetische eigenschappen van de moer
verhinderd worden of snel geneesbaar zijn
en wel in die mate, dat wisselen van moer einde ziekte betekent.
Met Amerikaans Vuilbroed heeft jouw plaatje inderdaad niet van
doen. Am.Vuilbroed ziet er zo uit:

Afbeelding


De kenmerken zijn duidelijk te zien: bruinig verkleurde cellen,
inzakkende deksels, soms met gaatjes; hagelschot; de zwartbruine
massa die van de larve is overgebleven laat zich als een draad
naar buiten trekken; het geheel ruikt lijmachtig: eindstadium
van de ziekte.Hier is geen redden meer aan! al wissel
je duizend keer van moer.
De spore en bacterie komt van buiten af en dit heeft niet met
genetische bepaaldheid van doen maar meer met hygiënisch handelen.
Ongetwijfeld heeft weerstand [\i]
tegen de besmetting wel een relatie tot de genetische achtergrond
van het volk en dus de moer (samen met de darren die haar bevruchtten).
Volgens mij zijn een groot deel van onze volken in meer of mindere
mate met Am. V. besmet en is de weerstand van het volk zelf en het poets-
gedrag bepalend of het tot een zware ziekte uitgroeid als op het plaatje.
Zakbroed waarover jij spreekt is een virus dat via voeding op de larven
wordt overgedragen; een besmette larve verpopt zich niet; zij
gaat dood, verkleurt en droogt in; daarna is de besmetting over!
Ook deze besmetting komt van buitenaf binnen; meestal poetsen
de bijen de besmette larven weg en gaat de ziekte vanzelf over.
Ook hier geldt, m.i., dat de moer het poetsgedrag kan bepalen
en daarmee invoed heeft op het ruimen van de besmetting.
Dat haar genetische samenstelling de besmetting verhindert of razendsnel
wegwerkt :daar geloof ik niets van!
En daarom ben ik des te nieuwschieriger
naar bevestiging van jouw ervaring door een ruimere groep imkers.
hennie oes





Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 19 nov 2001, 18:33

Hennie,

De URL van jouw prachtige foto moet je zetten tussen img...../img
Jij had de slash verkeerd staan, dus niet zo: \img, maar zo: /img
en dan natuurlijk nog die haken er omheen.
'k Heb het even hersteld!

!Piet

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Harm van de Pas » di 20 nov 2001, 18:45

Dag Hans,


Een jaar of 15 geleden heb ik ook last gehad van Europees vuilbroed. In eerste instantie schrik je behoorlijk. Ik heb toen ter plaatse geprobeerd draden te trekken met een klein stokje, maar tot mijn verbazing lukte dit niet (ik zag de bui al hangen). Toen maar de Literatuur erbij gehaald en daaruit volgde al snel de conclusie Europees vuilbroed.

Het belangrijkste verschil met Amerikaans vuilbroed is de geur. Europees vuilbroed heeft een sterke zure geur. Amerikaans vuilbroed heeft een lijmachtige geur. Het volk dat de besmet was geraakt (een kunstzwem die ik af had laten vliegen) heb ik toen met raat en al opgeruimd. Maar desondanks zijn mijn andere volken toen ook besmet geraakt, wel in mindere mate. Dit constateerde ik doordat er dode zwarte laven onder in cellen lagen. Ook vertoonde de ramen veel meer hagelschot dan normaal. Maar uiterlijk kon ik niet veel aan mijn volken merken en de honingopbrengst was ook normaal.

Volgens de literatuur kun je niets aan deze ziekte doen. De volken overwinnen het of gaan eraan tenonder. Ik ben daarna erg hygienisch gaan werken en heb in een korte periode veel oude ramen vervangen. Na 2 jaar was de ziekte verdwenen en mijn volken hebben er sindsdien geen last meer van gehad.


groet,


Harm van de Pas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Oude Essink » wo 21 nov 2001, 18:12

Dag Harm,
De beschrijving die je geeft van de bijenziekte die je had
en die je als Europees Vuilbroed betitelt, doet mij eerder denken
aan Kalkbroed. Kalkbroed is een schimmelziekte; de schimmel kan van
een mannelijke of vrouwelijke vorm zijn; Een van beide geslachten levert uiteindelijk een witte tot geelwitte mummie op; wanneer beide geslachten van de schimmel zich op de larve storten, wordt deze uiteindelijk donkergroen
tot zwart; mozaiek-gaten in het broed behoort in beide gevallen
tot de verschijnselen. Is deze mogelijkheid indertijd ter sprake
geweest? en waaruit heb jij toen toch tot Europees Vuilbroed
geconcludeerd? Vanwege de zurige geur? en zo ja, kan deze geur geen andere oorsprong gehad hebben? Ik vraag erop door, omdat zwarte mummies niet gebruikelijk zijn bij Eur.Vuilbroed; wel b.v. bruin.
Voor kalkbroed is het ene volk veel gevoeliger dan het andere en ik kan mij voorstellen, dat Hans door de moer te vervangen van de kwaal is afgekomen.
met groeten,
hennie oes

Afbeelding

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Ziekte gevoeligheid bij bijen.

Bericht door Harm van de Pas » do 22 nov 2001, 18:59

wanneer beide geslachten van de schimmel zich op de larve storten, wordt deze uiteindelijk donkergroen
tot zwart; mozaiek-gaten in het broed behoort in beide gevallen
tot de verschijnselen. Is deze mogelijkheid indertijd ter sprake
geweest? en waaruit heb jij toen toch tot Europees Vuilbroed
geconcludeerd? Vanwege de zurige geur?
Afbeelding
Dag Hennie,

Nee, het was absoluut Europees vuilbroed. Het lijkt heel sterk op Amerikaans vuilbroed (ook ingevallen dekseltjes etc.)en in de verste verte niet op kalkbroed .Daarnaast is de zure geur zo penetrant die vergeet je niet zo snel.

Inderdaad was het verschijnsel bij de andere volken veel minder en zou je het beginstadium kunnen verwaren met kalkbroed. Maar dan moeten er ook "witte" en groene poppen aanwezig zijn, deze heb ik niet gezien. Niet in de ramen maar ook niet voor de kasten. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat een sterk volk, in de zomer bij prachtig weer, kalkbroed midden in het broednest heeft. Soms zie je wel eens een paar cellen met "witte" daren maar als het voorkomt is het altijd aan de rand van een raam en vaak na een lange periode van slecht weer of een moerloze periode,maar niet zoals bij mij midden in een broednest bij een periode met prachtig weer.

Deze ziekte heeft toen ruim 2 jaar mijn volken geteisterd. Als het kalkbroed was geweest had dit nooit zo lang voort geduurd. Deze ziekte was Europees vuilbroed daar ben ik van overtuigd.

Groet,

Harm van de Pas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten