Tegengestelde ideën

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Tegengestelde ideën

Bericht door Ria van den Berg » ma 07 jan 2002, 03:24

Ook ik ben zo iemand die (bijna) nooit iets zwart-wit kan zien. Ik hoop dat er hooby imkers durven experimenteren en ik weet dat je, als je "niets" van je bijen verwacht, niet tegen varroa hoeft te behandelen. Maar waar ligt de grens ? Wat AVB betreft, die honger en kunstraat methode werd hier vroeger gebruikt, heb ik gehoord, maar is verlaten. Men is overgegaan op de chemiemallemolen. Toen ik in 96 aan onze voorlichter vroeg, of hij niet bang voor oxytetracycline resistentie was, zei hij dat hij dat niet was. Nu komt dat behoorlijk in Alberta voor.
Afgelopen zomer is er een onderzoek geweest naar vuilbroedsporen in honing. De onderzoeker heeft ook een aantal honingmonsters van winkelpotjes(zelfs uit Europa) getest en wat ik me ervan herinner, is dat in al die monsters behoorlijk wat sporen zaten. Van de geteste monsters van bijenhouders (van elk tiende vat, of elke dag) waren er twee bedrijven die voor alle monsters negatief waren, maar de positieven hadden niet allemaal resistent vuilbroed. Er wordt nog steeds aangeraden om preventief oxytetracycline te gebruiken en als je resistent vuilbroed hebt, kan je op dierenartsrecept tylosine kopen en in de herfst toedienen. Een oud inspecteur zei eens, dat het treffend was, dat er in een besmette bijenstand altijd wel een of meer volken waren, die geen klinische verschijnselen haddden. Het is ook zo dat onder de niet geselecteerde volken hier gemiddeld 10% sterk hygienisch gedrag vertoont, waardoor broedziekten geen kans krijgen.
Nu de carnica's. Onze ervaring is, dat het zuinige overwinteraars zijn. Daardoor zijn de volkjes in het voorjaar klein.Soms krijgen we ze zelfs niet op gang. Wij zien ook hygienisch gedrag, maar bij grote volken. Een simpel verband lijkt mij het gebrek aan "mankracht" bij de carnica's., vooral in het voorjaar. Wijzelf hadden afgelopen voorjaar bij een paar volken last van zakbroed. We hebben een paar volken opgeruimd. Eentje bleek achteraf niet nodig, we hadden het een andere moer gegeven en toen we, nadat we het volk hadden afgevoerd, keken, konden we geen zakbroed meer vinden. Twee grote volken groeiden er ook overheen en hebben prima geproduceerd, ik ben benieuwd hoe ze uitwinteren. AVB is natuurlijk wel ernstiger vanwege de sporenvorming.
Dat zachtaardigheid negatief kan zijn, hebben we afgelopen herfst gemerkt. Moeder en kind beer waren flink tekeer gegaan in een stand. Diverse kasten waren aangevallen ; een bekende "steker" stond scheef, maar was daarna met rust gelaten en een zachtaardig volk was gesneuveld. Dat betekent niet, dat we nu op steeklust gaan selecteren !
Na een prachtige dag met zelfs een paar graden boven nul, zonneschijn en bijenpoep op de sneeuw.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten