Oxaalzuurverdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Oxaalzuurverdamper

Bericht door Kees Overeem » do 03 jan 2002, 20:45

Lennard; van harte welkom op het imkerforum! Ik wil meteen gebruik maken van je beroep/opleiding en je visie vragen over het volgende probleem.
Een Zwitserse firma, Andermat Biocontrol http://www.biocontrol.ch brengt sinds kort een apparaat op de markt waarmee oxaalzuur-dihydraat(vast) in de bijenkast wordt 'verwarmd' Ook in Nederland heb ik dat ding al gezien.
Het is een soort soldeerbout met een bakje erop die op 12V (accu) werkt en 300grC wordt. In het bakje doet men een paar gram oxaalzuur en het apparaat wordt door het vlieggat in de kast geschoven en aangezet. 2 1/2 minuut verwarmen zou genoeg zijn.
De firma Biocontrol zegt dat het oxaalzuur verdampt (sublimeert?) en dan in zeer fijne kristallen op de bijen en de kastonderdelen neerslaat en zo de mijten doodt.
Omdat ik me kon voorstellen dat het oxaalzuur zich bij die temperatuur anders zou gedragen dan alleen maar sublimeren sloeg ik er het chemiekaartenboek op na en vond dat de stof bij snelle verhitting boven 150 grC ontleedt in o.a. Koolstofmonoxide en mierenzuur. (wat overigens ook een mijtenkiller is)
Lennard, zou jij eens de site van biocontrol willen bekijken en misschien zijn er op jou werk wel chemici die licht in de duisternis kunnen brengen.
Hopelijk horen we meer van je!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door LWPisa » za 05 jan 2002, 00:05

Beste Kees en andere forumleden,

Over oxaalzuur...ik heb de website bekeken, het lijkt me een snelle en effectieve manier van varroabestrijding (als alle cijfers waar zijn). Vaste stof dus minder gepiel met 60-80% mierezuur gieten of apistan, het volk hoeft niet open en daar ben ik altijd voor. Nadeel is wel een sjouwen met een zware accu en evt gasmasker want gezond is is verdampt oxaalzuur zeker niet. ge-etste slijmvliezen, longoedeem en mogelijk nierschade. Dat is serieus onfris.

Als je weerstandsdraad en precieze thermometer/thermokoppel hebt valt zoiets wel te improviseren. Ik zal eens wat experimenteren als de kostprijs van apparaat duurder is dan rond 50 euro. Ik was zowiezo van plan om volgend jaar van de apistan af te stappen naar thymol en/of een zelfgemaakte mierezuurverdamper omdat apistan voor mijn gevoel niet zo goed werkt, de mijtval vorig jaar bleef lang aanhouden en ik had best veel varroa op een plek vrij ver van andere imkers terwijl het volk al eerder afdoende behandeld zou zijn met apistan. En eigenlijk wil ik af van pesticiden, zeker van rommel die oplost in was of propolis.

De site zegt niets over eventuele schade aan bijen. De Bienenvertraeglichkeit ist gut maar het lijkt me stug dat er helemaal geen schade is, met hun grote proefopzet hadden ze wel iets kunnen melden wat betreft sterfte van broed of bijen. Of over overdosering.
Bij op de raten gedruppeld oxaalzuur oplossingen al dan niet met suiker zijn soms behoorlijke verliezen (tot 41% v/h volk) gevonden. In de literatuur vraagt men zich af of schade van oxaal en mierezuur aan bijen verband houdt met de luchtvochtigheid. Met water(damp?) kan zeker oxaalzuur een stuk "zuurder" (beter "gehydrolyseerd", concentratie-ph ratio is hoog voor oxaalzuur, weinig stof veel zuur) zijn dan zonder. Ik kan me voorstellen dat plekken condens binnen de kast veranderen in een min of meer gevaarlijke zuurplas tijdens de behandeling.
Niet gebruiken bij T lager dan 2 celsius...want? is het dan toxisch, te veel verstorend of niet effectief vanwege de T of de verdeling van bijen?

volgens de boeken is de sublimatietemperatuur (van vaste stof naar gas en andersom, een evenwicht) van oxaalzuur 157 celsius en de ontleedtemperatuur tot koolmonoxide en mierezuur 189,5 celsius, maar waarschijnlijk blijft het toch ook heel bij 300 celsius als het om kleine hoeveelheden gaat en vlot ontsnapt.

Als er wel koolmonoxide vrijkomt zou de bij daar dan goed tegen kunnen? Geen idee, zo niet dan komt er bij die verhitting weinig koolmonoxide vrij, denk ik...een vulling van een gram of wat voor de verdamper is ook niet veel.

Die warmte heb je ook nodig om het als damp door de kast te verspreiden, als het onder op de raampjes weer als vaste stof uitzet heb je er niets aan. Te (lang) warm mag ook weer niet anders gaar je de bijen (in het zuur).

Ik zal eens kijken of er een voor mij uitvoerbare kwalitatieve test is voor koolmonoxide of mierezuur en eerst kijken of het wel bij de stoffendrogist te vinden is voor ik mijn ouwe soldeerbout plat vijl of glaswerk vies maak.

Kortom, het klinkt de moeite van het proberen (kopen?) waard maar eerst zien in onze omstandigheden en dan geloven wat mij betreft.

vriendelijke groet,

Lennard

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » zo 06 jan 2002, 11:44

mijn zelfgemaakte oxaalzuur verdamper.
Van de zomer zag ik veel gebrekkige bijtjes rondkruipen voor de kasten .Ik wist die moment niet wat te doen.Tot na het slingeren zomer te behandelen met de zoge
zegde strippen apivar.na zes weken telling is het resultaat ongeveer 500.Tot ik besloot na links en rechts gehoord te hebben wat hun resultaten waren met strippen en wat zij van plan waren,ze zegden allemaal het ook is te proberen met oxaalzuur.Ik heb toen een varoxverdamper gezien.De kostprijs bedroeg 127 euro.Ik dacht bij mezelf: ik ga zelf zo iets maken, maar hoe? Tot ik op het idee kwam met de weerstand van een koffiemachine(wel een kapotte, maar niet hetgene dat ik nodig had)alleen de weerstand + het schaaltje. Dit alles gedemonteerd tot ik alleen de weerstand en het schaaltje over had .Ik heb er een stekker met een stuk draad aangezet en nu nog een transfo 220 naar 12 volt en klaar is kees.Dacht ik, maar ik was nog niet klaar. Ik moest mijn Sebergkast,pracht van kasten voor te imkeren.5 jaar geleden ben ik volledig overgeschakelt van Kempisch naar Seberger,alleen het bovenste gedeelte, de rompen met het deksel. 4 jaar heb ik stelselmatig kwestie van kostprijs te spreiden. De bodems heb ik zelf gemaakt, volledig open vanonder met schuif en inoxdraad. Nu nog een schuif met opening gemaakt van ongeveer 11 centimeter diameter en ik kon beginnen (datum 1 december 2001) Masker en handschoenen , kwestie van zeer voorzichtig te zijn. 3 gram oxaalzuur op schaaltje , toestel onder kast en stekker in. 2 minuten aangezet, na 2 minuten terug uitgezet, kwestie van smelten en hoge temperaturen. 15 minuten kast dicht gehouden tot mijn verbazing waren de bijen rustig. Na 15 minuten schuif met experimenttoestel weggehaald, ook de vliegopening die ik door middel van plankje dicht had gedaan, tot ik nog is verbaasd was dat de bijen zo rustig naar buiten kwamen. Ik imker met karnika-troisec die van Ronson van Luik.Ik ben in het bezit van 1 KI-moer waaruit ik dan F1 kweek.'s Anderendaags telling , het ondergeschoven witte kunststof plankje ,ongeveer 40x42 cm groot,dit plankje zag niet meer wit, maar gespikkeld .Ongeveer 500 mijten op 1 dag, tot na 1 maand er nog 15 à 20 mijten vallen , totaal geteld op 1 maand : meer dan 2000.Deze experimenteringskast is willekeurig gekozen, het is 1 van de 13.Na 1-1-2002 niet meer geteld, kwestie van rust vriesweer. Ik heb misschien wat spijt dat ik de resterende kasten ook niet behandeld heb.Wat gaat ervan geworden, de resterende 12 in het jaar 2002, ik ben benieuwd. Zo; mijn verhaal is waargebeurd, de resultaten waren verbazingwekkend, schokkend.Mijn bijkomende vraag is :Mag oxaalzuur gebruikt worden? Zijn er nog imkers met deze resultaten?Hoe en met wat mag ik hier mee doorgaan? Beste wensen voor het imkerjaar 2002. Groeten , Herman M.

herman michielsen

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » do 07 feb 2002, 22:23

Vorige week kleine kontrole vanwege het goede weer was niet gerust betreft mijne problemen met varoa .Nu heb ik veel spijt dad ik al de kasten niet behandeld heb met oxaalzuur verdamper Van de 13 resten er nog 9 over Hopenlijk overleven deze.Zal maar hopen het doet leven . in deze streek ben ik gelukkig niet aleen slachtoffer van deze parasiet Imkergroeten HMO tot binnenkort

herman michielsen

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door Romée van der Zee » do 07 feb 2002, 23:35

Beste Herman,
Bedankt voor je openhartig verslag. Het moet heel vervelend zijn om te constateren dat er zoveel volken dood zijn. Je schreef dat je met apivarstroken bestreden hebt, na de zomer 2001. Zou je kunnen vertellen wat je in dat jaar en de jaren daarvoor aan bestrijding gedaan hebt, en wat de omvang van de volken was.
(In Belgie zeggen jullie meen ik veel langer u. Als mijn je gebruik storend is, verneem ik het graag).
Romée

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door Oude Essink » vr 08 feb 2002, 15:48

En Wat te denken van deze Varroakillers die ik in Münster zag staan:
Afbeelding
De koperen buis is aan de achterzijde dichtgeknepen en met een brander wordt het zuur tot verdampen gebracht en gaat zo gedoseerd de kast in. De behandeling kan aldus in een keer worden afgesloten. Vraag me niet hoe het precies werkt!
hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 12/02/2002 21:47:37

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » za 09 feb 2002, 21:33

Mijn reactie op vraag van romee
1997 apistan 1998-99 apivar 2000 mierenzuur 2001 1 oxaalzuur verdampt 12 apistan
Ik ben ervan overtuigd dat er heel wat gelogen wordt over de manieren van be
handelen.De resultaten ,de overlevingsijfers,
imkergroeten,
herman

herman michielsen

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » ma 04 mar 2002, 20:48

Hier zijn wij dan met de beloofde mijtenval van een kolega imker uit de buurt.
op 1 september behandeling oxaalzuurverdamping geen telling.
op 28 11 2001 9 uur smorgens 7 gr. behandeling na 16 dagen eerste nachtvorst.
Telling mijten begin 29 11 2001 tot en met 12 12 2001 elke dag geteld.
Kast 1 2247 kast 2 2085 kast 3 1814
4 2583 5 239 6 586
7 714 8 2126 9 2488
10 2443 11 889 12 1566
13 2243 14 989 15 2189
Deze telling met inox rooster en pvc ondergeschoven witte plaat.
vermoedelijk zijn er met de eerste behandeling ongeveer evenveel varoas gevallen
zoals u kunt zien is het in onze streek enstig gesteld met de varoa
imkergroeten
HMO

herman michielsen

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » di 05 mar 2002, 19:14

Afgelopen zondag heb ik een bezoek gebracht aan een plantenruildag ingericht door een imkervereniging.De bedoeling is planten te ruilen hiervan is niet veel van te merken het is maar te nemen mits te vragen.
Tot het tot een gesprek kwam met een imker aldaar.Die behaldelde zijn bijen ook met oxaalzuur, maar dan boven op de bijen op inox rooster met behulp van bijkomend hoogsel,het toestelletje zelf zijn twee kleine inoxkommetjes boven elkaar met een ruimte van 3 cm tussen de beide schaaltjes het bovenste voor oxaalzuur kristallen en het onderste voor brandalcohol.Van elk is er ongeveer 3gr.en 3 cc nodig,de bedoeling is de alcohol aan te steken en het in de kast
te plaatsen na een kwartier kun je een andere kast behandelen.
Een behandeling zou voldoende zijn.
De kommetjes lijken op theelichtjes en zijn van duitse makelij.En het zou heel schappelijk zijn in aankoop .
imkergroeten HMO


herman michielsen

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door michielsen.herman » di 05 mar 2002, 19:14

Afgelopen zondag heb ik een bezoek gebracht aan een plantenruildag ingericht door een imkervereniging.De bedoeling is planten te ruilen hiervan is niet veel van te merken het is maar te nemen mits te vragen.
Tot het tot een gesprek kwam met een imker aldaar.Die behaldelde zijn bijen ook met oxaalzuur, maar dan boven op de bijen op inox rooster met behulp van bijkomend hoogsel,het toestelletje zelf zijn twee kleine inoxkommetjes boven elkaar met een ruimte van 3 cm tussen de beide schaaltjes het bovenste voor oxaalzuur kristallen en het onderste voor brandalcohol.Van elk is er ongeveer 3gr.en 3 cc nodig,de bedoeling is de alcohol aan te steken en het in de kast
te plaatsen na een kwartier kun je een andere kast behandelen.
Een behandeling zou voldoende zijn.
De kommetjes lijken op theelichtjes en zijn van duitse makelij.En het zou heel schappelijk zijn in aankoop .
imkergroeten HMO


herman michielsen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten