bevochtigen van bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
bevochtigen van bijen

Bericht door LWPisa » di 08 jan 2002, 22:34

Een agrarisch adviseur met wie ik een paar jaar terug tijdens een verhuizing sprak, zei dat "het beste anti-mijten middel op planten is water"...
Hmm in mijn oude krekelkweken kon je ook mijten in legaarde verdrinken zonder de kleine krekels ook te pakken. Wie weet is er onder U een die iets kan schrijven over onderstaande vragen:

Is er iemand die weet hoe nat men bijen kan maken? Heeft het een erg negatief effect op het volk (broed) als dat een keer wordt natgemaakt?.
{{Kan je bijen ueberhaupt goed nat maken , gezien hun groote, beharing en gladde pantser, zonder hun ademhaling te verstikken?}}

Zijn er mensen die misschien ooit met een ultrasoonverdamper (uit ziekenhuizen/thuiszorg of kinky terrariumliefhebberskringen) hebben geexperimenteerd?

vriendelijke groet,
Lennard

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: bevochtigen van bijen

Bericht door Ria van den Berg » di 08 jan 2002, 23:45

Lang geleden heb ik meegewerkt aan een onderzoek tussen waterwantsen en watermijten. De larven van die mijten parasiteerden op de wantsen. Het leek er niet op dat die mijten moeite hadden met het zich handhaven op hun gastheer in het water.
Er is een meneer Rodriguez (?) die zich al een aantal jaren bezig houdt met het besproeien van bijen met "foodgrade" minerale olie. Maar zijn resultaten zijn niet door andere mensen te kopieren. Er zijn ook imkers die hun bijen bepoederen met "icing sugar" (de poedersuiker in Noord Amerika waar maizena aan is toegevoegd). Ook zij zeggen dat varroa zo in de hand is te houden, als er een gaasbodem onder zit. Van water heb ik nooit gehoord. Het dichts bij komt het besproeien met een lichte suikeroplossing om twee volken te verenigen.Maar puur water ? Onze bijen houden niet van water, als het gaat regenen, komen ze massaal naar huis. Alleen de carnica's vliegen nog wel eens in een licht buitje.
Ongekend hoge temperaturen hier de laatste dagen, nu om kwart voor vier is het nog +7.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten