effectief en makkelijk ontsmetten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door LWPisa » ma 21 jan 2002, 23:33

Beste forumleden,

Het wordt zo langzamerhand eens tijd mijn in Duitsland verkregen tweedehanse maar zeer goede broedkamers te onsmetten en schoon te maken. Brander huren kan, maar neemt veel tijd in beslag en is niet zo best voor het hout. Deze man gebruikte perezin gedruppeld op de toplatten dus misschien moet het dan ook buiten of onder afzuiging, hoeveel van dat spul zit op het hout?
Zijn er mensen met suggesties voor dompel baden? Formaldehyde, Lysol, azijnzuur, waterstofperoxide (X%) ?


vriendelijke groet,

Lennard Pisa

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Ria van den Berg » di 22 jan 2002, 03:32

hallo lennard,
wij branden wel de bakken af als we een broedziekte vinden. Ooit heb ik eens iemand horen vertellen, dat geblakerd hout niet rot. In Nieuw Zeeland gebruiken ze dompelbaden met parafine om vuilbroedbakken schoon te maken.Het staat in "Elimination of Amarican Foulbrood without the use of drugs" door Mark Goodwin en Cliff Van Eaton (ook in Nederland verkrijgbaar, Jaap van Vliet heeft het zeker). Dat is geen eenvoudige opzet, maar de dampen die bij de door jouw genoemde chemikalien vrij komen, lijken me niet zo gezond. Hier wordt de boel ook weleens bestraald, als je iemand in een ziekenhuis kent, is dat misschien een mogelijkheid.Sterkte,


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Oude Essink » di 22 jan 2002, 17:03

Dag Lennard,
Mijn advies is gelijkluidend aan dat van Ria: heb het er voor over en koop een afbrander; zo'n rood flesje; doe je lang mee; geeft een goede hitte; je kunt er regelmatig ook je eigen bakken mee ontsmetten als ze even zonder bijen zijn; werkt zeer hygiënisch en is minder ongezond dan al die chemische troep, waarvan je ook nog moet afwachten hoe het werkt; Met bestralen bedoelt Ria Gamma- straling: is duur en ook niet 100%. Een goede imker brandt regelmatig zijn bakken af; werkt vlot en zuiver.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Erik Speksnijder » di 22 jan 2002, 17:53

Ik sluit me bij de 2 personen voor mij aan. Voor het afbranden van mijn kasten gebruik ik een electrische verfbrander. Deze zijn voor een prikkie te koop in de meeste doe-het-zelf zaken.
Persoonlijk vind ik niet dat je je kasten vernield door ze af te branden. Ze worden juist steeds mooier van kleur (en duurzamer) door het opnemen van was en propolis.

Erik

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door LWPisa » wo 23 jan 2002, 23:19

Hmm toch maar eens aan afbranden denken. Maar wanneer is een kast "schoon"? Als je iedere centimeter goed verhit...hoe lang duurt het behandelen van 1 broedkamer bij de geoefende afbrander?
vriendelijke groet,
Lennard

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Oude Essink » vr 25 jan 2002, 11:02

Hallo Lennard,
afhankelijk van de hitte dat het apparaat produceert is dat uitbranden (niet verbranden!) redelijk snel gebeurd. Je gaat langs de wanden, vooral de raamdragers, en bodem tot je de propolis ziet borrelen en de was- en bijenresten geblakerd zijn. vooral de kieren invlammen in verband met hartnekkige vuilbroedsporen die zich daar verzamelen. Als er teveel kieren en rottige plekken zijn: kast of bak vervangen. groet,
hennie oes

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Minne Bonnema. » vr 25 jan 2002, 14:22

Hallo Lennard, e.a.
Met een verbazing lees ik de adviezen, over het afbranden van de broedbakken,het enigste advies wat ik geef is, op de brandstapel deze troep,dan heeft branden nog enig nut.
Oude Essink gaat helemaal kort door de bocht door te stellen dat een goede imker regelmatig zijn kasten afbrand,dus die niet op deze wijze zijn materiaal behandeld valt in een andere categorie.
Bij een gezonde bedrijfsvoering en er geen last is van bijenziekten welke Ria noemt,heeft afbranden helemaal geen zin. Doet men dit wel dan helpt men het werk wat de bijen aan hun behuizing doen gewoon naar de knoppen.De imker wil vlotter en zuiverder werken dan zijn bijen.
Propolis is samengesteld uit 50 % hars,25 tot 30 % was en 10 % vluchtige oliën en enig stuifmeel.Het wordt gebruikt o.a. voor het gladmaken van de wanden in de kast,het afdichten van kieren,het inkapselen van schadelijke elementen enz.Het heeft bovendien een sterk antiseptische werking .Waarvoor een brander gebruiken als de bijen al op natuurlijke wijze een bederfwerend middel toepassen.
Bekijk eens een reeds jaren bewoonde korf,hoe fraai die is glad gemaakt aan de binnenkant.
Minne. Eko-bijker

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door LWPisa » vr 25 jan 2002, 15:55

Beste Minne, daar valt wat voor te zeggen, ik brand mijn locale tweedehands materiaal niet af...

Maar, de kasten uit Duitsland komen uit een deplorable stal van een overleden imker, alles viezig, vergist/beschimmeld en kleverig waarbij er geen levende bij meer te bekennen was. Dit in October vorig jaar.
Dat vind ik een beetje vreemd, een stuk of 8 bakkencombinaties (2-3 BK) in een goed beschutte stal met een recentelijk, 2 maanden daarvoor, overleden imker. Met zo'n goede opzet, deze man oogste veel honing en viel aldaar in de prijzen, zou ik nog wel een al dan niet hongerend levend volk verwachten.

Tot nu toe verdragen mijn eigen bijen mijn regime van laks invoeren en weinig controle, de bijen zijn vrij goed te "verwaarlozen", als er genoeg dracht is en je ze niet kaal slingert overleven ze het wel (qua Varroa behandel ik pas als ik echt veel mijtval heb of gedeformeerde vleugels tegenkom, tot nu toe). Als er tenminste geen slopende ziekten in zitten, meen ik.
En dat is waar ik wat huiverig voor ben, ik ben niet bekend met het voorkomen van AVB in de regio Bochum. Of met de zogeheten verdwijnziekte (?).

Als ik geen risico wil lopen zou ik de hele handel moeten verbranden, maar daar zijn de kasten te mooi en te degelijk. Dik hout met hoektandverbindingen en de meeste nog maar een of twee seizoenen gebruikt.

Wat zou jij doen?

vriendelijke groet,
Lennard

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Minne Bonnema. » za 26 jan 2002, 14:55

Beste Lennard.
Een ieder imkert naar zijn goeddunken,maar de risico die je neemt liegt er niet om. Ik ben blij niet jouw imkers buurman te zijn,zal er maar door jouw mooie degelijke kasten a.v.b. besmetting ontstaan,dan gaat alles echt de brandstapel op.En dat is best mogelijk gezien in Duitsland er een ander beleid van bestrijding van deze ziekte is,dan hier ten lande.Ook vraag ik me af of er wel een uitbetaling geschied van het vernietigd materiaal en bijen als de a.v.b. op een dergelijke manier wordt binnen gehaald.Het enigste in deze kasten materie is je gezond verstand gebruiken.
Minne. Eko- Bijker

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: effectief en makkelijk ontsmetten

Bericht door Erik Speksnijder » za 26 jan 2002, 15:46

En dat is waar ik wat huiverig voor ben, ik ben niet bekend met het voorkomen van AVB in de regio Bochum. Of met de zogeheten verdwijnziekte (?).
De verwijnziekte is een ziekte, waar je je als imker niet al teveel zorgen voor hoeft te maken. Het beteft meestal een fout bij het inwinteren.
Of er in de regio AVB voorkomt (heeft voorgekomen), moet door navraag bij plaatselijke imkers toch wel te achterhalen zijn?

Minne is duidelijk een tegenstander van het afbranden van kasten. Zijn genoemde argumentatie vind ik ook juist. Voor ziekte-bestrijding is het (binnen eigen stand) misschien niet zo zeer noodzakelijk, maar wel voor de wasmot. Ik krab kasten, die ik niet meer gebruik, schoon en brand ze af, waarbij eventuele was/propolisresten in het hout trekken. Een zo behandelde kast kun je zorgeloos wegzetten. Een niet afgekrabte/afgebrande kast wordt al snel door wasmot in gebruik genomen.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten