Varrox verdamper Nederlandstalig

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door michielsen.herman » za 23 feb 2002, 17:55

VARROX Verdamper
Batterijklemmen Steunblik Pannetje
1. Apparaat
De Varrox verdamper bestaat uit een verwarmingsapparaat, een steunblik en 3 meter kabel met twee batterijklemmen. Het apparaat heeft een vermogen van 150 Watt. Een batterij dient als stroombron (accu van de wagen, 12 V. capaciteit > 40 Ah) of de sigarettenaansteker van de wagen via een verlengkabel (zie "Toebehoren"). Hoogte. 1 , 1 cm Lengte: 26 cm
1.1. Werking
Door het verhitten van het pannetje wordt het oxaalzuur vloeibaar en verdampt. In de bijenkast ontstaat een oxaalzuurnevel, die alle bijen en oppervlakten met een zeer dunne film van oxaalzuurkristallen bedekt. Deze fijne kristallen worden door de bijen probleemloos verdragen, maar doden toch de varroa.
Uw veiligheid tijdens het gebruik verzekeren
1.2. Periode van behandelen
De behandeling mag niet uitgevoerd worden wanneer de bijen veelvuldig uitvliegen.
Daarenboven mag de buitentemperatuur niet lager zijn dan 2°C. Het gebruik van de verdamper is slechts geschikt bij broedvrije kolonies.
1.3. Dosering
Type van bijenkast Oxaalzuur dehydraat MaatlepeI*
(Ableger) 1 gram 1
Kast met 1 ruimte 2 gram 2
Kast met 2 ruimtes 3 gram 3
Zwermen naargelang de 1-2 gram 1-2
Grotte van de kast
*Bij elke verdamper is een maatlepel toegevoegd.
1.4. Positionering van de Varrox verdamper
De gepaste hoeveelheid oxaalzuur dehydraat in de verdamper gieten. Een luchtig , afgestreken maatlepel (maatlepel bijgevoegd) komt overeen met één gram oxaalzuur dehydraat. Erop letten dat het oxaalzuur niet door verdraaien of scheef houden van de verdamper verloren gaat. Het apparaat door het "vlieggat" in het midden van de korfbodem schuiven tot dat het steunblik niet meer zichtbaar is. Als er een bijenzwerm boven het pannetje doorhangt moeten de bijen eerst met wat rook omhoog gedreven worden of moet het apparaat iets meer naar de zijkant geplaatst worden. De minimale hoogte en breedte van het vlieggat: 14 mm x 90 mm.

Mocht het zich voordoen dat het vlieggat te klein is om het apparaat aan te brengen, kan men (in het geval van nieuwe korfmodellen) ook de opening van de onderste schuiflade gebruiken. Zorg er in dat geval voor dat het vlieggat goed afgesloten wordt.
Waarschuwing: Door de verhitting van het pannetje is er smeltgevaar voor plastic varroaroosters en korven in kunststof. .
1.5. Afdichten van de korf
Rond de greep van de verdamper dient het vlieggat met een mousse of een doek gedicht te worden. Ook openstaande roosters helemaal afdekken.
1.6. Duur
Is de korf is afgedicht, moet het apparaat gedurende 3 minuten ingeschakeld worden.
Normaal zijn 3 minuten voldoende om de hoeveelheid oxaalzuur te laten verdampen. De verhittingstijd kan bij het eerste gebruik oplopen tot 5 minuten, terwijl het apparaat nog koud is. Bij het gebruik van verlengkabels moet er 1 minuut extra verhit worden.
Een batterijklem van de kabel moet voortdurend aan de stroombron aangesloten zijn. Met behulp van de tweede batterijklem wordt het apparaat aan en uit geschakeld. Voor de verking van het apparaat maakt het niet uit of plus- en minpool gepast aangebracht worden. Ja het uitschakelen van het apparaat dient men nog 1 a 2 minuten te wachten alvorens het ) pannetje en het steunblik uit te nemen, zodat de nevel zich kan verspreiden en zich kan 'asthechten. Na het uitnemen van steunblik en pannetje het vlieggat onmiddellijk weer dichtmaken en nog 15 minuten afgesloten laten. Na gebruik het apparaat langzaam afkoelen 1 een emmer met water, zodat bij de volgende behandeling de verdamping niet begint alvorens het pannetje en steunblik in de volgende korf zijn aangebracht.
Tip: Door het gebruik van meerdere verdampers kunnen grotere standplaatsen sneller ) behandeld worden.
!. Oxaalzuur dehydraat (oxaalzuurkristallen)
Zuiver oxaalzuur is een schadelijke, giftige en bijtende stof. Bij het vullen van de verdamper en tijdens de behandeling zijn bril, masker (FFP 3S/l), handschoenen en (kledij<

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Peter Bal » zo 24 feb 2002, 20:55

Herman Michielsen schreef: "Door het verhitten van het pannetje wordt het oxaalzuur vloeibaar en verdampt. In de bijenkast ontstaat een oxaalzuurnevel, die alle bijen en oppervlakten met een zeer dunne film van oxaalzuurkristallen bedekt."

Volgens het Chemiekaartenboek, bij mensen in de chemie of veiligheid een bekend begrip, lijkt het onwaarschijnlijk dat er een oxaalzuurnevel ontstaat.
Daar wordt namelijk geschreven: "Ontleed bij snelle verhitting boven ca. 150 graden C onder vorming van giftige en corrosieve dampen (o.a. Koolmonoxide en Mierezuur)

Het smeltpunt van Oxaalzuur ligt bij 102 °C. Dat is al vrij kort bij de 150.
Zou het niet gewoon een schokbehandeling met mierezuur zijn?
Of werkt het apparaat langzaam / met een lagere temperatuur??


Overigens staat er ook nog vermeld: "De WATERVRIJE vorm heeft een sublimatiepunt van 157 °C, terwijl de stof na snelle verhitting bij 187 °C onder ontleding gaat smelten."

Helaas ken ik deze term (sublimatiepunt) niet.

Groeten,


Peter

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Jan Kruit » zo 24 feb 2002, 21:50

Sublimatie.

Dit is het punt (lees temperatuur) waar de vaste vorm over gaat in vloeibare vorm alvorens het overgaat in de damp.
De oxaalzuur (vast) ontleed niet in de vast vorm maar in de vloeibare vorm.
Zoals in het chemiekaartenboek staat in Koolmonoxide en mierezuur.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl (vernieuwd op 20.12.2001)

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Ed Pieterse » zo 24 feb 2002, 22:35

Hallo chemicie,
Bij het behalen van twee brandweerdiploma's heb ik geleerd dat koolmonoxide erg gevaarlijk is. Het is reukloos en dodelijk. Het zal wel aan de concentratie liggen, maar voorzichtigheid is denk ik geboden. Wie kan wat van die concentratie zeggen.
Ed

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Ria van den Berg » ma 25 feb 2002, 02:52

Een beetje middelbare school scheikunde : oxaalzuur ontleedt in mierezuur + koolstofdioxide en mierezuur kan verder gaan tot water en koolstofmonoxide. Zou de op mijten werkende stof dan toch het mierezuur uit het oxaalzuur zijn ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door michielsen.herman » ma 25 feb 2002, 08:51

behandeling met oxaalzuur.
Ik heb vorige week cijfers gezien van behandelingen met oxaalzuur.2 metoden druppel en verdamping. de cijfers met druppelmetoden lagen de helft lager dan verdamping.ik weet al zeker wat ik dit jaar ga doen kwa behandeling; en dat is verdamping met oxaalzuur.in mijn omgeving is het zeer erg gesteld met varoa.
De behandelingen met mierenzuur is er duidelijk verschil de reacktie van de byen in tegengestelde met oxaalzuur.deze laatste de reactie van de byen is bij mij positief op alle gebied en zeker op de mijtenval.ik heb vorig seizoen 1 kast behandeld en nu wetend had ik ze allemaal behandeld .
De behandeling (verdamping) onder de kast is vrij eenvoudig wel rekeninghoudend met voorschriften.
Een dezer dagen komt een kolega imker met cijfers van behandeling met varroxverdamper.Ik zal deze imkerforume.
herman

herman michielsen

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door jjmvaningen » za 11 okt 2014, 19:00

VARROX Verdamper.
Iets uit de oude doos??
Wie gebruikt nu nog zo'n apparaat?
Groet, Jacques

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Eddy Geurtsen » za 11 okt 2014, 23:17

Jacques, wij gebruiken de Varrox verdamper nog regelmatig. Bij broedloze volken (zwermen, e.d.) en in ieder geval midwinter, als er niet of nauwelijks broed aanwezig is in de volken. Verenigingsbreed behandelen we (en soms zelfs meer dan dat).
Groeten, Eddy

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door jossmits » zo 12 okt 2014, 08:16

In Frankrijk nog steeds te koop.

Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varrox verdamper Nederlandstalig

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 okt 2014, 10:29

Mijn 'buurman' behandeld hier ook mee en heeft een aantal weken geleden dit mij haarfijn uitgelegd.
Op zich wel een mooie en simpele methode. Cruciaal is dat je de kast goed kunt afsluiten...dat je met dekplanken werk en niet met plastic
(want daar kun je het apparaat niet opzetten). Werken met een gasmasker is wel een must. Vreselijke dampen.
Het wordt misschien meer gebruikt dan je denkt.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten