Lavendel

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Lavendel

Bericht door Minne Bonnema. » di 26 mar 2002, 19:16

Lavendel & kamfer.
Bij de wurkgroep Eko '“ bijkers wordt al enkele jaren met op natuurlijke wijze gewonnen lavendelolie geprobeerd om de varroamijt onder de duim te houden.
Lavendelolie bevat kamfer,welke kanker verwekkend is.
Naar mijn mening moet er wel degelijk verschil zijn tussen op chemische wijze verkregen lavendelolie of op door natuurlijke wijze gewonnen lavendelolie.
Romée stelt dat het niet uitmaakt hoe het gewonnen wordt (lavendelolie ) wat betreft de kamfer. ( In een persoonlijk aan mij gerichte E-mail )
Ik vraag me af hoe het daar in Zuid-Frankrijk is,waar de lavendel groeit en bloeit en door het te verbouwen, een middel van bestaan is. Letterlijk en figuurlijk zwemt men er in de lavendel.

Hoe zit het met de daar gewonnen honing! (moet toch ook kamfer inzitten.)
Is het soms bekend of er door in deze aan akkerbouw verwante lavendel industrie meer kanker voorkomt!
Hoe groot is de concentratie ( bestandsdeel ) van Kamfer in natuurlijk gewonnen lavendelolie!

Als de door mij verkregen inlichtingen juist zijn, komt er daar zeer weinig varroa voor bij de bijenvolken, in die streek waar men de lavendel verbouwd.

Helaas is het voor mij niet mogelijk de bestaande Website een update te geven.
Op http://www.bonnema.tmfweb.nl staan nu de nieuwste berichtgevingen over het lavendel project.

Minne . Eko '“ bijker.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door maartenkleijne » za 30 mar 2002, 21:19

'Lavendelolie bevat kamfer,welke kanker verwekkend is', schreef onze ecobiker.
In aantal van voedinsgmiddelen zitten stoffen die op zichzelf kankerverwekkend als als ze apart en in grote hoeveelheden worden toegediend.
Kamfer in lavendel is zo minimaal aanwezig dat we echt niet mogen suggereren dat lavendel kankerverwekkend zou kunnen zijn. Integendeel: lavendel en lavendelolie zijn is een prima geneesmiddelen, bv. thee van de bloemen voor migraine, lavendelolie in bad ter harmonisatie na een drukke dag, lavendel in de linnenkast voor een goede gezonde slaap.

Zuiver lavendelhoning is met lindehoning 1 van de meest geprezen honingsoorten, zowel qua smaak als voor de gezondheid. De werkers in de lavendelplantages hebben geen last van de lavendel, ook niet op langere termijn, eerder genieten zij van een bovennormale levenslengte, maar dat zou ook met het volgende te maken kunnen hebben: de lavendelplukkers hebben veel last van bijensteken omdat de bijen op de lavendeldracht steeklustig kunnen worden, als bij mosterd, en wij weten dat regelmatig door bijen gestoken worden levensverlengend is. Men zegt dat het een reden is waardoor imkers gemiddeld 8 jaar langer leven dan gewone stervelingen.

Enkele planten die beroemd zijn om hun kankerwerwekkende ingredienten zijn bv. peterselie en selderie. Peterselie zozeer dat het op de nominatie heeft gestaan om verboden teworden tot bleek dat je er toch wel een half pond per dag van zou moeten eten om kans op een 'peterselie-kanker' te kunnen lopen. Hetzelfde geldt voor lavendel: als je het per pond als groente zou gaan eten zou dat niet best zijn, maar nu en dan per 0,1 gram als toekruid of geneesmiddel is het zeer heilzaam.
Tip van mij: een takje lavendel mee laten trekken met de gestoofde vis, heerlijk; maar de lavendel zelf na het trekken weggooien want het gaat al kokende ranzig smaken.
Doet me denken aan een ander onmisbaar toekruid vol kankerverwekkende stoffen: Laurier.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door Ed Pieterse » ma 01 apr 2002, 11:33

Goed zo Maarten, er zijn blijkbaar ook nog nuchtere mensen, die de dingen in hun werkelijke verband zien.
Ed

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door Minne Bonnema. » ma 01 apr 2002, 22:01

Maarten,
Bedankt voor de manier van reageren op mijn lavendel schrijven,
Daar kan ik tenminste iets mee.
Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten