Perizin

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door vguus » ma 05 aug 2002, 00:03

Beste Erik en Minne,

Nee, jarenlang Apistan gebruiken en kunnen wachten op resistentie, dat is zeker het antwoord. Zelfs de strippen het tweede jaar nogmaals gebruiken, want dat mag, is echt onverantwoord.
Ik vind het onbegrijpelijk dat we onze zo geliefde bijen "martelen" met o.a. Apistan en zuren. Je ziet wat er van komt. Resistentie en nog eens resistentie. Het lijkt wel het verhaal van de MRSA (Multi Resitente Stafylococcus Aureus). Juist het onoordeelkundig gebruik van de middelen (welke dan ook) is vragen om problemen in de toekomst, dat weet ik ook wel.
Natuurlijk is perizine een gif. Maar bij gebruik op een verantwoorde manier zoals eerder beschreven ben ik er nog steeds van overtuigd dat het geen enkele schade toebrengt aan bijen, was en natuurljk de honing.
Het middel wordt veelvuldig gebruikt bij schapen, paarden, koeien en varkens. Deze worden in enorme bakken met een zeer hoge concentratie perizine ondergedompeld. Ze ondervinden hiervan geen schade, anders was het wel verboden. Wij eten gewoon het vlees.
Perizine, slechts één of tweemaal 5 minuten per jaar gebruikt bij bijen, is m.i. vele malen minder risicovol dan de 5 a 6 weken met Apistan.

vguus

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door Erik Speksnijder » ma 05 aug 2002, 18:17

Hoi Vguus,

Ik heb wel Apistan gebruikt, maar distantier mij van de imkers, die deze strips een 2e maal gebruikten. Geen enkele strip is bij mij ooit een 2e keer ingezet. Volgens mij hebben we aan deze foute zunigheid de huidige resistentie te danken. (Momenteel gebruik ik thymovar en 1 volkje behandel ik niet om de resultaten te bekijken)
Desondanks vind ik het gebruik van perizin ook foute zunigheid; dit middel hoort niet in een bijenkast thuis, zie bovenstaande stukje van Piet; een vermoedelijk(!) kankerverwekkende stof hoort niet in onze gezonde hobby thuis.

Erik

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door Minne Bonnema. » ma 05 aug 2002, 23:07

Hallo Vguus,
Om op een snelweg te komen,kan op twee manieren,de juiste oprit en de verkeerde, bij de laatst genoemde kom je naar het rode bord met de witte balk,nog een bord tegen en wel met de tekst: Keer terug.
Helaas ga je figuurlijk en daad werkelijk bij de bestrijding van de varroa mijt bij onze bijen het laatste bord ook voorbij.
Schapen,koeien en varkens en insecten maar op in een hoop te vegen gaat mij een brug te ver.
Maar ja links rijders hou je ook bij de bijenhouderei,het zij zo.
Minne Eko-bijker.

vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door vguus » ma 05 aug 2002, 23:30

Beste Erik,

Daar ben ik het helemaal mee eens. Er hoort helemaal geen gif in bijenkasten. Maar de varroa hoort daar ook niet. Met deze mijt hebben wij juist problemen. Ik heb eennmaal een kast gehad met duizenden krabbelaars en dat wil ik nooit meer zien.
Het gebruik van vele middelen gedurende een lange periode zal uiteindelijk zorgen voor "gewenning", adaptie of resistentie. Daarom denk ik dat het één- of tweemaal per jaar zeer kortdurend een voldoende dosis van een gif geven waar in ons geval de Varroa aan dood gaat en de bijen niet, prefereer boven vele andere middelen. Juist het verstoren van kasten tijdens de broedfase is wat mij tegenhoud met al die andere middelen. Ik doe het 's winters als de bijen in rust zijn.
Het gaat mij in het geheel niet om zunigheid, maar juist om praktische redenen en effectiviteit. Wanneer mijn volken broedloos zijn behandel ik ze zeer kortdurend (5 minuten per behandeling) met perizine. Juist deze stof verstikt zo goed als alle aanwezige mijten. Perizine is niet lipofiel. Het komt dus niet of nauwelijks in de was. Als het in het voer van de bijen komt en daarmee mogelijk bijen dood, had ik dat moeten merken (Apistan, een contactgif, werd gebruikt wanneer nog broed aanwezig was en kan je alle mijten nooit doden).
Alle koninginnen en bijen vertonen bij mij, een zeer goede voorjaars ontwikkeling.
Ik zal niet zeggen dat al mijn volken (16) mijt vrij zijn. Maar als ik per maand een enkele mijt vind is dat veel. Naarmate het seizoen eindigt (augustus) vind er enkele meer.

Al met al vind ik deze discussie een hele goede. Ik weet dat gif middelen heel veel gebruikt worden, maar vaak willen of durven imkers dit niet te vertellen.

Vriendelijke groeten

vguus

vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door vguus » ma 05 aug 2002, 23:39

Beste Minne,

Bij de schapen, koeien en paarden wordt het wel degelijk gebruikt tegen een insect, nl de teek. Deze teek kan een bacterie in zich bergen, n.l. de Treponema burgdorferi (een spirocheet). Bij een besmetting bij de mens is het mogelijk de ziekte van Lyme te ontwikkelen. Deze kan dodelijk verlopen. Ik begrijp goed dat men van deze akelige beestjes af wil. Zo zie ik ook de varroa mijt. Ik wil er van af. Gaat het niet links om dan maar rechts om.

Groeten

vguus

arwin
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door arwin » vr 16 aug 2002, 17:04

hallo mede imkers

het gebruik van perzin lijkt mij nou eenmaal
niks die kanker verwekende troep hoef ik niet in mijn kast
ik gebruik liever mierenzuur of thymovar dat bevat
natuurlijke producten wij imkers zijn
nou eenmaal met de natuur bezig het voordeel
bij mierenzuur is dat de mijt ook in het
gesloten broed word gedood

groeten Arwin

Jeroen Vorstman
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2002, 12:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door Jeroen Vorstman » wo 21 aug 2002, 10:55

Bij de schapen, koeien en paarden wordt het wel degelijk gebruikt tegen een insect, nl de teek.
vguus,

goed tellen!!!

De teek behoort tot de spinachtigen

groeten


Jeroen

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door Piet Jager » wo 21 aug 2002, 12:10

Dag Guus,

Een insect heeft 6 pootjes en een spin heeft acht pootjes!
Een teek heeft 8 pootjes en is dus geen insect!


De mijt Varroa jacobsoni ( 8 pootjes) behoort tot de klasse spinachtigen (Arachnida) en de orde mijten (Acarina).

!Piet

vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door vguus » zo 24 nov 2002, 15:39

Grappig wat zo'n tikfout teweeg kan brengen. Natuurlijk is het een spinachtige. Anders zou het Coumaphos ook onze bijen vernietigen.

But what's in a name. Belangrijker vind ik dat het werkt.

Vguus

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Perizin

Bericht door J A Verwijmeren » ma 25 nov 2002, 14:57

Graag zou ik een goed advies willen over het bestijden van Varoa.
Vast staat dat Apistan net zoals Thymovar naast de kast mag hangen zoals ik hier al eerder gelezen heb(Hugo).
Als ik zie wat er voor de kasten liep aan beschadigde bijen in het voorjaar zo rond eind Mei, dan houd ik mijn hart vast en weet dat wij zo niet lang meer bijen kunnen houden.
Wat is al niet kankerverwekkend pepernoten en ga zo maar door te veel om op te noemen.
Om in een broedloze periode (winter) de kast open maken stuut mij ook tegen de borst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten