Reactie op perizine (coumafos)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Reactie op perizine (coumafos)

Bericht door vguus » zo 09 jun 2002, 22:57

Enige jaren geleden heb ik van een zeer bekend imker en koninginnen kweker zijn methode van varroa geleerd. Hij gebruikte perizine, coumafos. Zijn behandeling werd 1 maal per jaar uitgevoerd gedurende 5 minuten. De periode dat het wordt gebruikt is tussen Sinterklaas en kerst. Dan is het broednest afwezig of op z'n kleinst. De buiten temperatuur moet liggen tussen de 5° en 10°C. Het komt er op neer om met behulp van een "verbrandindspapiertje", 1 of 2 druppels coumafos te verdampen over de broedloze bijen. De gehele kast wordt gedurende 5 minuten geheel afgesloten en daarna weer geopend.
Ikzelf gebruik deze methode nu enige jaren en kan zeggen dat ik nauwelijks of geen last heb van Varroa.
Voordelen:
- 5 minuten behandelen kan niet of nauwelijks resistentie tot gevolg hebben zoals Apistan dat minimaal 6 weken in de kast hangt.
- 1 x per jaar 5 minuten behandelen en "klaar is kees"
- de tijd van gebruik (5 minuten kan nauwelijks of geen opname van het gif in de was tot gevolg hebben, ook niet in de honing.
- het is zeer goedkoop (ongeveer 5 eurocent per volk)
- het wordt in een zeer rustige periode uitgevoerd in een broedloos volk zodat alle varroa wordt aangepakt.
- mogelijk zijn er meerdere voordelen te noemen.
Het blijft een gif, maar wanneer schapen, koeien, paarden, geiten en varkens door een bad van coumafos worden gejaagd en wij als imker er zeer voorzichtig mee omgaan, moet het risico toch beperkt zijn. Er zijn vele imkers in een bepaalde regio die het al minimaal 20 jaar gebruiken zonder de vorming van resistentie.
Coumafos is verkrijgbaar bij de dierenarts.

Hieronder staat mijn (overgenomen) methode beschreven:

Maken van een '

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reactie op perizine (coumafos)

Bericht door Ed Pieterse » ma 10 jun 2002, 11:08

Beste Guus,
Al tijden loop ik te beweren, dat als je verschillende methoden gebruikt, dat je de resistentie onderdrukt, maar de bijenverenigingen en de overheid zijn terughoudend.
Men kan beter wat toeschieleker zijn, want nu weet je niet wat iedereen doet.
Niet dat ik deze middelen propageer, maar zolang er niets anders kan wat verantwoord is moet je wat.
In de USA geeft men aan dat men één jaar coumafos moet gebruiken en daarna twee jaar Apistan (pyretroïden).
Bij de mens doet men toch ook niet anders, want er zijn diverse middelen ontwikkeld en als er iemand niet op een middel reageert, neemt men ander middel, want daar zijn ook vaak resistenties in het geding.

Het mooiste is als we bijen kunnen krijgen, die het zelf oplossen, dan kunnen al die middelen en methoden overboord. Ik heb steeds betere resultaten met de Primorsky-bijen en hoop dat de wetenschappers het volgend jaar bewezen vinden, dat deze bij vrijgegeven kan worden, want dan kunnen we overgaan op een ander programma, het steeds verversen van materiaal om de genenpoel te vergroten en opzet van lijnen.

Ed Pieterse

vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reactie op perizine (coumafos)

Bericht door vguus » ma 10 jun 2002, 23:53

Beste Ed,

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Werkt vibramicyne niet bij een ontsteking in de mens dan zal men uiteindelijk naar het paardemiddel globenicol of chlooramphenicol grijpen (vaak een laatste redmiddel).
Maar zolang we de varroa niet onder kontrole hebben met b.v. een tegen varroa resistente stam bijen, is bestrijding nodig.
Alle andere methoden, zoals darrenraat methode, thymol, mierezuur etc. zijn buiten het bewerkelijke, ook zeer storend voor bijen. Regelmatig de kast in om uit te snijden of de mierezuur etc. aanvullen, bevorderd de ontwikkeling niet van onze bijen. Daarnaast moet je er de tijd voor hebben.
Wanneer zeer gerenomeerde imkers deze methode reeds 20 jaar toepassen, wetende dat het niet is toegestaan en daarom ook niet propageren en ik deze alleen maar gebruik en in dit forum opschrijf, wil ik graag de discussie aangaan om te bezien of er iemand is die er ervaring mee heeft, commentaar heeft of wat dan ook. Ik wil graag overtuigd worden van de onjuistheid van deze methode. Totdan, zeer voorzichtig toegepast, lijkt mij deze methode momenteel voor mij de eenvoudigste en de meest effectieve. De mijtenval heb ik in mijn volken terug weten te dringen van 0 tot 1 mijt per twee weken.
De allereerste keer dat ik het toepaste was er in december een regen van mijten tussen de 500 tot 2000 per volk. Nu heb ik in december een mijtenval van gemiddeld minder dan 50 per volk. Ik zie het gehele voojaar en zomer geen bijen met misvormde vleugels en al mijn volken zijn rustig en vriendelijk. Het betrefe twee Carnica volken, vijf Buckfast volken en vijf mengelmoes volken. Ik zie nauwelijks verschil tussen deze.
Natuurlijk zou er onderzoek moeten komen, maar fabrikanten zitten hier niet op te wachten.
Deze methode is zo simpel en goedkoop dat het in mijn visie een prima vervanging van Apistan is.
Ik blijf er bij dat Apistan, 6 weken in een kast, juist uitnodigd tot resistentie. Helemaal wanneer men de strip na gebruik in de koelkast een jaar kan bewaren en daarna opnieuw gebruiken.
De werkzame stof neemt af, in eerste instantie tijdens de 6 weken gebruik, daarna in de koelkast en daarna weer 6 weken in de kast. Mijns inziens is het logische gevolg: vragen om resistentie.
Daarom lijkt mij eenmaal per jaar een stoot coumafos gedurende 5 minuten in een broedloos volk beter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten