behandelen tussen twee drachten in?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door vansima » vr 14 jun 2002, 21:25

Ik vraag me af wat ik het best kan doen. Met een mijtenval van 30 mijten per dag wil ik nu een stootbehandeling toepassen, om na de tweede slingerbeurt in Juli over te gaan op een meer grondige behandeling. Mierezuur lijkt me in deze situatie de beste keuze. Maar hoe ga ik dan te werk? En zijn er nog andere alternatieven?
Iemand enig idee?

Michel



Bijgewerkt door - vansima op 16/06/2002 06:59:39

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door Romée van der Zee » zo 16 jun 2002, 18:04

hallo Michel,
Ik heb even gewacht in de hoop dat zich iemand zou melden die je wilde inwijden in de mierezuur behandeling. Blijkbaar is die benadering uit de mode.
Het nadeel van mierezuur is dat je het moet doen in een periode dat er geen honing in het volk is die je wilt oogsten. Als dat in jouw geval geen probleem is, dan volstaat een zoek opdracht op "mierenzuur" binnen het Imkerforum om goede tips over de behandeling te vinden. Als je daar niet genoeg aan hebt leg ik wel verder uit.
Je zou ook kunnen overwegen om met thymol (kristallen) te behandelen. Ik sprak gisteren nog iemand die daar goede ervaringen mee heeft. We hadden het ook over jouw situatie, en het leek haar een goede weg, ook als er wat honing in je volken zit. Voor het gebruik van deze methode kun je via een zoekopdracht ook het een en ander vinden. Als ik het goed begreep smaakt hun honing niet naar tijm.

Er zijn nog wel meer oplossingen mogelijk, maar die zijn ingrijpender.

Persoonlijk raad ik je aan wat te filosoferen over hoe het komt dat er zoveel mijten vallen. Wat is de voorgeschiedenis van dit volk?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen,
Romée

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door Minne Bonnema. » zo 16 jun 2002, 20:01

Michel,
Als je beslist het volk met mierenzuur wilt behandelen, surf dan eens naar de website van de Eko-bijkers Fryslân. link. staat op de bijenpagina.nl
Minne.

Mirjam van Leeuwen
Berichten: 19
Lid geworden op: di 13 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door Mirjam van Leeuwen » do 20 jun 2002, 21:20

Hoi Michel

Diegene over wie Romee het heeft zijn wij dus, inderdaad werken wij sinds vorig jaar met Thymol.
We zijn begonnen met thymol kristallen van de firma Thorn uit Engeland, maar dat kon niet gegarandeerd worden dat dit de biologische versie was,(zeer waarschijnlijk chemisch) dus jammer maar helaas, alleen te gebruiken als er GEEN honing wordt geoogst.

Inmiddels zijn we in bezit van biologisch thymol kristallen en die gaan het hele jaar door de kast in.
Om even iets heel belangerijks te stellen: thymol alleen is niet voldoende! Het dood de mijten niet direct maar zorgt er voor dat de mijten zich desorienteren. Da's handig, want dan weten ze niet meer waar ze eten, poepen of voortplanten moeten en dat moeten we nou net hebben. Dood gaan ze indirect wel maar voor alle zekerheid snijden we zo af en toe darreraat weg en vermoedelijk gaat er na de honingoogst nog een rondje mierenzuur overheen.:evil:

Om de thymol spanning hoog genoeg te houden gaan de varroabodems erin, alleen bij bloedjeheet halen we ze er uit. In een raampje gaat per behandeling ongeveer 12 gram, voor het gemak een koffieschepje.
Als de thymol behoorlijk is verdampt gaat er bij ons gewoon weer nieuw bij.Hebben we een te erge besmetting naar ons idee, dan gaat er nog een raam bij om de thymolspanning te verhogen.

We hebben de voorjaars oogst inmiddels binnen en voor iedereen die daaraan twijfelt: je proeft of ruikt de thymol niet terug in de honing. De bijtjes maken een gezonde indruk en volgens Aad Wolvers, die allanger hier mee werkt, is het ook goed tegen virussen zoals bv kalkbroed en zelfs Nosema.

Nadeel: je moet wel de gaasje en kiertjes regelmatig onpropolissen want de bijen zijn iets minder enthousiast over dit produkt.
Een beetje insmeren met olie/vasaline zou dit tegen gaan.
Je moet of zelf aan de slag om thymol raampjes te maken of even in de buidel tasten (ongeveer 10 euro per raampje) en check goed of je de biologische of chemische variant koopt!

Groetjes
Mirjam van Leeuwen
:D

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door Hugo » vr 21 jun 2002, 15:56

...Met een mijtenval van 30 mijten per dag wil ik nu een stootbehandeling toepassen, ...
Volgens een Brits onderzoeksteam zal een bijenkolonie zonder behandeling het einde v/h seizoen NIET halen als de gemiddelde natuurlijke mijtensterfte hoger is dan :
- 0,5 mijten/dag in de winter en de vroege lente
- 6 mijten/dag in de lente
- 10 mijten/dag in de vroege zomer
- 16 mijten/dag in het midden van de zomer
- 33 mijten/dag in de nazomer
- 20 mijten/dag in de herfst

Verder beweren zij dat het aantal mijten in een kolonie (op de bijen en in het broed) gelijk is aan :
- in de winter : natuurlijke mijtenval x 400
- in de zomer : natuurlijke mijtenval x 30
- in de herfst : natuurlijke mijtenval x 100 (onbetrouwbaar)

Volgens Deense onderzoekers moet een behandeling gestart worden als de natuurlijke mijtenval hoger is dan 8 mijten per dag. Als er 2 mijten per dag afsterven, moet een behandeling volgen binnen de 2 maanden, en bij een mijtenval van 1 mijt/dag moet de kolonie behandeld worden binnen de drie maanden of zeker voor de winter.

De Denen vermenigvuldigen de dagelijkse natuurlijke mijtensterfte met 120 om een idee te krijgen van de werkelijke mijtenpopulatie (productieseizoen).

mvg,

Hugo (de halve bij)

ps1. mosterd gehaald op
http://www.maf.govt.nz/biosecurity/pest ... ontrol.htm
(zeer volledige studie over varroa en bestijding van het Nieuw Zeelands Ministerie van Landbouw ter Zee)
ps2. ik vind die cijfertjes nogal aan de lage kant. Volgens mij(n) mag de dagelijkse mijtensterfte toch wel iets hoger liggen (maar wie ben ik ?)

Nobodies prefetc


Bijgewerkt door - Hugo op 21/06/2002 16:05:26

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door vansima » vr 21 jun 2002, 22:49

Prachtig,
wat een reactie. Ik ben tevreden. Morgen op weg naar de bijenshop voor thymolkristallen en blijkbaar ook mierenzuur.
Mijn ervaring is dat heel wat imkers er een eigen bestrijdingsmethode op nahouden maar de informatie niet delen met anderen, misschien omdat ze zich daarmee wat in de illegaliteit begeven. Maar uit de gesprekken afleidend, worden er weldegelijk behandelingen toegepast.

Ik geef toe, ik heb het tot hiertoe wat te gemakkelijk aangepakt. Tot vorig jaar had ik succes met apistan, maar dat blijkt in mijn omgeving nu ook niet meer te werken. Ik heb nu de proef gedaan en er vallen niet veel meer mijten dan de natuurlijke val van 30 / dag...

Volgende week kan ik misschien al meer resultaten meedelen.

Michel

Rejati
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: behandelen tussen twee drachten in?

Bericht door Rejati » do 27 feb 2003, 15:50

Hugo schreef:
Volgens een Brits onderzoeksteam zal een bijenkolonie zonder behandeling het einde vah seizoen niet halen als de gemiddelde natuurlijke mijtensterfte hoger is dan :
- 0,5 mijten/dag in de winter en de vroege lente
- 6 mijten/dag in de lente
enz.
Mijn korfvolk is goed de winter doorgekomen en vlogen Dinsdag weer voor het eerst.
Nu heb ik voor het eerst eens een stuk wit papier een dag en nacht onder mijn korf gelegd en de gevallen mijten geteld.
Het waren er 10.
Niet hoopgevend volgens het onderzoeksteam.
Ik had ze behandeld, zo goed en zo kwaad het voor de korf ging met thymol "apiguard".
Ik had het nu dan wel weer willen gebruiken, maar volgens de bijsluiter is het werkzaam bij 15°C.
Wat zou ik het beste kunnen doen?
Groeten

Rejati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten